Audi již loni dalo najevo, že v rámci své nové strategie ve světě motorsportu chystá účast na slavné Rallye Dakar. Nyní svoje plány potvrzuje, když odhaluje první snímky připravovaného speciálu pro tuto náročnou dálkovou soutěž. Jmenuje se Audi RS Q e-tron a podle očekávání je to elektromobil.
Čtyři kruhy totiž na slavné rallye chtějí propagovat elektrický pohon, který dnes tak zdůrazňují i ve světě osobních aut. Dálková soutěž je ale dálková soutěž, a tak jelikož současná technika bateriových elektromobilů ještě na tak náročné podmínky nestačí, muselo Audi vyvinout speciální elektromobil. RS Q e-tron tak sice v praxi jezdí na elektřinu, v útrobách však má zážehový motor fungující jako generátor elektrické energie. Podobné ústrojí tzv. elektrovozu s prodlužovačem dojezdu ostatně dnes využívají i v sérii třeba Honda nebo Nissan.
„To, o co se snažíme, se ještě nikdy nedělo. To je hlavní výzva pro elektrický pohon,“ přiznává Andreas Roos, který je za dakarský projekt zodpovědný v rámci divize Audi Sport. Upozorňuje tak na to, že se během této dvoutýdenní soutěže vozy zúčastní rychlostních zkoušek, které mohou mít i 800 kilometrů. Spolu s přejezdy soutěžní speciály klidně ujedou přes tisícovku kilometrů za den, na což současná technika elektromobilů zkrátka ještě nestačí. Bez nutnosti dobít by to klasický elektromobil nezvládal ujet.
Benzinový motor jako generátor elektřiny
Pro soutěžní účely tak speciál dostal přeplňovaný benzinový motor odvozený od toho používaného v DTM. Ten je součástí měniče energie, který za jízdy nabíjí vysokonapěťovou baterii. Jednotka přitom může fungovat v optimálních otáčkách, což snižuje spotřebu. Samotná kola jsou už poháněná elektromotorem. Jsou tu hned tři elektrické jednotky odvozené od těch v monopostu Audi e-tron FE07 závodícím v šampionátu Formule E. Jeden je u přední nápravy, druhý u zadní a třetí je součást měniče energie, kde slouží k dobíjení vysokonapěťové baterie. Ta má mimochodem kapacitu 50 kWh a váží 370 kg. Dobíjet ji přitom lze i rekuperací brzdné energie. Celkový výkon elektrické soustavy pak činí 500 kW. Možná ale bude nižší, s ohledem na finalizovaná technická pravidla pro dakarské speciály s alternativním pohonem.
„Náš RS Q e-tron byl vytvořen na čistém listu papíru v rekordním čase a je představitelem motta Vorsprung durch Technik (náskok díky technice),“ tvrdí Julius Seebach, jednatel Audi Sport. Připomíná tak, že pro Audi je to poněkolikáté, kdy chce v motorsportu přijít s revoluční technikou. V rallye v osmdesátých letech excelovalo s pohonem všech kol, na který postupně přešla i konkurence. V Le Mans zase zvítězilo s elektrifikovaným speciálem, jako první značka v historii.
Audi se Rallye Dakar hodlá účastnit už v roce 2022. Do svého týmu přitom angažovalo hvězdné piloty. Za volant se posadí čtrnáctinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel, trojnásobný vítěz Dakaru Carlos Sainz a dvojnásobný šampion DTM Mattias Ekström.