DS 3 Crossback je městské luxusní SUV představené francouzskou značkou v roce 2018. Tehdy se stalo nepřímým nástupcem třídveřového hatchbacku DS 3, což vyplývá i z jeho názvu. Na rozdíl od něj je však DS 3 Crossback pětidveřovým vozem. Přídomek Crossback po vzoru většího DS 7 Crossback pak odkazuje právě na koncepci SUV. V roce 2019 představená verze DS 3 Crossback E-Tense se pak stala prvním sériovým elektromobilem značky. V rámci faceliftu model o přídomek Crossback přišel a nově se jmenoval jen DS 3.
Automobil představený na pařížském autosalonu v roce 2018 využil avantgardního stylu. Příď ozdobila propracovaná, výrazně orámovaná maska nazývaná DS Wings a úzké světlomety, za příplatek využívající techniku Matrix LED. Z boku zaujaly neviditelné okenní lišty, výsuvné kliky nebo čistá linie střechy bez antény, hlavně ale motiv žraločí ploutve u B-sloupků, která je jasný odkazem na podobný motiv u předchozího DS 3. Výrobce přitom lákal na široké možnosti personalizace vzhledu, v době premiéry bylo k dispozici 10 odstínů karoserie, včetně nového odstínu Millennium Blue z konceptu DS X E-Tense. To během let podpořily i různě nabízené edice.
Interiér s motivy kosočtverců se zase inspiroval koncepcí z většího DS 7 Crossback, opět tu tak nechybí prémiová středové konzole s ovládáním převodovky, ovladači toggle switch nebo tlačítko startování motoru. Přístrojový štít před řidičem je vždy digitální, boční větrací otvory jsou netradičně zabudované do dveří, aby nenarušovaly čistotu palubní desky. Komfort sedadel zase zvyšuje použití pěny s vysokou hustotou, případně příplatková funkce masáže pro sedačky vpředu. Luxusní styl pak podtrhují prémiové materiály jako Alcantara nebo Nappa kůže. Za příplatek je pak k dispozici třeba hudební systém Focal s 12 reproduktory o výkonu 515 W.
Benzin, nafta i elektřina
Technický základ poskytla tehdejší Skupinou PSA vyvinutá platforma CMP (někdy označovaná EMP1), určená pro malé vozy a přizpůsobená různým variantám pohonu. Vvyinutá byla ve spolupráci s čínskou automobilkou Dongfeng. V době premiéry DS 3 Crossback vsadil výhradně na přeplňované agregáty. Ty benzinové zastupoval tříválec 1.2 PureTech ve verzích se 74 kW, 96 kW a 114 kW, z turbodieselů tu byl zase čtyřválec 1.5 BlueHDi ve variantách se 75 kW a 96 kW. Slabší verze však v roce 2020 posílila na 81 kW. V závislosti na verzi tu byl šestistupňový manuál, nebo osmistupňový automat.
V roce 2019 pak debutovala čistě elektrická varianta DS 3 Crossback E-Tense, první sériový elektromobil vlastní konstrukce tehdejší Skupiny PSA, jehož techniku následně použily i další modely, mimo jiné Peugeot e-2008 a Opel Mokka-e. Využila elektromotor o výkonu 100 kW a v podlaze umístěné lithium-iontové baterie s kapacitou 50 kWh, zajišťující dojezd 320 kilometrů podle metodiky WLTP. Ze 100kW nabíječky je lze na 80 % kapacity dobít za pouhých 30 minut. Pro rok 2022 se pak díky účinnějšímu tepelnému čerpadlu s čidlem vlhkosti, optimalizovanému převodovému poměru nebo pneumatikám s nižším valivým odporem dojezd podle metodiky WLTP prodloužil na 341 km. Zvýšil se tak o 7 %, aniž by se navyšovala kapacita baterie.
Konstruktéři přitom věnovali velkou pozornost zvukové izolaci. Přijali několik technických řešení, jako je například zvětšení tloušťky plechu dveří, použití zesíleného skla a akustického čelního skla.
Už jen DS 3
V roce 2022 byl model modernizován, dle vzoru většího DS 7 se jeho jméno spolu s inovacemi zkrátilo na DS 3.
Nejviditelnější změny se týkají přední části. Stylové znaky ostatních modelů řady DS Automobiles se uplatnily v podobě přepracované širší přední masky chladiče, která je v závislosti na verzi doplněna černými nebo chromovanými diamantovými koncovkami. Typický systém DS Wings elegantně propojuje masku chladiče se světlomety. Nové LED světlomety dodávají nové DS 3 ostřejší vzhled díky třem charakteristickým modulům zvýrazněným matně chromovaným orámováním. Přepracován byl i nárazník, pro lepší aerodynamiku.
Uvnitř je opatřen novým volantem, na kterém řidič nalezne ovladače asistenčních systémů řízení i tlačítka systému infotainmentu a v případě automatické převodovky je doplněn pádly pro řazení, umístěnými pod volantem. Nový středový displej s úhlopříčkou 10,3″ je součástí standardní výbavy a je do něj zabudován nový systému infotainmentu DS Iris System.
Technických změn se dočkala primárně elektrická verze DS 3 E-Tense. Její výkon vzrostl na 115 kW, baterie se zvětšily na 54 kWh (užitečná kapacita 50,8 kWh). DS 3 E-Tense je přitom vybavena zcela novým elektromotorem (montovaným v Trémery-Metz), redukční převodovkou (vyráběnou ve Valenciennes) a novou baterií (montovanou v Poissy).
Pro rok 2024 se pak vůz dočkal nové verze Hybrid. Ta zkombinovala tříválec 1.2 PureTech (100 kW) s elektromotorem (21 kW) integrovaným do šestistupňové dvouspojkové převodovky. Samodobíjecí elektrický systém pohání lithium-iontová baterie NMC s kapacitou 0,9 kWh.
DS 3 (Crossback): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4188 x 1791 x 1534 x 2558 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
- Výroba: 2018- (Poissy, Francie)
DS 3 Crossback E-Tense Rivoli
DS 3 Crossback E-Tense rozhodně není špatné auto. Zajímavě vypadá, je pohodlné a dobře odhlučněné. Jen za ty peníze by člověk čekal víc. Kamera má bídné rozlišení a je pouze vzadu, uvnitř jsou tvrdé plasty, při otvírání kufru se pokaždé ušpiníte a oslnivý není ani dojezd. Jako stylové auto pro mladou holku, která nechce zapadnout v davu, budiž. Jinak mi DS 3 Crossback příliš smysl nedává. DS 4 je ve všem lepší a není o moc dražší. Citroën C4 zase v ničem není vyloženě horší a je levnější. A kdo chce styl s jedinečným interiérem, může sáhnout po levnějším Peugeotu 2008 s lepšími jízdními vlastnostmi při rychlejší jízdě. S výsledným hodnocením je to těžké. Auto jako takové je příjemné, jezdí se s ním dobře, ale jeho koupě rozumná není. Leda byste se do něho zamilovali a nedokázali bez něj žít
Více na: https://www.wikicars.cz/test-ds-3-crossback-e-tense-rivoli-koupi-si-ho-vubec-nekdo/
DS 3 performace line vypadá na první pohled velice dobře, výsuvné kliky dodávají pocit luxusu. Interiér rovněž vypadá velmi nadčasově, sedačky jsou pohodlné, dobré rozlišení parkovací kamery. V zatáčkách vůz působí stabilně. Zadní sedadla nemají příliš prostoru na nohy a zadní okénka jsou sice designová, ale malá – posazená vysoko, takže děti velký výhled nemají. Další výtku mám k otevírání kufru, které je u SPZ dole, nikoliv u víka kufru, takže je potřeba použít k otevření obě ruce, což není praktické. Kufr je menší, přibližně na 4 větší nákupní tašky.