Motorsport

Formule 1 v roce 2023: Tři závody v USA a bez Schumachera

Formule 1 už se připravuje na nadcházející sezonu 2023, která odstartuje už tento víkend, Velkou cenou Bahrajnu. Co si pro nás vedení Formule 1 připravilo pro sezonu 2023? Jak se změnily jezdecké sestavy? A jaký bude kalendář? V článku se dočtete:

Kalendář F1 2023

Už loni byl oznámen kalendář Formule 1 pro rok 2023. Hlavní zprávu oznámilo vedení šampionátu již dříve, když potvrdilo, že se letos pojede v americkém Las Vegas, kam se F1 vrátí po dlouhých desítkách let. Naposledy se tam jelo na začátku osmdesátých let. Nový okruh bude městský, pěkně dlouhý, s délkou 6,1 kilometru, a rychlý, podle simulací na něm závodníci dosáhnou rychlosti až 340 km/h. V Las Vegas se pojede v listopadu, a to netradičně už v sobotu, jako noční závod. Smlouva s pořadatelem je podepsána na tři roky.

Formule 1 tak pro sezonu 2023 počítá hned se třemi závody v USA. Nadále se pojede také v texaském Austinu, loňskou novinkou byl závod v Miami, rovněž na novém městském okruhu jak v Las Vegas. Formuli 1 se tak konečně daří pokrývat americký trh, jak se léta snaží. Tomu mimochodem podle výzkumů pomáhá i dokumentární série Drive to Survive internetové televize Netflix.

Po roční pauze se opět pojede i Velká cena Kataru, tamější organizátoři mají dokonce desetiletou smlouvu s promotérem F1. Vrátí se i další závody z předcházejících ročníků. Potvrzena je i VC Austrálie v Melbourne, tamější organizátoři s promotérem podepsali smlouvu o konání závodu až do roku 2035. Naopak v Číně se kvůli pokračující pandemii koronaviru nakonec nepojede, byť se s velkou cenou Šanghaji původně počítalo.

Concordská smlouva umožňuje až 24 závodů v sezóně, v roce 2023 však kalendář F1 zahrne 23 grand prix. Některé velké ceny známé z předchozích ročníků tak z kalendáře zmizely. V tomto směru se spekulovalo o možném konci Velké ceně Francie na okruhu Paul Ricard, k čemuž nakonec opravdu došlo. Nahnuté to ale měly i tradiční závody, belgická grand prix ve Spa a Velká cena Monte Carla. Ty však nakonec byly pro rok 2023 potvrzeny.

Šest sprintů F1 v roce 2023

Novinkou bude i hned šestice sprintů. To je dvojnásobek proti loňské sezoně. Pojedou se během těchto závodních víkendů:

  • VC Ázerbájdžánu
  • VC Rakouska
  • VC Belgie
  • VC Kataru
  • VC USA
  • VC Brazílie

„Sprinty přinášejí do formátu závodního víkendu vzrušující dynamiku a v posledních dvou sezónách se ukázaly jako oblíbené,“ komentoval rozhodnutí prezident FIA Muhammad bin Sulajim.

Týmy F1 pro rok 2023

Co se týče týmů, zůstane v roce 2023 vše při starém. Dnešních 10 týmů zůstává. Už dopředu však nebyla vyloučena nějaká změna názvu, třeba kvůli novému titulnímu sponzorovi toho kterého týmu.

To se ostatně již před sezonou potvrdilo. Americký Haas získal nového titulárního sponzora, v podobě společnosti MoneyGram, věnující se vývoji digitálních P2P plateb. PKN Orlen pak už nebude sponzorovat Alfu Romeo (respektive Sauber), ale nově Alpha Tauri. „Toto partnerství jim umožní dále zvyšovat povědomí o značce prostřednictvím globálních platforem, které jako tým nabízíme,“ uvedl k této novince šéf Alpha Tauri Franz Tost. Novým titulárním sponzorem Alfy Romeo se pak stala společnost Stake.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho. Spolupracovat chce se značkou Cadillac z koncernu General Motors.

V sezóně 2026 pak přijde do Formule 1 Audi, které nahradí Sauber, když postupně nahradí Alfu Romeo. V poslední době se spekulovalo také o nějaké formě spolupráce mezi Red Bullem a Fordem, když nevyšlo zamýšlené partnerství s Porsche. K tomu nakonec došlo – Ford bude Red Bullu pomáhat s vývojem nových agregátů pro rok 2026. Značka Porsche nicméně i nadále údajně pokukuje o možnostech své účasti ve Formuli 1 – třeba se jí tak na startovním roštu ještě přece jen dočkáme.

A co jezdci F1 v roce 2023?

To z hlediska jezdecké sestavy stájí F1 pro rok 2023 dojde hned k několika změnám. Spekulovalo se, že jedna by se mohla týkat Red Bullu. Max Verstappen má své místo jisté, s Red Bullem má podepsanou dlouhodobou smlouvu až do roku 2028. Naopak u jeho týmového kolegy Sergia Peréze měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V loňské sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024.

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který loni jezdil za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Stáj loni v červnu formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023. Nakonec ale dopadlo vše jinak, protože po odchodu Alonsa z Alpine do Aston Martinu se v souvislosti s Gaslym mluvilo právě o přesunu k francouzské stáji, což nakonec bylo v říjnu potvrzeno. Do AlphaTauri místo Gaslyho zamíří Nyck de Vries, dosud známý z Formule E.

