Klasický osobní automobil můžete řídit od 18 let, právě od této věkové hranice se může udělit řidičský průkaz skupiny B, určený pro tato vozidla. Na trhu je však nejedno auto od 15 let, na která se vztahují pravidla řidičského průkazu skupiny AM, primárně určeného pro malé skútry. Jaká auta pro teenagery od 15 let jsou na trhu? A co takové vozy obnáší?
Na co se omezuje řidičák skupiny AM?
Auto od 15 let, nebo též mikroauto nebo mopedauto, musí splňovat několik podmínek, aby jej bylo možné řídit s řidičákem skupiny AM. Taková vozidla jsou ze zákona oficiálně řazena do kategorie lehkých motorových čtyřkolek (tzv. kategorie L6e).
Nabízejí tudíž nejvyšší výkon maximálně 6 kW, maximální rychlost mají omezenou na 45 km/h a jejich pohotovostní hmotnost nesmí překročit 425 kg. Limitem jsou také jen dvě místa k sezení. I proto jde o hodně malá vozítka, s délkou kolem tří metrů.
Výbava však omezená není, a tak dnešní mikroauta už umějí nabídnout i množství prvků jako klasické, „plnohodnotné“ automobily. K dispozici jsou airbagy, výkonné hudební systémy včetně multimediálních systémů nebo i parkovací čidla včetně zpětné kamery. Mnohá auta od 15 let jsou také stylovkami, přesně s ohledem na cílovou klientelu teenagerů, a tak nabízejí různé možnosti individualizace vzhledu.
Výhody i nevýhody mikroaut
Pro cílovou skupinu teenagerů nabízejí taková mikroauta mnohé výhody. Mladí řidiči přestávající být závislí na odvozu jejich rodiči, což je plus právě i pro rodiče. Zároveň mikroauta poskytují vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu než mopedy. V 18 letech pak takoví řidiči snadněji přecházejí k řízení plnohodnotných aut.
Velkou otázkou je však bezpečnost. Auta od 15 let jsou na jednu stranu bezpečnější než skútry, na druhou stranu proti klasickým automobilům úroveň jejich bezpečnosti není taková jako u plnohodnotných aut, kvůli křehčí konstrukci. Slabší stránkou aut od 15 let bývá také vyšší cena, respektive ceny jsou na stejné úrovni jako u klasických aut, u nichž není omezen výkon či nejvyšší rychlost.
Trio modelů Ligier
Cílová klientela mikroaut je na českém trhu prakticky omezena na mladé řidiče v pubertě, zatímco jinde v Evropě je často využívají i řidiči v důchodovém věku. I proto jsou nabízena hlavně stylová auta přizpůsobená mladé klientele. Nabídka je přitom poměrně široká.
Původem francouzská značka Ligier na českém trhu nabízí hned tři auta od 15 let. Ligier JS50 je třídveřový hatchback s délkou 2.825 mm, zatímco JS50L je jeho větší derivát, s délkou 2.999 mm. Větší je díky tomu zavazadelník, který místo objemu 202 litrů poskytuje 380 litrů. K dispozici je v obou případech výběr mezi dvěma motory. V obou případech jde o vznětové čtyřtakty o výkonu 6 kW, jeden o objemu 478 cm3, druhý 498 cm3. Třetí do party je pak Ligier JS60 ve stylu SUV.
Pod křídla Ligieru patří také značka Microcar. Ta se na českém trhu prezentuje dvojicí autíček, Microcar M:Go a Microcar Due. Také v tomto případě mohou zájemci vybírat z dvojice vznětových čtyřtaktů o výkonu 6 kW, jednoho o objemu 478 cm3, druhého o 498 cm3
Aixam: Levné auto i elektroauto od 15
Rovněž francouzská značka mikroaut Aixam na českém trhu nabízí hned trojici řad modelů. Základem je nízkonákladová řada Minauto čítající aktuálně základní Access. Jestli tudíž hledáte levné auto od 15 let, je toto vaše volba. V tomto případě v útrobách najdeme řadový dieselový dvouválec o objemu 479 cm3 a 6 kW s regulovanou automatickou převodovkou.
Pak je tady řada Emotion lákající na zajímavý design a nejnovější vychytávky. V tomto případě je nabídka bohatší, čítající i různé stupně výbavy. Vedle modelu City jsou tu ještě Coupé a Crossline/Crossover. Provedení Coupé GTI je dokonce čtyřmístným vozem, který lze řídit až s řidičskou licencí B1. Ta umožňuje řídit automobil s výkonem až 15 kW, prostorem pro čtyři osoby a maximální pohotovostní hmotností 450 kg (600 kg v případě nákladního vozítka).
Varianty Compact, Coupé a Break pak nabízí řada eAixam, která se pyšní elektrickým pohonem. I v tomto výkon činí 6 kW, lithiové baterie pak při běžném použití mají stačit na ujetí 75 km na jedno nabití. Elektrický derivát pak nabízí také miniaturní náklaďáček Aixam Pro.
A co tradiční výrobci?
Na mikroauta pro teenagery či seniory se dnes začínají zaměřovat také mnozí tradiční výrobci plnohodnotných automobilů. Renault už od roku 2012 nabízí elektřinou poháněné Twizy, které se prodává už i na českém trhu. To je však určené primárně do teplých krajin, kvůli částečně otevřené karoserii. Navíc je u nás oficiálně dostupné jen v „plnotučné“ verzi, s výkonem 13 kW. Jinde v Evropě je dostupné i provedení s výkonem 5 kW, které mohou ve vybraných zemích řídit dokonce i řidiči od 14 let.
Citroën má zase od roku 2020 rovněž elektrický model Ami a Opel od něj odvozený Rocks-e. V roce 2023 je doplnil rovněž Fiat Topolino. Tyto modely se však na českém trhu (zatím) oficiálně neprodávají. V jiných zemích Evropy jsou nabízeny s elektromotorem o výkonu 6 kW. Podobné mikroauto pak hodlá do budoucna nabídnout také SEAT. Ten jej v roce 2019 naznačil konceptem Minimo.
Zapomenout pak nesmíme ani na projekt Ellenator, který upravuje Fiat 500 pro potřeby nejmladších řidičů. Výsledkem je specifická „tříkolka“ (zadní kolečka jsou díky zúženému rozchodu blízko sebe) až pro čtyři osoby, kterou je na českých silnicích možné řídit od 16 let. Potřeba je pro něj řidičský průkaz skupiny A1, vztahující se na čtyřkolová auta s výkonem nejvýše 15 kW a hmotností do 400 kg.