Jaké jsou nejlepší letní pneumatiky v roce 2021? V případě rozměrů 225/50 R17 pro vozy středně velkých kategorií odpověď zní, že Falken Azenis FK510, Continental PremiumContact 6, Kumho Ecsta PS71 nebo Bridgestone Turanza T005. Právě tyto modely dopadly nejlépe v již tradičním testu německého autoklubu ADAC, který zkoumal pneumatiky s rozměry 225/50 R17. Ty využívají hlavně vozy vyšších tříd, jako je Audi A4, BMW 3, Peugeot 508 nebo Volkswagen Passat, stejně jako některá SUV jako BMW X1 a Peugeot 5008. Pneumatiky Continental PremiumContact 6 a Bridgestone Turanza T005 zabodovaly rovněž v testu obutí s rozměrem 205/55 R16 pro kompaktní vozy.
Test hodnotil celkem 17 modelů pneumatik s rychlostním indexem Y, tedy zvládajících až rychlost 300 km/h. Čtyři z nich byly ADACem hodnoceny známkou „dobré“. Šlo právě o výše zmíněné modely Falken Azenis FK510, Continental PremiumContact 6, Kumho Ecsta PS71 a Bridgestone Turanza T005. Dvanáct gum si odneslo hodnocení „uspokojivý“, zatímco jeden model byl označen jako „nedostatečný“. V tomto případě šlo o letní pneumatiky Firestone Roadhawk.
Čtyři nejlepší letní pneumatiky
Vůbec nejlépe dopadly pneumatiky Falken Azenis FK510, které se vyznačují univerzálními vlastnostmi jak na suchu, tak na mokru. Ve srovnání s jinými však zvyšují spotřebu paliva. Podobně univerzální je také tradičně oceňovaný model Continental PremiumContact 6. Obutí Kumho Ecsta PS71 zase přímo excelovalo v otázce aquaplaningu, na suchu však jeho vlastnosti nebyly tak precizní. Nespornou výhodou je však dostupná cena, zvlášť ve srovnání s Continentaly. To naopak Bridgestone Turanza T005 je výtečná pneumatika na suchu. Ve srovnání s nejlepšími je však rychlejší její opotřebení.
Pneumatiky s hodnocením „uspokojivý“ pak rovněž nejsou špatné, ADAC však zdůrazňuje, že mívají jednu slabou vlastnost, která ovlivnila jejich výsledek. Řidiči by se tak měli orientovat právě podle ní, jestli jim vadí, nebo ne. Plusem proti nejlepším pneumatikám je pak obvykle dostupnější cenovka.
V tomto směru je však výjimkou model Michelin Primacy 4, který je v rámci tohoto testu vůbec nejdražším obutím. Na druhou stranu jeho výdrž je vynikající, a tak ušetříte na tom, že tyto pneumatiky nemusíte tak často měnit, což se hodí řidičům s vysokým nájezdem. Slabší pak byly na mokru, z hlediska aquaplaningu a ovládání. Podobný problém zaznamenaly i pneumatiky Dunlop Sport Maxx RT2 a Nexen N Fera Sport.
A co alternativy?
Pozitivně hodnoceny byly rovněž pneumatiky Esa+Tecar Spirit Pro, které si na zakázku nechává vyrábět společnost Tecar. V druhé polovině tabulky jsou pak obvykle modely druhotných značek velkých pneumatikářských koncernů. Semperit, Viking a Barum tak patří pod Continental, Kleber Michelinu a Sava Goodyearu. Obecně platí, že se jedná o cenově dostupnější obutí, v testu ADACu pak obvykle ztratily body při jízdě na mokru. Výjimkou je v tomto směru model Semperit Speed-Life 3, který naopak ztrácel při jízdě na suchu.
Paradoxně mezi modely s hodnocením „uspokojivý“ jsou i renomované pneumatiky Pirelli Cinturato P7 v inovované verzi C2. Zatímco na suchu patřily mezi nejlepší pneu v testu, na mokru zklamaly, stejně jako v otázce komfortu. Model české značky Barum Bravuris 5HM pak skončil mezi nejhoršími, obutí nezazářilo na mokru, ani na suchu a uspokojivé bylo i v otázce poskytovaného komfortu.
Vůbec nejhůře nicméně dopadl model Firestone Roadhawk patřící pod koncern Bridgestone, který obdržel známku 4,9. Na suchu se obutí ve vyšších teplotách jevilo jako nepřesné, na mokru pak byla slabá úroveň gripu.
Test ADAC 2021: Letní pneumatiky 225/50 R17 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Celková známka | Sucho | Mokro | Hluk/komfort | Spotřeba | Výdrž |
Falken Azenis FK510 | 2,1 | 1,9 | 2,0 | 2,8 | 2,4 | 2,0 |
Continental PremiumContact 6 | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 3,1 | 1,8 | 2,0 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2,0 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 3,0 | 2,0 | 1,5 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,0 | 2,5 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2,8 | 2,8 | 2,3 | 2,9 | 2,1 | 1,5 |
Nexen N Fera Sport | 2,8 | 1,9 | 2,8 | 2,8 | 2,4 | 2,5 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,8 | 1,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,9 | 2,9 | 2,0 | 2,9 | 2,2 | 1,5 |
Kleber Dynaxer HP4 | 3,1 | 2,3 | 3,1 | 2,9 | 1,8 | 2,5 |
Sava Intensa UHP 2 | 3,1 | 2,0 | 3,1 | 2,6 | 2,1 | 2,5 |
Giti GitiPremium H1 | 3,3 | 1,8 | 3,3 | 3,0 | 2,1 | 2,5 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 3,3 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 | 2,5 |
Barum Bravuris 5HM | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 1,8 | 2,0 |
Viking ProTech NewGen | 3,5 | 3,3 | 3,5 | 3,0 | 1,6 | 2,0 |
Firestone Roadhawk | 4,9 | 2,8 | 4,9 | 3,0 | 2,0 | 2,5 |
Vysvětlivky k hodnocení: 0,6-1,5 velmi dobré, 1,6-2,5 dobré, 2,6-3,5 uspokojivé, 3,6-4,5 dostatečné, 4,6- nedostatečné