Opel Mokka s interním označením B je druhá generace takto pojmenovaného malého SUV německé značky, představená v roce 2020. Tehdy nahradila již dříve ukončenou první generaci, vzniklou ještě v době, kdy Opel patřil pod křídla amerického koncernu General Motors. Mokka B však vznikala již v době, kdy Opel patřil francouzské Skupině PSA, proto použil její techniku. Na rozdíl od předchůdce vůz ztratil přídomek X v jméně. Auto se začne prodávat na začátku roku 2021.
Design automobilu se v rámci mezigenerační změny zásadně proměnil. Vycházel z konceptu GT X Experimental z roku 2018, za jeho návrhem stojí tým Marka Adamse. Mokka B je tudíž prvním zástupcem nového stylistického jazyka, jehož hlavním motivem je nově řešená příď, tzv. Opel Vizor, vzdávající hold někdejším modelům značky. Ve srovnání s podobně velkým modelem Opel Crossland X chce hrát roli stylovějšího vozu. Tvary ovlivnila také aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu činí 0,32, při rychlosti 130 km/h má tak auto o 16 % nižší odpor vzduchu, což pomáhá se snížením emisí.
Interiér pak vsadil na tzv. vizuální detox, kdy se stal jednoduchý, s většinou ovládání orientovanou v multimediální systému. Mokka si však třeba uchovala konvenční ovládání klimatizace.
Auto se pak proti předchůdci paradoxně zkrátilo, a to o významných 125 mm. Rozvor je však o dva milimetry delší než u Mokky A.
Technický základ poskytla platforma CMP vyvinutá Skupinou PSA ve spolupráci čínskou automobilkou Dongfeng Motor pro potřeby vozů segmentu B. Opel Mokka druhé generace ji sdílí například s druhou generací Peugeotu 2008. Autu spolu se zmenšením primárně umožnila mezigeneračně snížit hmotnost o významných 120 kilogramů. Zároveň je však tuhost o 15 % vyšší.
Elektrická verze i spalovací motory
Architektura CMP navíc umožnila postavit čistě elektrické provedení. Tzv. Opel Mokka-e se spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW a baterie s kapacitou 50 kWh, tedy na stejnou techniku jako sesterský Peugeot e-2008. Z konvenčních variant tu byly v době uvedení tři spalovací motory. Dvě výkonové verze zážehového tříválce 1.2 Turbo (74 a 96 kW) doplňuje turbodiesel 1.5 CDTI (81 kW). K dispozici je výhradně pohon předních kol.
Pro rok 2023 se elektrická verze přejmenovala na Opel Mokka Electric. Přejmenování mělo zdůraznit provedené technické změny. Vůz dostal novou trakční baterii s kapacitou 54 kWh, která nově poskytuje dojezd až 406 km (dle normy WLTP), což znamená výrazné zlepšení o nějakých 20 km proti dřívější variantě. Zároveň se Mokka Electric dočkala silnějšího elektromotoru s výkonem 115 kW, jako krátce předtím uvedená Astra Electric.
O výrobu se stará francouzská továrna PSA Poissy, kde se Opel Mokka vyrábí třeba po boku technicky spřízněného DS 3. Předchozí Mokka se nejprve vyráběla v Koreji, postupně se však produkce přesunula do španělského Zaragozy, do továrny Opelu.
Opel Mokka: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4150 x 1785 x 1534 x 2557 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
- Výroba: 2020- (Poissy, Francie)
Plusy
-Stylový vzhled
-Hladce řadící převodovka
-Bohatá výbava
-Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
-Vyšší pořizovací cenovka
-Průměrný zavazadelník
-Tvrdší podvozek
-Omezený prostor vzadu
Více na: https://www.auto.cz/opel-mokka-1-2-turbo-zcela-jiny-ale-opravdu-lepsi-138768
Opel Mokka-E Ultimate (2021)
Plusy
solídna svetlá výška a dobrá prejazdnosť v teréne
netradičný dizajn
štýlový a moderný interiér
pohodlné predné sedadlá
veľmi dobré LED svetlomety
vyvážene nastavený podvozok
skvele fungujúce asistenčné systémy
príjemne lineárny záťah elektromotora
rýchle dobíjanie
Mínusy
nepraktické otváranie kufra
chýba funkcia auto-hold
nemožnosť výberu z viacerých úrovní rekuperácie
Více: https://dominiccars.sk/test-opel-mokka-e-ultimate/