BMW X1 s interním označením F48 je druhá generace takto pojmenovaného kompaktního SUV mnichovské značky, která debutovala v roce 2015. Automobil tehdy v rámci mezigenerační proměny zásadně změnil koncepci. Na rozdíl od první generace (E84) s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol se stal dnes typičtějším vozem s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. V roce 2022 debutovala třetí generace BMW X1, s interním označením U11.
Druhá generace X1 se veřejnosti poprvé oficiálně představila na frankfurtském autosalonu 2015. Design se oproti předchůdci zásadně změnil, místo siluety podobné zvýšenému kombíku se X1 stalo pravověrným SUV. Autorem vnějších tvarů se stal australský designér Calvin Luk. Vnitřek pak myslel na praktičnost, díky posuvné zadní lavici.
Oproti předchůdci se vůz navzdory obecným trendům lehce zmenšil. Karoserie je o 38 mm kratší, rozvor se mezigeneračně zkrátil o 90 mm. Zároveň se vůz zvýšil o 53 mm, díky čemuž se sedadla posunula výše. I díky tomu se vnitřní prostor zvětšil, stejně jako zavazadelník – ten mezigeneračně o 85 litrů, tomu pomohla rovněž změna koncepce a technického základu. Ten poskytla platforma UKL2 sdílená třeba s první generací BMW 2 Active Tourer. Ta znamenala maximálně čtyřválcové agregáty, řadové šestiválce by se už pod kapotu nevešly.
Čtyřválce doplnily tříválce
Právě z první generace mnichovského MPV byly převzaty rovněž motory. BMW X1 II na trh nicméně na rozdíl od 2 Active Tourer vstupovalo výhradně s dvoulitrovými čtyřválci. Ty benzinové zastupovaly sDrive20i/xDrive20i se 141 kW a xDrive25i (170 kW), z turbodieselů tu byly sDrive18d/xDrive18d (110 kW), xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW). Jak z názvů vyplývá, základní verze byly předokolkami, ty ostatní byly čtyřkolky. Většina agregátů přitom standardně využila osmistupňový automat, výjimkou bylo sDrive18d dostupné i s šestistupňovým manuálem.
Už během prvního roku výroby se však nabídka motorizací rozšířila. Novinkami se staly dva tříválce o objemu 1,5 litru, zážehový sDrive18i (100 kW) a vznětový sDrive16d (85 kW). Obě verze byly předokolky, dostupné s šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. V roce 2017 si pak sDrive18i pomohl na 103 kW a šestistupňový automat nahradil sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta se tehdy objevila v nabídce i pro sDrive20i.
Příchod plug-in hybridu
Rok 2019 pak znamenal příchod faceliftu. Rozpoznatelný byl díky přepracované přídi, s novými LED světlomety, jiným nárazníkem s chybějícími kulatými mlhovkami nebo větší maskou chladiče s tvarovým řešením ledvinek jako u tehdy nově uvedené řady 1 generace F40. Uvnitř se objevil nový, až 10,25″ displej navigace.
Motory se přizpůsobily nejnovějším emisním normám. V roce 2020 pak debutoval plug-in hybrid xDrive25e se systémovým výkonem 162 kW, který kombinuje 1,5litrový tříválec s 92 kW s elektromotorem u zadní nápravy o výkonu 70 kW.
Ve stejném roce si navíc základní 1,5litrový tříválec sDrive18i opět pohoršil na 100 kW, zatímco čtyřválcový dvoulitr sDrive20i/xDrive20i oslabil na 131 kW.
BMW X1 (F48) se pro Evropu primárně vyrábí v německém závodě značky v Regensburgu. Pro splnění poptávky však auto vzniká také v holandském Bornu, u firmy Nedcar, po boku vozů značky Mini. X1 druhé generace je ale globálním modelem, a tak lokálně vzniká třeba též v Indii, Brazílii, Indonésii, Thajsku, Egyptě, Malajsii nebo Číně, pro níž je určena speciální prodloužená varianta (interně F49).
BMW X1 (F48): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4439 x 1821 x 1612 x 2670 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů
- Výroba: 2015-2022 (Regensburg, Německo; Born, Nizozemí)
+ Jisté jízdní vlastnosti, prostorná kabina, intuitivní ovládání, velký zavazadelník, povedený motor xDrive20d – silný, pružný, skvěle sladěný s automatem a s nízkou spotřebou
– Nižší komfort v nižších rychlostech a na rozbitých cestách, obecně hlučnější podvozek, úzká přední sedadla, vyšší pořizovací cena, množství prvků za příplatek
BMW X1 je někdy popisován jako bavorák pro manželky a přítelkyně, jenže to neznamená, že by postrádal typické vlastnosti aut mnichovské značky. I tohle SUV skvěle jezdí, je hbité i stabilní a jeho elektronika toho hodně nechá na řidiči. Ve výsledku mu dokonce možná vyšší tempo více sedí, protože to jeho podvozek začne lépe zvládat i nerovnosti, když se stává poddajnější. V nižší rychlosti jakoby nástrahy českých cest spíše kopíroval, než žehlil. Od podvozku se navíc neozývají žádné rány, podobně jako u jiných předokolek BMW však počítejte s vyšší hlučností od pneumatik, zvlášť když obujete příplatkové runflaty. Řízení je pak poněkud odtažité. Typický charakter BMW si každopádně nejvíce užijete s nějakým silným motorem, třeba benzinovým čtyřválcem xDrive25i (170 kW), pravdou ale je, že cílová klientela hravě zvládne i slabší agregáty. Motor xDrive25i (170 kW) je navíc nejen silný, ale vlastně i celkem úsporný, průměrná spotřeba 8,5 l/100 km je vzhledem k vysoké karoserii SUV, automatu a čtyřkolky vlastně dobrá. Jen automat v podobě osmistupňového Aisinu není zrovna příkladně naladěn. Hlavně při popojíždění v kolonách by změna převodu mohla být jemnější. Pochvalu každopádně zaslouží kabina, která v mezigeneračním srovnání proti předchůdci těží ze změny koncepce v předokolku. Když si navíc pohrajete s příplatkovou posuvnou lavicí, najdete ideální kompromis mezi prostorem pro posádku u kufry. Multimediální systém je pak příkladně přehledný.
To hlavní, co mě však u auta zajímalo, byl motor. Tedy základní motorizace 18i, což znamená benzínový tříválec o objemu 1,5 litru a s výkonem rovných 100 kW.
Řeknu to rovnou, tento motor je asi ten nejlepší tříválec, se kterým jsem jel. Má výkon, má točivý moment, v nízkých otáčkách není vůbec slyšet a ve vyšších má příjemný zvuk. Co víc si přát? Udávaná spotřeba je 6,2 l/100 km. Té se mi dosáhnout nepodařilo, byl jsem na 7,1 litrech, což je ale stále příjemná spotřeba vzhledem k množství kolon, které jsem s autem absolvoval.
Pokud bych kupoval BMW X1 a nevyžadoval pohon všech kol, klidně bych vzal tento motor. V případě, že by čtyřkolka byla nezbytná, sáhl bych po nejlevnější variantě, tedy naftové verzi 20d s výkonem 110 kW. Benzínový tříválec byl pro mě velkým překvapením, schválně jsem si ho vybral, protože jsem ho chtěl vyzkoušet a jsem za to moc rád, protože funguje výborně. I ve spojení s automatickou převodovkou, která řadí jemně a rychle.
S autem se dá i bavit, ačkoliv k tomu nijak prvoplánově nevybízí, zvládne to. Řízení je přesné, podvozek jistý a sedačky rozhodně podrží. Výkonu není na rozdávání, ale také ho není úplně málo. Chvíli sice trvá, než na rovince naberete rychlost, do zatáček ale zase nemusíte tolik brzdit.
Více na: https://www.roadblog.cz/bmw-x1-sdrive18i-2021/
V žádném případě nejsem příznivcem SUV, ale když se mi do rukou dostalo BMW X1 xDrive20i jako náhradní vozidlo musím přiznat, že jsem byl mile překvapen. Přes moji počáteční nedůvěru k vysoké stavbě vozidla, k primárně přednímu náhonu a k automatu Aisin, jsem si na to auto rychle zvykl. S X1 se dalo jet docela sportovně, podvozek působil jistě a bezpečně, líbilo se mi sladění převodovky s motorem (i když nebylo tak dokonalé jako sladění ZF převodovky v trojkové řadě, ale určitě bylo subjektivně lepší, než ve dvojkovém Gran Coupé). Potěšili mě stále standardní „budíky“, ovládání palubního počítače pomocí iDrive i pohodlné sedačky, které v zatáčkách podrží. Že bych přeci jen vzal SUV na milost nebo je to tím, že už stárnu?
BMW X1 F48 18d Steptronic
Všeobecne musím zhodnotiť, že BMW X1 nie je autom, ktoré by bolo ideálnym reprezentantom športového charakteru, aký by ste od BMW možno čakali. No ním ani byť nemá. Na druhej strane však musím uznať, že mierna dávka športovosti mu rozhodne nechýba a s iným motorom pod kapotou by ste si s ním možno aj užili celkom zábavu. Najmä na snehu a s pohonom xDrive. Ak teda hľadáte prémiové malé SUV s jemným športovým nádychom, ktoré však v skutočnosti vôbec nie je malé, BMW X1 môže byť naozaj dobrou voľbou.
Více na: https://dominiccars.sk/test-bmw-x1-f48-18d-steptronic/