Peugeot 308 jsem v jeho současné generaci vyzkoušel už několikrát. Jeho nabídka je nicméně tak různorodá, že jsou na trhu stále varianty, s nimiž jsem ještě nejezdil. A to se ještě oficiálně neprodává čistě elektrická verze e-308. Než se ji dočkáme, vyzkoušel jsem dnes dost možná nejhledanější verzi, kombi Peugeot 308 SW s benzinovým motorem 1.2 PureTech a osmistupňovým automatem. Jak tato kombinace jezdí?
Povedený design
Testovaný exemplář přitom opět dokázal, jak to 308 sluší. Auto už jsem testoval ve sportovní rudé i elegantní zelené, tentokrát recenzovaný kus měl však méně nápadnou šedou karoserii. V ní možná Peugeot není tak výrazný jako v nápaditějších lacích, přesto vypadá skvěle a rádi se za ním otočíte. Je přitom jedno, zda se díváte na příď s dominantní maskou či záď s agresivně pojatými koncovými světly.
Až luxusní interiér
Rovněž kabina se náramně povedla. Použité materiály i jejich příkladné zpracování, stejně jako chod ovladačů dokazuje, že se Peugeot dnes v rámci skupiny Stellantis pozicuje na horní hranici mainstreamu. Uvnitř to vypadá vážně hodnotně. Palubní deska je navíc díky nezvyklému prolomení před spolujezdcem originální a vzdušně působící.
Pochvalu zaslouží rovněž použité obrazovky s kvalitním obrazem i vysokým rozlišením. S manévrováním pomáhá perfektní parkovací kamera, s jasným obrazem i za tmy. Jen ten vysoko umístěný přístrojový štít interiéru i-Cockpit je pro mě pořád kompromisní řešení, byť se za malý volant srovnám snáze než v Peugeotech minulé generace. Obraz bez 3D zobrazení mně každopádně ve výsledku přijde přehlednější než s ním.
Sedí se hezky nízko. Šikovná je přitom loketní opěrka s nabíjecím portem pro mobilní telefony a vývodem pro kabel do prostoru mimo schránku. Kabel se vám tak na středovém tunelu neplete, navíc alternativou je i možnost bezdrátového nabíjení.
Výhled ven nicméně poněkud ztěžují tlusté A-sloupky a stylově nízké zadní okno. Sedačky jsou pohodlné, rozhodně bych ale doporučil ty příplatkové, s certifikátem AGR a masážní funkcí. Ty tentokrát testovaný kousek postrádal a bylo to znát, na přání dodávané sedačky rozhodně patří mezi příplatky, nad nimiž se vyplatí uvažovat.
Průměrný prostor, slušný kufr
Co se pak týče vnitřního prostoru, ani kombi nenabídne na zadních místech tolik prostoru pro kolena jako některé jiné kompakty. Dospělí tu má zkrátka jen průměrný prostor. A to má 308 SW o 57 mm delší rozvor než výchozí hatchback.
Zato v případě zavazadlového prostoru není co vytknout. Kufr je svým objemem více než dostatečný, s pravidelnými tvary, háčkem na nákupní tašky a snadným sklápěním zadních sedadel páčkou. Vytknout lze jen menší detail, a to že po sklopení sedadel není výsledná ložná plocha zcela rovná, byť bez schodu.
308 SW s tříválcem 1.2 PureTech doporučuji
Tříválec 1.2 PureTech jsem v 308 zkoušel už v hatchbacku a v případě kombíku nemám nové zkušenosti. Pro tento typ vozu je to dnes už doporučení vhodná volba, kterou doporučím volit spíše než stejně výkonný turbodiesel 1.5 BlueHDi.
Tříválcová dvanáctistovka s 96 kW a 230 Nm už má slušnou sílu, a to i v dálničním tempu, v rámci povolených rychlostních limitů. Při akceleraci pak sice nezapře charakteristický tříválcový ryk, tyto, až sportovní tóny se však příjemně poslouchají. Navíc je motor ve výsledku kultivovanější než vznětová patnáctistovka.
Nespornou výhodou je pak úspornost, tedy na poměry benzinových jednotek. Snad za všech okolností se spotřeba pohybuje kolem šesti, sedmi litrů, ať už na dálnici nebo při pohybu ve městě. Na okreskách pak apetit klidně srazíte k pěti litrům. Plusem je navíc v tomto případě i velká palivová nádrž, s objemem 52 litrů.
Příplatkový osmistupňový automat pak myslí hlavně na komfort. Převody mění rychle a hladce, v mnoha případech prakticky neznatelně. Ve městě si však převodovky občas lehce cukne, typicky při dojíždění a podřazování před semafory.
Z hlediska jízdních vlastností pak není co vytknout. Naladění odpovídá cílové klientele rodin s dětmi. Peugeot 308 SW je typicky francouzsky komfortní, a to i na poměrně velkých 18″ kolech, zároveň je však v zatáčkách dostatečně jistá. Auto příkladně zvládá také rychlejší tempo, karoserie se v oblouku nijak nenaklání, podvozek na nerovnostech nebouchá. Šum od pneumatik nicméně bývá slyšet, zvlášť na hrubém povrchu. Podvozek je totiž poměrně náchylný na povrch pod koly.
