BMW X1 F48 (2015-)

BMW X1 s interním označením F48 je druhá generace takto pojmenovaného kompaktního SUV mnichovské značky, která debutovala v roce 2015. Automobil tehdy v rámci mezigenerační proměny zásadně změnil koncepci. Na rozdíl od první generace (E84) s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol se stal dnes typičtějším vozem s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol.

Druhá generace X1 se veřejnosti poprvé oficiálně představila na frankfurtském autosalonu 2015. Design se oproti předchůdci zásadně změnil, místo siluety podobné zvýšenému kombíku se X1 stalo pravověrným SUV. Autorem vnějších tvarů se stal australský designér Calvin Luk. Vnitřek pak myslel na praktičnost, díky posuvné zadní lavici.

Oproti předchůdci se vůz navzdory obecným trendům lehce zmenšil. Karoserie je o 38 mm kratší, rozvor se mezigeneračně zkrátil o 90 mm. Zároveň se vůz zvýšil o 53 mm, díky čemuž se sedadla posunula výše. I díky tomu se vnitřní prostor zvětšil, stejně jako zavazadelník – ten mezigeneračně o 85 litrů, tomu pomohla rovněž změna koncepce a technického základu. Ten poskytla platforma UKL2 sdílená třeba s první generací BMW 2 Active Tourer. Ta znamenala maximálně čtyřválcové agregáty, řadové šestiválce by se už pod kapotu nevešly.

Čtyřválce doplnily tříválce

Právě z první generace mnichovského MPV byly převzaty rovněž motory. BMW X1 II na trh nicméně na rozdíl od 2 Active Tourer vstupovalo výhradně s dvoulitrovými čtyřválci. Ty benzinové zastupovaly sDrive20i/xDrive20i se 141 kW a xDrive25i (170 kW), z turbodieselů tu byly sDrive18d/xDrive18d (110 kW), xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW). Jak z názvů vyplývá, základní verze byly předokolkami, ty ostatní byly čtyřkolky. Většina agregátů přitom standardně využila osmistupňový automat, výjimkou bylo sDrive18d dostupné i s šestistupňovým manuálem.

Už během prvního roku výroby se však nabídka motorizací rozšířila. Novinkami se staly dva tříválce o objemu 1,5 litru, zážehový sDrive18i (100 kW) a vznětový sDrive16d (85 kW). Obě verze byly předokolky, dostupné s šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. V roce 2017 si pak sDrive18i pomohl na 103 kW a šestistupňový automat nahradil sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta se tehdy objevila v nabídce i pro sDrive20i.

Příchod plug-in hybridu

Rok 2019 pak znamenal příchod faceliftu. Rozpoznatelný byl díky přepracované přídi, s novými LED světlomety, jiným nárazníkem s chybějícími kulatými mlhovkami nebo větší maskou chladiče s tvarovým řešením ledvinek jako u tehdy nově uvedené řady 1 generace F40. Uvnitř se objevil nový, až 10,25″ displej navigace.

Motory se přizpůsobily nejnovějším emisním normám. V roce 2020 pak debutoval plug-in hybrid xDrive25e se systémovým výkonem 162 kW, který kombinuje 1,5litrový tříválec s 92 kW s elektromotorem u zadní nápravy o výkonu 70 kW.

Ve stejném roce si navíc základní 1,5litrový tříválec sDrive18i opět pohoršil na 100 kW, zatímco čtyřválcový dvoulitr sDrive20i/xDrive20i oslabil na 131 kW.

BMW X1 (F48) se pro Evropu primárně vyrábí v německém závodě značky v Regensburgu. Pro splnění poptávky však auto vzniká také v holandském Bornu, u firmy Nedcar, po boku vozů značky Mini. X1 druhé generace je ale globálním modelem, a tak lokálně vzniká třeba též v Indii, Brazílii, Indonésii, Thajsku, Egyptě, Malajsii nebo Číně, pro níž je určena speciální prodloužená varianta (interně F49).

BMW X1 (F48): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4439 x 1821 x 1612 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů
  • Výroba: 2015-2022 (Regensburg, Německo; Born, Nizozemí)

Ohodnoťte BMW X1 i vy, v komentářích pod článkem

BMW X1 (F48)

4

Design

4.0/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “BMW X1 F48 (2015-)

  • 20 listopadu, 2021 (15:53)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    + Jisté jízdní vlastnosti, prostorná kabina, intuitivní ovládání, velký zavazadelník, povedený motor xDrive20d – silný, pružný, skvěle sladěný s automatem a s nízkou spotřebou
    – Nižší komfort v nižších rychlostech a na rozbitých cestách, obecně hlučnější podvozek, úzká přední sedadla, vyšší pořizovací cena, množství prvků za příplatek

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít