Volvo XC90 je velké rodinné SUV prodávané od roku 2015 ve své druhé generaci. Jednalo se o prvního zástupce nové generace vozů značky Volvo, s novým designérským stylem a novou technikou v útrobách. V roce 2016 vůz obsadil druhou příčku v anketě evropské Auto roku. Auto v nabídce nahradilo první generaci XC90, ukončenou v roce 2014.
Design z pera týmu Thomase Ingenlatha vsadil na jednoduchý skandinávský styl. Vpředu definovaný charakteristicky tvarovanou maskou chladiče a do boků protaženými světlomety, s osobitým světelným podpisem v tvaru tzv. Thorova kladiva. Záď si pak uchovala rovněž pro Volvo typický detail, v podobě vertikálně orientovaných koncových světel. K dispozici pak opět byla i sportovně stylizovaná verze R-Design.
Také až sedmimístný interiér využil minimalistický styl, definovaný vertikálně orientovaným 9″ displejem multimediálního systému ve středovém panelu. Do něj se přesunula většina ovladačů, a tak vnitřek XC90 II využívá minimální množství klasických fyzických tlačítek. V době premiéry Volvo druhou generaci XC90 nazývalo nejluxusnějším automobilem své historie. I proto využil ta nejmodernější dostupná řešení.
Výhradně čtyřválce
Technický základ poskytla platforma SPA (Scalable Product Architecture), která se následně objevila také v dalších velkých modelech Volvo. Ta využívá různé druhy vysokopevnostní ocele nebo hliníku. Vyvinuta byla i s ohledem na bezpečnost, při jejím vývoji se tak počítalo s různými moderními elektronickými asistenty. Umožňuje i zástavbu plug-in hybridního pohonu. Použité motory jsou nicméně maximálně čtyřválcové.
Do prodeje vůz vstoupil se dvěma benzinovými a dvěma vznětovými agregáty z nové generace jednotek Drive-E, kombinovanými s osmistupňovým automatem. Základem byl dvoulitrový turbodiesel D4 (142 kW), který doplnila silnější, dvěma turby přeplňovaná verze D5 se 168 kW. Zážehové motory zastoupily dvoulitry T5 (187 kW) a T6 přeplňované turbodmychadlem i kompresorem (236 kW). Po jejich boku byl dostupný rovněž plug-in hybrid T8 Twin Engine s kombinovaným výkonem 294 kW, kombinující zážehový čtyřválec s 236 kW a elektromotor s 60 kW.
V průběhu doby se však nabídka motorů měnila. V roce 2019 Volvo elektrifikovalo nabídku, když se konvenční jednotky staly mildhybridy, doplněné o elektromotor s výkonem 10 kW. Spolu s tím byly nabízené motory přejmenovány. Nově tak byly k dispozici benzinové dvoulitry B5 (184 kW) a B6, nadále doplňující turbo o kompresor, (220 kW) a bi-turbodiesel B5 (173 kW).
Výrazný facelift pro rok 2024
V roce 2024 se už očekávalo, že vůz postupně nahradí elektrické EX90, změny v prodejních trendech však rozhodly o tom, že Volvo nakonec prodloužilo životní cyklus modelu XC90 a ještě jednou ho modernizovalo.
Modernější design má posilovat sebevědomý výraz vozu s tím, že zvolené stylistické prvky mají odrážet přechod k elektromobilitě. Některé detaily tak odkazují na soudobé elektromobily.
Vnitřek zase vsadil dle aktuálních trendů na větší obrazovku multimediálního systému s vyšším rozlišením. Myslelo se ale i na praktičnost, dle zpětné vazby od zákazníků. Středová konzole tak byla upravena pro větší praktičnost, díky přesunutí bezdrátové nabíječky chytrých telefonů se našel prostor pro další držák nápojů.
Nabídka motorů se pak omazuje na mild-hybridy a plug-in hybridy. Naopak s turbodieselem už se vůbec nepočítá.
Volvo XC90 se vyrábí ve švédské továrně Torslanda.
Volvo XC90: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4950 x 1923 x 1776 x 2984 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 692 litrů (7 míst), 721 litrů (5 míst)
- Výroba: 2015- (Torslanda, Švédsko)
Volvo XC90 bývalo vždy žádanou komoditou, ať už jako nové, nebo jako ojeté. Platí to i pro druhou generaci, která i po letech vzbuzuje nadšení svých nadčasovým designem. Výhradně čtyřválcové motory leckomu vadí, z hlediska spolehlivosti jim ale není co zásadního vytknout. Nejvhodnější volbou jsou každopádně benzinové dvoulitry, vznětové motory kvůli dvoustupňovému přeplňování se v případě závady mohou hodně prodražit. Hrozí jím prasknutí lopatky vrtule turba, na hrozící nebezpečí zpravidla upozorní zvýšená spotřeba oleje. Krajní možností je i prasknutí bloku, který zpravidla hrozí kusům zatěžovaným již brzy po studeném startu. Naopak třeba systém common-rail u XC90 II prakticky nezlobí. Pozor je třeba dávat také na převodovku, jinou než automat XC90 II ani nenabízí. V případě podvozku je pak slabinou čep spodního ramene přední nápravy, který obvykle vydrží jen nějakých 90.000 km. Antikorozní ochrana je však poctivá, auto rovněž dodnes nadchne moderní kabinou nebo poskytovaným prostorem a pohodlím. Obecně však jako u jiných prémiových značek platí, že Volvo XC90 je sice solidní volbou, v případě nějaké závady se ale prodraží, a tak je vhodné mít na něj dostatečnou finanční rezervu.
Volvo XC90 2.0 D5 AWD Inscription
Volvo XC90 druhé generace je poměrně spolehlivé a krásné SUV s nejen prostorným, ale i kvalitním interiérem. Ve světě ojetin se určitě dá doporučit. Pokud vám nevadí méně kultivovaný motor a podvozek, který na rozbité silnici občas bouchne, tak jste na správné adrese. S XC90 nebudete za někoho, kdo se jen povyšuje s prémiovým SUV z Německa, ale za toho, kdo má vkus a potřebuje praktické auto. Já jsem si toto Volvo XC90 2.0 D5 AWD Inscription docela oblíbil, ale zároveň mu nemůžu zcela odpustit dva zmíněné neduhy.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-volvo-xc90-2-0-d5-awd-inscription-skvele-suv-ale-musite-mu-prominout-dva-nedostatky/