Český trh

Gigafactory v Česku? Velká továrna na baterie pro elektromobily se rýsuje

V Česku by mohla stát velká továrna na baterie pro elektromobily, tzv. gigafactory. Ministerstvo průmyslu a ČEZ totiž uzavřely memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do elektromobilů. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií.

Ministry průmyslu a obchodu a zároveň ministr dopravy Karel Havlíček se nedávno nechal slyšet, že stát jedná hned se dvěma potenciálními investory, kteří by výstavbu baterií pro elektroauta v Česku podpořili. Jedním z nich má být koncern Volkswagen Group, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Druhým pak korejská společnost LG, která funguje jako dodavatel akumulátorů pro různé výrobce elektrovozů.

Celková investice do projektu při plánované roční výrobní kapacitě 40 GWh dosáhne minimálně dvou miliard eur. Továrna vytvoří nejméně 2.300 pracovních míst a další tisíce u subdodavatelů, ve výzkumu a navazujících sektorech. Půjde o pracovní místa s velkou přidanou hodnotou a s perspektivou na desítky let dopředu. Česká gigafactory by podle současných plánů mohla vzniknout v areálu elektrárny Prunéřov. Zprovozněna by mohla být v pěti až osmi letech.

V rámci uvažovaného investorského konsorcia bychom mohli mít funkci developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1,“ říká k uzavřenému memorandu předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Gigafactory jako nutnost

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka je důležité, aby u nás vznikla jedna nebo více továren na bateriové články. A to kvůli tomu, že je automobilový průmysl základním kamenem českého hospodářství. Aby tomu tak zůstalo, je podle Havlíčka gigafactory nutností, už kvůli tomu, že je elektromobilita dnes už realitou. Projekty továrny a souvisejícího lithiového dolu na Cínovci jsou navíc příležitosti ke zlepšení životních podmínek regionů, které čeká strukturální transformace vzhledem k útlumu tamějšího uhelného průmyslu. I z toho důvodu se má hodit využití elektrárny Prunéřov.

„Naše vláda je připravena zajistit podmínky, které by projekt podpořily, a to i vybudováním klíčové infrastruktury,“ doplňuje k tomu Havlíček. Na mysli má třeba výstavbu nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, stejně jako zajištění služeb v oblasti veřejného zdraví nebo sociálních služeb.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *