Mercedes-Benz v minulých měsících čile rozšiřoval svoji nabídku elektromobilů. Nyní se však odhaluje také jeden konvenční model se spalovacím motorem. Pro rok 2023 přichází nový Mercedes-Benz třídy E, s interním označením W214. Po postupném odhalování se vůz představuje v celé své kráse. Po dubnovém představení sedanu v červnu následovalo odhalení kombi a v září odvozené verze All-Terrain. Nový Mercedes E se začal prodávat v létě 2023.
Nová generace Mercedesu třídy E podle očekávání využívá styl navazující na již odhalené nové generace třídy C a třídy S. To znamená hladké linie, výraznou masku zde inspirovanou elektromobily Mercedes-EQ nebo vodorovně orientovaná koncová světla. Již dříve zachycené prototypy předem potvrdily použití výsuvných klik jako u S-Klasse, pro lepší aerodynamiku. Ta je vyjádřená součinitelem aerodynamického odporu s hodnotou 0,23 v případě sedanu, respektive 0,26 u kombi a 0,28 u All-Terrainu.
Světlomety jsou standardně diodové, originálním prvkem je motiv trojcípé hvězdy z loga výrobce, znatelná v grafice koncových světel nebo v masce. Sama automobilka přitom mluví o propojení tradičního stylu s moderními prvky. To platí jak pro sedan, tak kombi. Zvýšené kombi, All-Terrain, se pak liší terénními prvky a standardně dodávaným vzduchovým podvozkem, který je navíc zvýšený o 46 mm.
Nejmodernější technika
Návaznost na třídu C a třídu S pak vidíme také v kabině, s jejím vertikálně orientovaným dotykovým displejem nejnovější generace infotainmentu MBUX. Už před oficiálním představením zveřejněné fotografie kabiny dokázalo, že E-Klasse převezme řešení z větší S-Klasse. I v tomto případě je možné uvnitř mít až tři displeje – digitální přístrojový štít, středový displej infotainmentu a doplňkovou obrazovku před spolujezdcem.
Zajímavostí je vnitřní kamera, umožňující natáčení řidiče – pro účely videokonferencí, když auto zrovna stojí. Moderní infotainment pak umožní instalovat různé aplikace, k dispozici budou např. aplikace Angry Birds, TikTok, Vivaldi, Webex, Zoom či Zynk. Prostornosti pak pomáhá mezigeneračně prodloužený rozvor o 25 mm, na celkových 2.961 mm. Ten je shodný pro obě karosářské verze. Objem kufru mimochodem čítá 615 litrů, respektive 460 litrů u plug-in hybridní verze.
Samozřejmostí jsou i nejmodernější jízdní asistenti, z velké části převzaté z třídy S. Pokročilý je i podvozek s víceprvkovým zavěšením. Standardem je ocelový podvozek se selektivním systémem tlumení. Za příplatek lze pořídit vzduchové odpružení nebo natáčení zadní nápravy až o 4,5°, což zmenšuje poloměr otáčení až o 90 cm. All-Terrain pak přidává „průhlednou kapotu“, asistent využívající kamerový systém, pro pohled skrze kapotu.
Rozsáhlá elektrifikace
Obdobný styl a výbavu jako u Céčka a eSka zajistí použití shodné platformy, nejnovější generace architektury MRA2, pro velké modely s pohonem zadních kol a motory vpředu podélně. Ta z hlediska pohonných jednotek znamená rozsáhlou elektrifikaci. Na evropských trzích bude totiž hned celá polovina uvedených motorizací plug-in hybridy, zbývající verze budou mild-hybridy. Nový Mercedes-Benz třídy W (W214) v době uvedení na trh nabídne jeden benzinové motory, dvě verze turbodieselu a tři plug-in hybridy.
Konkrétně to jsou benzinový dvoulitr E 200 (150 kW) a dvoulitrový vznětový čtyřválec E 220 d (147 kW) dostupný i s pohonem všech kol 4Matic, oba doplněné o pomocný elektromotor se 17 kW. Z plug-hybridů tu jsou E 300 e (respektive E 300 e 4Matic) o kombinovaném výkonu 230 kW a E 400 e 4Matic s kombinovaným výkonem 280 kW. Všechny tři verze se spoléhají na kombinaci benzinového dvoulitru se 150 kW (185 kW u verze E 400 e 4Matic) a elektromotoru s 95 kW. Použité baterie přitom mají na poměry plug-in hybridů velkou kapacitu 25,4 kW, což zajišťuje dojezd v elektrickém režimu až 115 km podle metodiky WLTP v závislosti na verzi. Všechny motory pak sázejí na devítistupňový automat.
All-Terrain pak v době premiéry vsadil výhradně na pohon všech kol. Konkrétně byl nabídnut s benzinovým šestiválcem E 450 4Matic (280 kW), naftovým dvoulitrem E 220 d 4Matic (145 kW) a jako naftový plug-in hybrid E 300 de 4Matic (230 kW).
Mercedes-Benz E (W214): České ceny pro rok 2023
Verze | E 200 | E 220 d | E 220 d 4Matic | E 300 e | E 300 e 4Matic | E 400 e 4Matic |
---|---|---|---|---|---|---|
Maximální výkon (kW) | 150 | 145 | 145 | 230 | 230 | 280 |
Kombi. spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 6,4 – 7,3 | 4,8 – 5,5 | 4,9 – 5,7 | 0,5 – 0,8 | 0,6 – 0,9 | 0,6 – 0,9 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 7,5 | 7,6 | 7,8 | 6,4 | 6,5 | 5,3 |
Maximální rychlost (km/h) | 240 | 238 | 234 | 236 | 234 | 250 |
Základní cena (Kč) | 1.519.760 | 1.583.890 | 1.651.650 | 1.781.120 | 1.848.880 | 2.029.170 |
A co další verze?
Do budoucna by však nabídku měly doplnit také šestiválce. Nejistá však zatím zůstává použitá technika u vrcholných derivátů AMG. I v případě třídy E se totiž spekulovalo o nasazení připravovaného plug-in hybridního systému se čtyřválcem pod kapotou jako náhrada za dosavadní čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly. Nakonec tomu ale bude jinak, vrcholem nabídky se stane šestiválcový plug-in hybrid.
Zákulisní zprávy naznačují, že budoucí Mercedes-AMG E 63 chystaný pro rok 2024 využije pohonné ústrojí o výkonu zhruba 515 kW. Jeho součástí bude nový třílitrový šestiválec se základem v motoru v AMG C 63, kombinovaný s elektromotorem u zadní nápravu, který bude čerpat energii z akumulátoru o kapacitě 4,8k Wh. Elektrická jednotka bude spjatá s dvoustupňovou převodovkou a elektronickým samosvorným diferenciálem. Samotný spalovací motor bude spárovaný s devítistupňovým automatem. Naopak slabší verze AMG E 53 použije jednodušší ústrojí s elektromotorem zakomponovaným do automatické převodovky.
Kupé a kabrio už nebudou
Odcházející generace Mercedesu třídy E byla dostupná hned ve čtyřech karosářských verzích (pěti, pokud zvlášť budeme počítat i zvýšené kombi E All-Terrain). To se ale v nové generaci změní. Kupé a kabrio skončí, jejich roli totiž převezme model nově nazvaný Mercedes-Benz CLE. Naopak sedan a kombi (stejně jako All-Terrain) zůstanou zachovány.
Rok 2023 mimochodem bude ve znamení rozsáhlých změn ve vyšší střední třídě. Nový Mercedes-Benz E (W214) není jedinou chystanou novinkou segmentu pro letošní rok. V roce 2023 dorazí rovněž nové BMW řady 5 (G60), Audi zase připravuje elektrické A6 e-tron.
Mercedes-Benz E (W214): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4949 x 1880 x 1469 x 2961 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 370 litrů (PHEV sedan), 540 litrů (sedan), 460 litrů (PHEV kombi), 615 litrů (kombi)
- Výroba: 2023- (Německo)