Recenze: Peugeot e-308 (2024)

Peugeot e-308 GT 2024

Elektromobily se před pár lety zdály jako jasná budoucnost automobilového světa, a tak se jejich nabídka postupně značně rozšířila. Výrobci ale na to šli různými cestami, jedni staví specifická auta s elektropohonem, jiní nadále prosazují stejnou techniku pro různé typy pohonů. Do druhé skupiny patří i koncern Stellantis, včetně jeho značky Peugeot, která na trh nedávno uvedla elektrickou verzi modelu 308. Tzv. Peugeot e-308 jsem měl možnost vyzkoušet během týdenního testu. Jak mě zaujal?

Design: stejný jako u běžných variant

Elektrický model Peugeot e-308 na první pohled pozná jedině znalec. Francouzský výrobce jde cestou společné techniky pro různá pohonné jednotky, což se podepisuje i na shodném designu pro jednotlivé varianty. Vlastně to ale vůbec ničemu nevadí. Peugeot 308 je v současné generaci ze stylistického pohledu nadmíru povedeným autem, vhodně kombinujícím elegantní šmrnc se sportovností, díky čemuž se za ním rádi otočíte, zvlášť ve vrcholné variantě GT s několika svébytnými optickými prvky. To platí i pro elektrický model, lišící se vlastně jen 18″ aerodynamickými koly. Osobně se mně na tomto kompaktním hatchbacku nejvíce líbí záď s nízkými koncovými světly, u hatchbacku ale zaujme i dlouze působící kapota, s luxusně pojatým emblémem na předních blatnících.

Interiér: Luxusní, ale ne moc prostorný

Interiér pak znovu dokazuje, že se Peugeot dnes usazuje na horní hranici mainstreamu. Použité materiály i jejich zpracování zkrátka navozují doslova prémiovou atmosféru. Rozdíl je znát třeba i ve srovnání s Opelem Astra stojícím na shodném technickém základu. Kabina 308 působí mnohem luxusněji.

Koncepci i-Cockpit s vysoko umístěným přístrojovým štítem a malým volantem se přitom daří dále ladit, díky čemuž se i se svojí vyšší postavou za volantem srovnám pohodlněji než v některých jiných Peugeotech s tímto řešením a pořád vidím na všechny zobrazované informace. Pořád to však není samozřejmost pro každého, manželka, s postavou nižší, si stěžuje, kolik údajů jí věnec volantu zakrývá. Zkrátka tak doporučuju všem zájemcům si nejprve vůz pečlivě vyzkoušet, zda vám bude posaz vyhovovat.

Sedadla jsou ve vrcholné verzi pohodlná, sedí se sportovně nízko a ani u elektromobilu nechybí možnost povedené masážní funkce. Výhled do stran nicméně poněkud omezují silné A-sloupky. Infotainment má moderní grafiku a díky displeji s detailním rozlišením krásný obraz. Stejně tak kvalitní obraz má parkovací kamera. Samotný multimediální systém je však spíše pomalejší, občas trvá, než se načtou jeho funkce. Líbí se mně však možnost individualizace zobrazení, včetně dotykových ploch na středovém panelu – každý si tak zde nastaví přímý vstup pro funkce, co potřebuje. S nastavením navíc pomůže šikovný videomanuál.

Co se týče prostornosti, tak na zadních sedadlech je to v rámci kategorie spíše průměr. Dospělý už tu zkrátka moc místa nemá. Zde se tak projevuje shodný technický základ se spalovacími verzemi, jiná kompaktní elektroauta se svébytnou architekturou umí být mnohem prostornější.

U Peugeotu e-308 se navíc musíte smířit i se spíše průměrným kufrem, byť v rámci segmentu kompaktních hatchbacků se logicky nedají čekat prostorové zázraky. Kvůli zástavbě baterií je kufr nižší než u konvenčních variant, což se podepisuje na udávaném objemu 361 litrů. To je stejně jako u plug-in hybridu, zatímco benzinové a naftové varianty 308 se chlubí objemem 412 litrů.

Peugeot e-208 GT 115 kW elektromobil 2024

Recenze: Peugeot e-208 GT 115 kW (2024)

Peugeot 208 dlouhodobě patří mezi nejžádanější malé hatchbacky v Evropě. Právě i proto však potřebuje pravidelné inovace, aby zájem o …

Motor: Optimální řešení

Paleta pohonných jednotek nabízených pro Peugeot 308 je v roce 2024 pestrá. Zahrnuje benzinový tříválec, turbodiesel, plug-in i čistý elektromobil. Ten rozšířil nabídku v roce 2024, výrobce autu říká e-308, potažmo 308 100% elektrický. K dispozici je dnes v jediné variantě, s výkonem 115 kW a bateriemi s celkovou kapacitou 54 kWh.

Výkon je to na papíře na poměry kompaktů už slušný, automobilka nicméně vůz nenaladila nějak sportovně. e-308 reaguje na pokyn hbitě a rychle, není to ale nic dechberoucího, jak jsme byli u elektroaut kdysi zvyklí. Ostatně i udávané zrychlení z 0-100 km/h za 9,8 sekundy není dnes nic světoborného. Ono je to ale v pořádku, ve městě se pořád dočkáte dostatečné agility, aniž by akcelerace byla až nepříjemná. Na druhou stranu, na dálnici už dynamika někdy může působit jako průměrná, a to v rámci povolených limitů. Stačí nicméně přepnout auto do sportovního režimu a dočkáte se okamžitých reakcí.

Oproti jiným elektrovozům mi každopádně chybí větší rozsah rekuperace brzdné energie. V e-308 jsou jen dva režimy, normální a silný (B), navíc trochu nešťastně ovládané tlačítkem na středovém tunelu. Řešení s páčkami pod volantem, umožňující intuitivnější nastavení rekuperace dle potřeby (např. při brzdění před semafory), známé z jiných elektroaut, mně přijde jako vhodnější řešení.

Podobně jako u jiných elektromobilů se spotřeba energie liší dle stylu jízdy. Ta dlouhodobá se u testovaného kusu pohybovala okolo 18 kWh/100 km, což není špatná hodnota. Ve městě se dá jezdit za 12 kWh/100 km, díky časté rekuperaci, na okreskách za 16 kWh/100 km, naopak na dálnici se pohybuje okolo 20 kWh/100 km. Celkově se tak apetit drží v mezích a zhruba 300 km na jedno nabití hravě zvládá.

Baterie lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, díky čemuž se nabijí z 20-80 % kapacity za zhruba půl hodiny. V dané kategorii je to běžné, vyspělejší elektromobily každopádně dnes umí nabíjet i rychleji. Z 11kW wallboxu dobití trvá 3,2 hodiny.

Kia Niro EV Premium 2024

Test: Kia Niro EV Premium (2024)

Kia Niro je tzv. ekologický model korejské značky, dostupný výhradně s alternativními druhy pohonu. Aktuálně je na trhu druhá generace …

Jízdní vlastnosti: Primárně komfort

Stejně jako u ostatních variant Peugeotu 308 je také u elektrické verze podvozek naladěn hlavně na komfortní notu. Je dostatečně poddajný, zároveň však dostatečně jistý, zadní náprava na nerovnostech prakticky nebouchá.

Podvozek je nicméně náchylnější na povrch pod koly, občas umí být hlučnější, zvlášť na dálnici. TO je u elektromobilu poměrně znát, protože tento šum nemaskuje žádný zvuk od spalovacího motoru.

Peugeot e-308: Základní technická data

VERZEElektromotor 115 kW/baterie 54 kWh
Rok2024
Výkon (kW)115
Točivý moment (Nm)270
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,8
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)14,9
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)0
Kapacita baterií – užitečná/celková (kWh)51/54
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km)416
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1759/351

Peugeot 308: Další recenze

Peugeot 308 jsem testoval už v několika verzích a právě kombinaci karoserie kombi a benzinového tříválce 1.2 PureTech bych doporučil typické české klientele takového auta. Kombi je díky delší karoserii praktičtější než hatch, 1.2 PureTech je pak dnes už vhodnější volbou než turbodiesel 1.5 BlueHDi. Nemá o tolik vyšší spotřebu, je však kultivovanější a hlavně, cenově dostupnější. Podvozek je pak komfortní, kabina v rámci segmentu až luxusní. Jen místo vzadu je spíše průměr, a to také u kombi, které má delší rozvor jak hatch. Osobně bych pak volil zajímavější odstín, než je ta šedá Selenium testovaného kousku.

Další testovaný kousek mně potvrdil, že je Peugeot 308 povedené auto. Já osobně bych ho však pořídil s benzinovým motorem. Je cenově dostupnější, kultivovanější a jeho spotřeba není o tolik vyšší než už u turbodieselu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *