RecenzeTesty Volkswagen

Test: Volkswagen ID.Buzz Pro 150 kW (2023)

Volkswagen v posledních letech čile rozšiřuje svoji rodinu elektrovozů ID. Trochu stranou v nabídce stojí i model ID.Buzz, člen portfolia Volkswagen Užitkové vozy, s délkou 4,7 metru menší než Multivany T6.1 a T7, navíc se svébytným stylem odkazujícím na někdejší Typ 2. V týdenním testu jsme zjišťovali, jak se s ním žije.

Otočí se za ním každý

Design je opravdu nápadný, a to ani hned nemusíte mít auto ve výrazném žlutozeleném laku Lemon s bílou střechou testovaného kousku. Za žádným jiným Volkswagenem se neotáčí tolik lidí jako právě za ID.Buzz. A není divu, jeho originální styl s vysokou, trambusovou přídí ve stylu původního Typu 2 se prostě líbí. Zkrátka je to auto v podobném duchu jako Honda e, přestože se design inspiroval v minulosti, výsledek je futuristický a ID.Buzz jednoduše vypadá jak auto z budoucnosti.

Zvenku přitom ID.Buzz na ostatní členy rodiny ID. odkazuje jen detaily (grafika světlometů). To vevnitř je to jinak, koncepce má přímou návaznost na ID.3 a spol. To znamená minimalistický přístrojový štít (ovšemže digitální) jen s nejnutnějšími informacemi a naopak velkorysý displej multimediálního systému. Chybí tu však head-up displej, který příplatkovou výbavu teprve doplní.

Právě infotainmentu bohužel nadále patří mezi slabiny dnešních Volkswagenů. Přestože už není plný softwarových chyb jako při jeho uvedení, stále je spíše pomalejší, systémy jiných značek navíc bývají přehlednější. Zkrátka na ovládání většinově soustředěné do dotykové obrazovky si musíte zvyknout, stejně jako na neobvyklý volič převodovky pod volantem.

Prostorný interiér

Použité materiály jsou spíše tvrdší, kabina ale působí dostatečně hodnotně. To u testovaného exempláře zdůrazňovala bílo-žlutá barevná kombinace interiéru, která nicméně patří mezi ty dražší příplatky. Navíc žluto-bílé sedačky se rychle špiní.

Líbí se mně pak šikovná konzole mezi předními sedadly s odkládacími prostory. Dělící příčky horní schránky jsou navíc víceúčelné, jedna je zároveň otevírákem na lahve, druhá zase škrabkou na led. Pokud si pak připlatíte je uvnitř přehršel vstupů USB-C, zajímavá je i LED lišta pod čelním oknem, které světelnými signály pomáhá třeba s navigací. Pochvalu pak zaslouží výtečný obraz parkovací kamery.

Za volantem se sedí vysoko, přední sedadla jsou nadmíru pohodlná. Kabina díky vpředu umístěnému čelnímu oknu působí vzdušně. Výhled do některých směrů však omezuje tvar čelního skla, třeba na semafory uvidíte hůře a musíte si zvyknout, jak je příď vlastně daleko.

Dostatek prostoru je i vzadu. Délkou 4,7 metru je sice ID.Buzz kratší než Multivan, s rozvorem 2,99 metru si s ním ale nezadá, což na prostoru před koleny je jasně znát. Zároveň je tu ale patrná vysoká podlaha způsobená bateriemi, v jiných MPV je zkrátka nad hlavou místa více, přestože ani v ID.Buzzu nejste v tomto směru nijak omezováni. Zamrzí pak omezená variabilita, vůči třeba Multivanu. Zadní sedadla z ID.Buzzu nelze vyjmout, což by usnadnilo přepravu rozměrného nákladu. Alespoň že je lze sklopit.

Samotný zavazadelník je ale opravdu obří. Šikovná je přitom dvojitá podlaha Multiflexboard, pod níž je více než velkorysý prostor pro dobíjecí kabely a další drobnosti. Díky ní je podlaha rovná i po sklopení zadních sedadel. Rozměrné víko pak usnadňuje přístup do kufru.

A jak jezdí?

Volkswagen ID.Buzz aktuálně pořídíte s jedinou motorizací, se vzadu uloženým elektromotorem o nejvyšším výkonu 150 kW a točivém momentu 310 Nm. To je samo o sobě slušná síla, což se potvrzuje také při samotné jízdě. ID.Buzz vzhledem ke své velikosti možná není tak živý jako jiná elektroauta, přesto je odpich pořád více než dostatečný, hbitost ve městě je parádní, a tak si na sílu rozhodně nebudete stěžovat. Nejde přitom jen o pružné zrychlení, ale také o agilitu, s níž pomáhá parádní rejd, umožněný pohonem zadních kol. Průměr otáčení tak činí pouze 11,1 metru.

Velké baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh pak znamenají už slušný dojezd, v praxi na jedno nabití ujedete okolo 300 km. Jak už je však u elektroaut typické, záleží na využití. Ve městě se dá jezdit za 12 i 16 kWh/100 km, záleží na aktuálním provozu. Na dálnici se pak apetit pohybuje okolo 27 kWh/100 km, zatímco na okreskách kolem 24 kWh/100 km. K dobití z 5 na 80 % stačí pouze 30 minut, pokud využijete maximální možný nabíjecí výkon 170 kW. Na běžných 50kW nabíječkách dobití trvá přes hodinu.

Při jízdě Volkswagen ID.Buzz dokazuje výhodu nízkého těžiště a vysoké tuhosti, vyplývající z baterií umístěných v podlaze. Buzzík zkrátka na poměry takto velkých MPV skvěle jezdí a ochotně mění směr.

Nejvíce mu však přece jen sedí pohodovější jízda. Podvozek je příkladně poddajný, pohodlný, občas se ale na velkých nerovnostech nevyhne lehkému bouchnutí od poměrně velkých, 19″ kol zkoušeného kousku. Plusem je samozřejmě tiché pohonné ústrojí. Příkladné je také odhlučnění vnějších ruchů – na dálnici už sice je znát lehký šum kvůli vysoké karoserii, rozhodně si ale nebudete stěžovat, že by šlo o hlučné auto.

VW ID.Buzz Pro 150 kW: Technická data

Motor150 kW
Výkon (kW)150
Točivý moment (Nm)310
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)145
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)20,8
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km)417
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)2473/457

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *