Mercedes-Benz už pilně pracuje na nové generaci své nejmenší dodávky Citan, která dorazí ještě během roku 2021. Opět použije základ z Renaultu Kangoo, bude však chtít v lecčems překonat svého předchůdce, který obchodně nezaujal tak, jak výrobce doufal. Novinka se už začíná postupně odhalovat.
Citan se na trhu poprvé objevil v roce 2012 jako nejmenší člen rodiny dodávek Mercedes, který se v nabídce usadil pod středně velké Vito a velký Sprinter. Byl přitom součástí rozsáhlé spolupráce mezi Mercedesem a Renaultem, když využil technický základ druhé generace Renaultu Kangoo, uvedené v roce 2007. Jenže právě starší (a lacinější) základ pošramotil image vozu, který nikdy nenabídl typické vlastnosti Mercedesu. Třeba v nárazových testech Euro NCAP dosáhl jen na tři hvězdičky, což už tehdy bylo pro výrobce zklamání. I proto jeho prodeje zůstaly za očekáváním. Těm ostatně nepomohla ani vyšší cenovka.
Třída kompaktních dodávek je ale obchodně velice zajímavá, a tak se Mercedes nenechal ovlivnit neúspěchem a připravuje nástupce Citanu. Ten má být přitom v lecčems lepší než předchůdce, aby konečně dosáhl na prodejní úspěchy, které od něj automobilka už původně očekávala.
„Klíčová věc je to, že od samého počátku byl vyvíjen jako Mercedes-Benz, místo toho, aby se přizpůsoboval již hotovému designu,“ vysvětluje vedoucí projektu Citan Dirk Hipp hlavní rozdíl oproti předchozí generaci. Jestliže první Citan se tak musel přizpůsobit již prodávanému Kangoo, koncepci druhé generace už mohl Mercedes výrazněji ovlivnit.
Vedle Citanu třída T
První snímek odhaleného vozu (byť ukrývajícího se ve tmě) tak dokazuje bližší příbuznost s ostatními modely výrobce, co se týče designu. Konstruktéři navíc mohou snadněji ovlivnit jízdní vlastnosti vyvíjeného auta nebo jeho celkový charakter. I proto se hovoří o tom, že nový Citan se tentokrát v lecčems odliší od výchozího Kangoo. Uže tedy nepůjde jen o jinou maskou nebo nárazník. Uvnitř pak Mercedes slibuje svůj multimediální systém MBUX, včetně hlasového asistenta.
Automobilka slibuje také bohatou bezpečnostní výbavu. Dodávka bude mít standardně šest airbagů, osobní Citan Tourer k tomu dodá i centrální přední airbag chránící posádku při bočním nárazu. Tato verze dostane standardně i hlídání mrtvého úhlu nebo aktivní udržování vozidla v jízdním pruhu.
Oproti předchůdci se výrazně pozmění také nabídka. K dispozici už nebude nejkratší provedení, které se nikdy neprodávalo dobře. Luxusněji pojatá osobní verze pak nově bude nazvána Mercedes-Benz třídy T, což je podobná strategie jako u většího Vita a od něj odvozeného Mercedesu třídy V. I to naznačuje, že by T-Klasse mohlo být výrazně prémiovější než výchozí užitkové provedení.
Jak už bylo řečeno, nový Mercedes-Benz Citan pro rok 2021 použije základ soudobého Renaultu Kangoo (třetí generace), což konkrétně znamená platformu CMF-C vyvinutou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi. S tou souvisí i nabídka motorů. Z těch benzinových očekávejme různé výkonové verze přeplňované třináctistovky, vyvinuté společnými silami Renaultu a Mercedesu. Turbodiesely naopak zastoupí důvěrně známá patnáctistovka z dílny francouzské automobilky. K dispozici bude také čistě elektrická verze. Ta ponese označení eCitan, respektive EQT v případě čistě osobního derivátu.
Nový Mercedes-Benz Citan se světu oficiálně představí 25. srpna 2021.