To u Ferrari zůstane aktuální dvojice, Charles Leclerc a Carlos Sainz. Monačan má smlouvu do roku 2024, Španěl jednal o prodloužení smlouvy, k čemuž podle očekávání, díky dosavadním úspěchům, došlo. Také sestava Mercedesu se nemění. Loni příchozí George Russell setrvá, stejně jako Lewis Hamilton, který má s trojcípou hvězdou smlouvu právě do roku 2023.

V Alpine zůstane Esteban Ocon, který má s francouzskou stájí kontrakt do roku 2024. Fernando Alonso naopak přechází do Aston Martinu. Právě tento krok následně roztočil kolotoč spekulací, kdo kam zamíří.

Do Alpine se totiž jako Alonsova náhrada nabízel nadějný mladík Oscar Piastri, ten ale angažmá u francouzské stáje odmítl. Zamířil do McLarenu, kde naopak mezitím skončil Daniel Ricciardo. Kvůli nevýrazným výsledkům s ním McLaren ke konci roku 2022 rozvázal smlouvu. Do Alpine nakonec zamířil Pierre Gasly. Mluvilo se ale také o možném návratu Daniela Ricciarda či příchodu Micka Schumachera.

Naopak dlouho otázkou byla další budoucnost Sebastiana Vettela. Už po konci ve Ferrari se spekulovalo o konci kariéry tohoto čtyřnásobného mistra světa, nakonec se přesunul k Aston Martinu, kterému se však příliš nedařilo. Nakonec loni v červenci Vettel sám oznámil, že ve Formuli 1 po sezoně 2022 skončí. V F1 nakonec skončil také Nicholas Latifi. Williams s ním nadále už nepočítá a kvůli neuspokojivým výsledkům se nedočkal ani přesunu k jinému týmu. Skončil i Mick Schumacher, kvůli neuspokojivým výsledkům ho v Haasu nahradí zkušený Nico Hülkenberg. Místo Latifiho obsadí nováček Logan Sargeant.

Jezdci Formule 1 pro sezonu 2023:

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce roku 2023)
AlphaTauriNyck de Vries (smlouva do konce roku 2023), Júki Cunoda (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen, Nico Hülkenberg (oba smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon, Logan Sargeant

Noví šéfové

Jezdecké změny přitom z hlediska týmů nejsou jediné. Nového šéfa totiž budou mít od sezony 2023 hned tři týmy Formule 1. Škatulata odstartovalo odstoupení Maria Binotta z vedení Ferrari, o němž se spekulovalo delší dobu. Vedení maranellské automobilky podle všeho nebylo spokojeno s některými rozhodnutími tohoto šéfa, které vedly ke strategickým chybám a bodovým ztrátám během sezony 2022, kvůli nimž Ferrari nakonec vypadlo z boje o jezdecký titul i pohár konstruktérů.

Spekulovalo se přitom o tom, že Binotta v čele Ferrari nahradí Fréderic Vasseur, dosavadní šéf Alfy Romeo (Sauberu). Ten má blízko k Charlesi Leclercovi, pilotovi Ferrari. Navíc mohl ztratit svoji pozici u Sauberu, v rámci postupného přeznačkování z Alfy Romeo na Audi v příštích letech. A to se přesně potvrdilo, když v prosinci Ferrari potvrdilo Vasseurův příchod.

Do toho podle některých zpráv zapadlo odstoupení Josta Capita z čela Williamsu, které bylo oznámeno v prosinci 2022. Ten má blízko ke koncernu VW Group, jehož je Audi součástí. Dle spekulací se měl Capito přesunout do Sauberu (tj. budoucího Audi). Vedle toho se spekulovalo také o možném přesunu Andrease Seidla z McLarenu do Sauberu. A to se opravdu stalo, když Seidl byl jmenován novým výkonným ředitelem této stáje. V jeho dosavadní pozici u britské značky jej střídá Andrea Stella. Williams svého šéfa nějakou dobu hledal, nakonec se jím stal James Vowles, dosavadní hlavní stratég stáje Mercedes.

Nová technická pravidla

Výrazné technické změny ve F1 nastoupily v sezoně 2022, a tak k radikálním úpravám regulí letos nedojde. Určité novinky tu ale jsou, které mají korigovat některé chybky zjištěné u nových monopostů během loňské sezony.

Hodně se loni mluvilo o tzv. poskakování, tj. svislé kmitání monopostů. To už během loňské sezony bylo korigováno kvůli bezpečnosti jezdců, pro rok 2023 však mu má být dále zamezeno. Formule 1 proto zvýšila se nejspodnější část Venturiho tunelů o 20 milimetrů a o 15 milimetrů vnější okraje podlahy, navíc zpřísnila test ohebnosti okrajů podlahy, aby se konstruktéři nesnažili snížit světlost ohebnou podlahou. Zakázány byly i některé prvky na předních a zadních křídlech, které se objevily na monopostech loni.

Naopak nově budou upraveny ochranné oblouky, a to v reakci na loňskou nehodu Kuan-jü Čoua v Silverstonu, při níž několik set metrů jel v převráceném stroji. Oblouky budou více zaoblené, aby se snížila šance, že se zaryjí do země, navíc mají být pevnější. Kvůli bezpečnosti budou nasazena i větší zpětná zrcátka.

(vydáno 5. dubna 2022 07:35, naposledy aktualizováno 3. března 2023 7:53)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *