Volvo XC90 II (2015-)

Volvo XC90 je velké rodinné SUV prodávané od roku 2015 ve své druhé generaci. Jednalo se o prvního zástupce nové generace vozů značky Volvo, s novým designérským stylem a novou technikou v útrobách. V roce 2016 vůz obsadil druhou příčku v anketě evropské Auto roku. Auto v nabídce nahradilo první generaci XC90, ukončenou v roce 2014.

Design z pera týmu Thomase Ingenlatha vsadil na jednoduchý skandinávský styl. Vpředu definovaný charakteristicky tvarovanou maskou chladiče a do boků protaženými světlomety, s osobitým světelným podpisem v tvaru tzv. Thorova kladiva. Záď si pak uchovala rovněž pro Volvo typický detail, v podobě vertikálně orientovaných koncových světel. K dispozici pak opět byla i sportovně stylizovaná verze R-Design.

Také až sedmimístný interiér využil minimalistický styl, definovaný vertikálně orientovaným 9″ displejem multimediálního systému ve středovém panelu. Do něj se přesunula většina ovladačů, a tak vnitřek XC90 II využívá minimální množství klasických fyzických tlačítek. V době premiéry Volvo druhou generaci XC90 nazývalo nejluxusnějším automobilem své historie. I proto využil ta nejmodernější dostupná řešení.

Výhradně čtyřválce

Technický základ poskytla platforma SPA (Scalable Product Architecture), která se následně objevila také v dalších velkých modelech Volvo. Ta využívá různé druhy vysokopevnostní ocele nebo hliníku. Vyvinuta byla i s ohledem na bezpečnost, při jejím vývoji se tak počítalo s různými moderními elektronickými asistenty. Umožňuje i zástavbu plug-in hybridního pohonu. Použité motory jsou nicméně maximálně čtyřválcové.

Do prodeje vůz vstoupil se dvěma benzinovými a dvěma vznětovými agregáty z nové generace jednotek Drive-E, kombinovanými s osmistupňovým automatem. Základem byl dvoulitrový turbodiesel D4 (142 kW), který doplnila silnější, dvěma turby přeplňovaná verze D5 se 168 kW. Zážehové motory zastoupily dvoulitry T5 (187 kW) a T6 přeplňované turbodmychadlem i kompresorem (236 kW). Po jejich boku byl dostupný rovněž plug-in hybrid T8 Twin Engine s kombinovaným výkonem 294 kW, kombinující zážehový čtyřválec s 236 kW a elektromotor s 60 kW.

V průběhu doby se však nabídka motorů měnila. V roce 2019 Volvo elektrifikovalo nabídku, když se konvenční jednotky staly mildhybridy, doplněné o elektromotor s výkonem 10 kW. Spolu s tím byly nabízené motory přejmenovány. Nově tak byly k dispozici benzinové dvoulitry B5 (184 kW) a B6, nadále doplňující turbo o kompresor, (220 kW) a bi-turbodiesel B5 (173 kW).

Volvo XC90 se vyrábí ve švédské továrně Torslanda.

Volvo XC90: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4950 x 1923 x 1776 x 2984 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 692 litrů (7 míst), 721 litrů (5 míst)
  • Výroba: 2015- (Torslanda, Švédsko)

Ohodnoťte Volvo XC90 také vy, v komentářích pod článkem

Volvo XC90

4.2

Design

5.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Uživatelům se líbí

  • Nadčasový design
  • prostorná kabina

Uživatelům se nelíbí

  • Jen čtyřválcové motory
  • Mnohé závady se prodraží

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Volvo XC90 II (2015-)

  • 22 října, 2021 (15:56)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Volvo XC90 bývalo vždy žádanou komoditou, ať už jako nové, nebo jako ojeté. Platí to i pro druhou generaci, která i po letech vzbuzuje nadšení svých nadčasovým designem. Výhradně čtyřválcové motory leckomu vadí, z hlediska spolehlivosti jim ale není co zásadního vytknout. Nejvhodnější volbou jsou každopádně benzinové dvoulitry, vznětové motory kvůli dvoustupňovému přeplňování se v případě závady mohou hodně prodražit. Hrozí jím prasknutí lopatky vrtule turba, na hrozící nebezpečí zpravidla upozorní zvýšená spotřeba oleje. Krajní možností je i prasknutí bloku, který zpravidla hrozí kusům zatěžovaným již brzy po studeném startu. Naopak třeba systém common-rail u XC90 II prakticky nezlobí. Pozor je třeba dávat také na převodovku, jinou než automat XC90 II ani nenabízí. V případě podvozku je pak slabinou čep spodního ramene přední nápravy, který obvykle vydrží jen nějakých 90.000 km. Antikorozní ochrana je však poctivá, auto rovněž dodnes nadchne moderní kabinou nebo poskytovaným prostorem a pohodlím. Obecně však jako u jiných prémiových značek platí, že Volvo XC90 je sice solidní volbou, v případě nějaké závady se ale prodraží, a tak je vhodné mít na něj dostatečnou finanční rezervu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *