KatalogVolkswagen

Volkswagen ID.Buzz (2022-)

Volkswagen ID.Buzz je elektřinou poháněné velkoprostorové auto představené v roce 2022. Tehdy rozšířilo rodinu elektrických modelů ID., jakožto vůz dostupný ve dvou verzích. Debutovala jak osobní varianta ID. Buzz, tak užitkové ID.Buzz Cargo. V roce 2023 následovalo prodloužené provedení. Jedná se tak o elektrickou alternativu k rodinnému modelu Multivan, respektive užitkovému vozu Transporter. Design pak odkazuje na někdejší VW Type 2. Pro rok 2023 je vůz mezinárodní dodávka roku.

Očekávané tvary

Vůbec poprvé se tento automobil ve formě konceptu představil v roce 2017 na tehdejším autosalonu v Detroitu, o rok později na veletrhu v Hannoveru následoval ID.Buzz Cargo, studie užitkové verze dříve prezentovaného auta. Už tehdy přitom bylo jasné, že automobilka počítá se sériovou verzí tohoto konceptu. Jen se ještě čekalo, kdy dorazí, což nakonec bylo finalizováno na rok 2022. To společně debutovala jak osobní varianta ID. Buzz, tak užitkové ID.Buzz Cargo.

Už původní koncept přitom narýsoval základní proporce i design. ID.Buzz tak sice opticky naváže na již prodávané elektromobily ID.3 a ID.4, s nimiž tvoří čistě elektrickou rodinu modelů ID., zároveň se však inspiruje někdejším „busíkem“, prvním Transporterem, oblíbeným v éře hippies. Tvary také ovlivnila snaha o co nejlepší aerodynamiku, součinitel aerodynamického odporu činí u osobní verze 0,285.

Už krátce před premiérou Volkswagen potvrdil, že zprvu uvedený osobní pětimístný model bude dlouhý 4.712 mm, vysoký 1.917 mm a široký 1.985 mm. Užitková verze ID.Buzz Cargo je pak o milimetr vyšší kvůli jinému nastavení podvozku. Osobní varianta mimochodem pojme až 1.121 litrů zavazadel, ID.Buzz Cargo uveze náklad až o objemu přes 3,9 m3.

V roce 2023 následovalo prodloužené, sedmimístné provedení se třemi řadami sedadel. Dlouhý ID. Buzz měří 4.962 mm, zvětšení rozvoru náprav o 250 mm pomohlo vytvořit prostor pro třetí řadu sedadel, ještě větší zavazadlový prostor i možnost použití větších baterií.

Při debutu 150 kW

Dopředu určena byla také koncepce pohonu. VW ID.Buzz je dalším automobilem postaveným na modulární platformě MEB určené výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Jeho výhodou je plochá podlaha, což je praktické hlavně u užitkového provedení.

Koncept původně naznačil možnost pohonu všech kol až o výkonu 275 kW a obří baterie s kapacitou 111 kWh, praxe je ale o poznání konvenčnější, jak se dopředu čekalo. Debutovala verze s výkonem 150 kW zaručeným vzadu umístěným elektromotorem. Základní lithium-iontové baterie pak poskytují kapacitu 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita).

Prodloužený ID.Buzz pak nabídl větší sadu akumulátorů s využitelnou kapacitou 85 kWh a nový elektrický motor o výkonu 210 kW. Pro rok 2024 pak byla ohlášena verze s pohonem všech kol (GTX) a výkonem 250 kW.

Baterie lze nabíjet stejnosměrným proudem až o výkonu 170 kW. Z 5 na 80 % jejich kapacity je tak lze nabít za pouhých 30 minut. Výchozí varianta každopádně bude mít pohon zadních kol, jak u architektury MEB zvykem. Do budoucna ale má dorazit i model s pohonem obou náprav.

S touto platformou souvisí také řešení interiéru. Také elektromobil VW Užitkové vozy tak dostal jen malý digitální displej před řidičem doplněný o rozměrnou dotykovou obrazovku infotaimentu jako ID.3 a ID.4. Prodloužené provedení výbavu dále rozšířilo o head-up displej a panoramatická střecha s „chytrým sklem“, která se mění elektricky z průhledného na neprůhledné a opačně.

O výrobu automobilu se postará závod divize Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Pro Severní Ameriku se ale má Volkswagen ID.Buzz vyrábět v tamějším závodě Chattanooga.

Na bázi ID.Buzz navíc vznikne také obytný automobil s elektrickým pohonem. Bude se jmenovat ID.California a dorazí někdy v druhé polovině desetiletí.

Volkswagen ID.Buzz: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4712 x 1985 x 1937 x 2988 mm (ID.Buzz), 4962 x 1985? x 1937? x 3238 mm (ID.Buzz Long)
  • Objem zavazadlového prostoru: 1121 litrů (ID.Buzz)
  • Výroba: 2022- (Hannover, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *