Letošní ročník závodu 24 hodin v Le Mans skončil teprve nedávno, přesto mnozí fanoušci už upírají zrak k nadcházejícímu ročníku. Ten bude totiž ještě nabitější než ten letošní. Do vrcholné kategorie Hypercar totiž zamíří další značky, díky čemuž by boj o vítězství mohl být ještě napínavější. Co nás na 24 hodin Le Mans čeká v roce 2024?
Jestliže letos ve vrcholné kategorii Hypercar závodilo na Le Mans 16 vozů, v roce 2024 by jich mohlo být přes 20! V roce 2024 totiž v této kategorii nově hodlají závodit také Alpine, BMW a Lamborghini. Zatímco francouzská značka se posune z nižší kategorie LMP2, italská značka v nejvyšších kategoriích na Le Mans nikdy nezávodila. To BMW závod v roce 1999, ve speciálu V12 LMR tehdy jeli Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini a Yannick Dalma.
Nové Alpine i Lamborghini
Alpine nový hypercar ve formě prototypu A424_β představilo právě na letošním ročníku Le Mans. Konkrétně jde o speciál dle pravidel LMDh, který znamená využití podvozku jednoho ze stanovených dodavatelů. Tím je v tomto případě společnost Oreca. Na pohonné jednotce se zase podílí specialista Mecachrome, konkrétně k pohonu bude sloužit 3,4litrový šestiválec s jedním turbodmychadlem. Ten je dle předpisů spojený s převodovkou Xtrac, standardní hybridní skříní Bosch a baterií Williams.
Speciál dle specifik LMDh postaví také Lamborghini. Italská automobilka zase použije základ od Ligieru. K pohonu pak bude sloužit vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly z vlastní dílny, které také v tomto případě doplní univerzální, jednotné komponenty – převodovka Xtrac, hybridní skříň Bosch a baterie Williams. Lamborghini navíc potvrdilo, že součástí jezdecké sestavy budou bývalí piloti Formule 1, Romain Grosjean a Daniil Kvjaat.
A nejinak je tomu v případě BMW, i jeho M Hybrid V8 je speciál LMDh, v tomto případě se šasi od Dallary. To mimochodem používá i konkurenční Cadillac, který na Le Mans vyrazil už letos. Spalovacím motorem hybridního soustrojí je pak čtyřlitrový vidlicovými osmiválec twin-turbo. Zajímavostí je přitom fakt, že BMW své hyperauto už letos testuje na podnicích americké série IMSA, jejíž součástí jsou vytrvalostní závody 24 hodin Daytony či 12 hodin Sebringu.
Napraví svou reputaci Peugeot či Porsche?
Nabitá konkurence každopádně bude znamenat, že ne každý se bude moci radovat. Konkrétně letos doslova zklamaly Peugeot nebo Porsche, které se během závodu potýkaly s různými potížemi. Na Le Mans 2024 tak určitě budou chtít napravit svou reputaci, vždyť obě značky v minulosti závod také vyhrály. Porsche je s 19 výhrami dokonce nejúspěšnějším výrobcem v historii Le Mans. Silná pak bude určitě znovu Toyota, která letos s Ferrari bojovala o vítězství doslova do posledního kola.
Zapomenout pak nesmíme ani na vyložené nadšence, jako je Glickenhaus a Vanwall, oba využívající atmosférický motor, ve vrcholné kategorii věc nevídaná.
24 hodin Le Mans: Předpokládaní účastníci
Značka | Speciál | Kategorie | Pohon | Šasi | Rok nasazení |
---|---|---|---|---|---|
Alpine | A424 | LMDh | hybrid, 3.4 šestiválec, 1 turbo | Oreca | 2024 |
BMW | M Hybrid V8 | LMDh | hybrid, 4,0 V8 twin-turbo | Dallara | 2023 |
Cadillac | V-Series.R | LMDh | hybrid, 5.5 V8, atm. | Dallara | 2023 |
Ferrari | 499P | Hypercar | hybrid, 3.0 V6 twin-turbo | Dallara | 2023 |
Glickenhaus | SCG 007 LMH | Hypercar | 3.5 V8 twin-turbo | Glickenhaus | 2021 |
Lamborghini | ? | LMDh | hybrid, V8 twin-turbo | Ligier | 2024 |
Peugeot | 9X8 | Hypercar | hybrid, 2.6 V6 twin-turbo, 4WD | Peugeot | 2022 |
Porsche | 963 | LMDh | hybrid, 4.6 V8 twin-turbo | Multimatic | 2023 |
Toyota | GR010 Hybrid | Hypercar | hybrid, 3.5 V8 twin-turbo, 4WD | Toyota | 2021 |
Vanwall | Vandervell 680 | Hypercar | 4.5 V8 atm. | Vanwall | 2023 |