Opel Mokka s interním označením B je druhá generace takto pojmenovaného malého SUV německé značky, představená v roce 2020. Tehdy nahradila již dříve ukončenou první generaci, vzniklou ještě v době, kdy Opel patřil pod křídla amerického koncernu General Motors. Mokka B však vznikala již v době, kdy Opel patřil francouzské Skupině PSA, proto použil její techniku. Na rozdíl od předchůdce vůz ztratil přídomek X v jméně. Auto se začalo prodávat na začátku roku 2021.
Design automobilu se v rámci mezigenerační změny zásadně proměnil. Vycházel z konceptu GT X Experimental z roku 2018, za jeho návrhem stojí tým Marka Adamse. Mokka B je tudíž prvním zástupcem nového stylistického jazyka, jehož hlavním motivem je nově řešená příď, tzv. Opel Vizor, vzdávající hold někdejším modelům značky. Ve srovnání s podobně velkým modelem Opel Crossland X chce hrát roli stylovějšího vozu. Tvary ovlivnila také aerodynamika, součinitel aerodynamického odporu činí 0,32, při rychlosti 130 km/h má tak auto o 16 % nižší odpor vzduchu, což pomáhá se snížením emisí.
Interiér vsadil na tzv. vizuální detox, kdy se stal jednoduchý, s většinou ovládání orientovanou v multimediální systému. Mokka si však třeba uchovala konvenční ovládání klimatizace.
Auto se proti předchůdci paradoxně zkrátilo, a to o významných 125 mm. Rozvor je však o dva milimetry delší než u Mokky A.
Technický základ poskytla platforma CMP vyvinutá Skupinou PSA ve spolupráci čínskou automobilkou Dongfeng Motor pro potřeby vozů segmentu B. Opel Mokka druhé generace ji sdílí například s druhou generací Peugeotu 2008. Autu spolu se zmenšením primárně umožnila mezigeneračně snížit hmotnost o významných 120 kilogramů. Zároveň je však tuhost o 15 % vyšší.
Elektrická verze i spalovací motory
Architektura CMP navíc umožnila postavit čistě elektrické provedení. Tzv. Opel Mokka-e se spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW a baterie s kapacitou 50 kWh, tedy na stejnou techniku jako sesterský Peugeot e-2008. Z konvenčních variant tu byly v době uvedení tři spalovací motory. Dvě výkonové verze zážehového tříválce 1.2 Turbo (74 a 96 kW) doplňuje turbodiesel 1.5 CDTI (81 kW). K dispozici je výhradně pohon předních kol.
Pro rok 2023 se elektrická verze přejmenovala na Opel Mokka Electric. Přejmenování mělo zdůraznit provedené technické změny. Vůz dostal novou trakční baterii s kapacitou 54 kWh, která nově poskytuje dojezd až 406 km (dle normy WLTP), což znamená výrazné zlepšení o nějakých 20 km proti dřívější variantě. Zároveň se Mokka Electric dočkala silnějšího elektromotoru s výkonem 115 kW, jako krátce předtím uvedená Astra Electric.
Facelift pro rok 2024
Na podzim 2024 se Opel Mokka dočkal modernizace. Design jemně upravilo nové logo Opelu, stejně jako proměněná grafika světlometů ve stylu Frontery nebo upravený nárazník. To uvnitř se objevuje nejnovější generace infotainmentu, stejně jako třeba nový volant známý z Astry nebo upravený středový panel.
Nabídka motorů se pak omezila na dvě verze. Mokka Hybrid je full-hybrid s tříválcem 1.2 PureTech (100 kW), zatímco Mokka Electric elektromobil s výkonem 115 kW a baterií o kapacitě 54 kWh.
O výrobu se stará francouzská továrna PSA Poissy, kde se Opel Mokka vyrábí třeba po boku technicky spřízněného DS 3. Předchozí Mokka se nejprve vyráběla v Koreji, postupně se však produkce přesunula do španělského Zaragozy, do továrny Opelu.
Opel Mokka: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4150 x 1785 x 1534 x 2557 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
- Výroba: 2020- (Poissy, Francie)
Plusy
-Stylový vzhled
-Hladce řadící převodovka
-Bohatá výbava
-Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
-Vyšší pořizovací cenovka
-Průměrný zavazadelník
-Tvrdší podvozek
-Omezený prostor vzadu
Více na: https://www.auto.cz/opel-mokka-1-2-turbo-zcela-jiny-ale-opravdu-lepsi-138768
Opel Mokka-E Ultimate (2021)
Plusy
solídna svetlá výška a dobrá prejazdnosť v teréne
netradičný dizajn
štýlový a moderný interiér
pohodlné predné sedadlá
veľmi dobré LED svetlomety
vyvážene nastavený podvozok
skvele fungujúce asistenčné systémy
príjemne lineárny záťah elektromotora
rýchle dobíjanie
Mínusy
nepraktické otváranie kufra
chýba funkcia auto-hold
nemožnosť výberu z viacerých úrovní rekuperácie
Více: https://dominiccars.sk/test-opel-mokka-e-ultimate/