Peugeot 308 SW s 1.2 PureTech: Technická data
MOTOR | 1.2 PURETECH |
---|---|
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Výkon (kW) | 96 |
Točivý moment (Nm) | 230 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,8 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 132 |
Objem palivové nádrže (l) | 52 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1420/440 |
Peugeot 308: Další recenze a zkušenosti
David Bureš, ČSAKA.cz
Kolem a kolem to jsou pozitivní dojmy. Zkrátka řečeno, tohle auto se vážně povedlo! Peugeot 308 dnes patří mezi nejlepší kompakty na trhu, není-li ten vůbec nejlepší.
Adam Václavek, Wikicars.cz
Peugeot 308 GT Pack 1.5 BlueHDI s osmistupňovým automatem má pár chyb. Peugeoťácká kabina nemusí sedět každému, informační systém umí být otravný a nestojí zrovna málo. Ve výsledku je to ale velice dobře jezdící auto, které úchvatně vypadá a má na danou kategorii překvapivě kvalitní interiér. Škoda jen, že krom hybridu v nabídce není žádný výkonný motor.
Peugeot 308 Allure Pack Hybrid 180: Pokud máte možnost nabíjet a využijete čistě elektrický dojezd, tak základní hybrid smysl dává. Jestli na to občas rádi šlápnete, určitě bych sáhl po líbivějším provedení GT s výkonnějším ústrojím. Nafta mi pak v 308 připadá jako nejzbytečnější. Je sice o něco úspornější než 1.2 PureTech, ale taky dražší a ve všech ohledech jízdy horší. Jak už asi tušíte, 1.2 PureTech 130 je za mě tím nejlepším motorem, jaký lze pod kapotu 308 nakonfigurovat. Škoda jen, že Peugeot nenabízí 1.6 Puretech 225 bez hybridu, který má třeba DS 4 ze stejné rodiny.
Tommy.Lee
Pěkný, pohodlný auto, za kterým se rád otočím. Ten tříválec už pěkně jede a za málo. Kufr má velkej, ale vzadu moc místa není. Ten malej volant super, na okreskách s nim kroutim jak ve formuli. Chtěl bych ale pohodlnější sedačky, na dlouhých cestách z nich bolí záda.
Pan tajemný
+ Povedený design, luxusní materiály uvnitř, povedený nový infotainment, solidní odhlučnění, zajímavý zvuk 1.2 PureTech s vynikajícím řazením, solidní spotřeba, kvalitní parkovací kamera, možnost bohaté výbavy, slušný kufr, komfortní podvozek
– Kompromisní posaz za volantem, stísněná kabina hatchbacku, přece jen vyšší ceny
Dominik Parajka
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI (2022)
Plusy: štýlový dizajn, dobre svietiace LED svetlomety, veľký a praktický kufor, nádherný interiér, veľmi dobré predné sedadlá s masážnou funkciou, intuitívne ovládanie infotainmentu, veľmi dobrý 3D virtuálny kokpit, príjemné jazdné vlastnosti, nízka spotreba
Mínusy: absencia funkcie auto-hold automatickej prevodovky
Miki
Krásný auto, uvnitř luxusní. Vybíral jsem mezi tříválcem 1.2PureTech a naftou 1.5 BlueHDi. Nakonec jsem vzal puretech, je o dost tišší a s podobnou spotřebou. Na dlouhých cestách je pohodlný, vzadu ale není moc místa
VB
Peugeot 308 SW je docela povedeně auto. Zdá se, že designeři naštěstí natrvalo opustili odporný vzhled z doby před 10 lety, takže nyní vypadá 308 jak dynamicky, tak i elegantně jak zepředu, tak i zezadu. Jen boční pohled mě moc neoslovuje, dle mého názoru příliš nekoresponduje se sportovní přídí a zádí, boční silueta 508 se povedla více. Od kolegů jsem také slyšel kritiku na nové logo Peugeotu, ale přes počáteční nejistotu s ním nemám žádný problém, dokonce mi k této přídi nové černé logo sedí více, než kdyby tam byl původní lvíček v chromu. S čím však mám pořád problém, je palubní deska. Nikoliv však kvůli použitým materiálům nebo kvalitě, obojí je na výborné úrovni, zde nemám žádné výhrady. Líbí se mi i celkový design palubovky, ale nelíbí se mi i-Cockpit, nemohu si na něho zvyknout a ani mě neoslovil 3D přístrojový štít. Celé řešení se mi zdá nepřehledné, hůře se v něm orientuji a to vše spolu s dotykovým ovládáním je krokem proti bezpečnosti. Malý hranatý volant je sice hezký designový kousek, ale při delší jízdě je mi nepříjemný do ruky.
Co se týče vlastní jízdy, tak zde výhrady nemám žádné. Peugeot naštěstí nezapomněl, že ještě existují dieselové motory, které mají velký točivý moment, táhnou hezky odspodu a mají malou spotřebu. To je i případ zde použité 1,5 HDi s automatem. Tato kombinace je velice vhodná na dlouhé cestování, podvozek je velmi pohodlný, dobře naladěný, prostě ideální kompromis mezi sportovností a komfortem. K motoru mám jen jedinou výhradu a to je hrubší chod, ale s tím se dá žít
Celkově je Peugeot 308 SW velmi povedené auto, pro mnohé určitě téměř ideální rodinné vozidlo. Docela mě bude zajímat, jak se prodejně popere s bratrancem ze stejné stáje, tedy s Opelem Astra, který se také povedl a má konzervativnější palubní desku s klasickými tlačítky a ovladači.