Formule 1 v roce 2023: Tři závody v USA a bez Vettela

Letošní sezona Formule 1 začala teprve nedávno, v zákulisí už se však čile pracuje již na ročníku následujícím. Na povrch přitom už vyplouvají oficiální i neoficiální informace. Co si tedy pro nás vedení Formule 1 připravilo pro sezonu 2023?

Kalendář F1 2023 už se rýsuje

Rýsovat se už začíná kalendář Formule 1 pro rok 2023. Naposledy vedení šampionátu potvrdilo, že se pojede v americkém Las Vegas, kam se F1 vrátí po dlouhých desítkách let. Naposledy se tam jelo na začátku osmdesátých let. Nový okruh bude městský, pěkně dlouhý, s délkou 6,1 kilometru, a rychlý, podle simulací na něm závodníci dosáhnou rychlosti až 340 km/h. V Las Vegas se pojede v listopadu, a to netradičně už v sobotu, jako noční závod. Smlouva s pořadatelem je podepsána na tři roky.

Formule 1 tak pro sezonu 2023 počítá hned se třemi závody v USA. Nadále se pojede také v texaském Austinu, letošní novinkou bude závod v Miami, rovněž na novém městském okruhu jak v Las Vegas. Formuli 1 se tak konečně daří pokrývat americký trh, jak se léta snaží. Tomu mimochodem podle výzkumů pomáhá i dokumentární série Drive to Survive internetové televize Netflix.

Po roční pauze se opět pojede i Velká cena Kataru, tamější organizátoři mají dokonce desetiletou smlouvu s promotérem F1. Vrátí se i další závody z letošního kalendáře, stejně jako závod v Číně. Potvrzena je i VC Austrálie v Melbourne, tamější organizátoři s promotérem podepsali smlouvu o konání závodu až do roku 2035.

Concordská smlouva umožňuje až 24 závodů v sezóně, přičemž v roce 2022 kalendář nakonec počítá s 22 závody, kvůli zrušení VC Ruska v reakci na ruskou agresi na Ukrajině. Některé velké ceny tak v příštím roce, či v následujících letech skončí. V tomto směru se spekuluje o možném konci Velké ceně Francie na okruhu Paul Ricard. Nahnuté to ale prý mají i tradiční závody, belgická grand prix ve Spa a Velká cena Monte Carla. Ta je sice pro F1 tradiční, v moderní době se ale jeví příliš nudná.

Týmy F1 pro rok 2023

Co se týče týmů, zůstane v roce 2023 vše při starém. Dnešních 10 týmů zůstává. Není však vyloučena nějaká změna názvu, třeba kvůli novému titulnímu sponzorovi toho kterého týmu.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho.

V sezóně 2026 pak mají přijít do Formule 1 dvě slavná jména, Audi a Porsche z koncernu Volkswagen. Forma jejich účasti však stále není jasná. Audi by se podle některých spekulací mohlo spojit s McLarenem, Porsche zase s Red Bullem.

A co jezdci F1 v roce 2023?

Naopak z hlediska jezdecké sestavy stájí F1 by mohlo pro rok 2023 dojít k několika změnám. Spekulovalo se, že jedna by se mohla týkat Red Bullu. Max Verstappen má své místo jisté, s Red Bullem má podepsanou dlouhodobou smlouvu až do roku 2028. Naopak u jeho týmového kolegy Sergia Peréze měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V letošní sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024.

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který aktuálně jezdí za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Právě Gaslymu brzy končí u AlphaTauri kontrakt a je otázkou, zda by se nechtěl rozhlédnout po jiném angažmá, pokud opětovné povýšení do Red Bullu nevyjde. Za něj jezdil už v roce 2019, kvůli horším výsledkům se však „propadl“ do AlphaTauri (tehdy Torro Rosso), kde vydržel dodnes. Nakonec se ale tak nestane, AlphaTauri v červnu formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023.

To u Ferrari zůstane aktuální dvojice, Charles Leclerc a Carlos Sainz. Monačan má smlouvu do roku 2024, Španěl jednal o prodloužení smlouvy, k čemuž podle očekávání, díky dosavadním úspěchům došlo. Také sestava Mercedesu by se neměla měnit. Letos příchozí George Russell setrvá, stejně jako Lewis Hamilton, který má s trojcípou hvězdou smlouvu právě do roku 2023.

V Alpine zůstane Esteban Ocon, který má s francouzskou stájí kontrakt do roku 2024. Fernando Alonso ná naopak smlouvu do letoška, záležet nicméně bude primárně na něm, zda bude chtít ve Formuli 1 pokračovat, protože díky svým zkušenostem má týmu pořád co poskytnout.

Naopak dlouho otázkou byla další budoucnost Sebastiana Vettela. Už po konci ve Ferrari se spekulovalo o konci kariéry tohoto čtyřnásobného mistra světa, nakonec se přesunul k Aston Martinu, kterému se však příliš nedaří. Nakonec v červenci Vettel sám oznámil, že ve Formuli 1 po sezoně 2022 skončí. Aston Martin tudíž hledal nového jezdce, přičemž brzy se potvrdily spekulace, že k britské stáji se přesune Fernando Alonso z týmu Alpine. Bez bližších podrobností s týmem podepsal víceletou smlouvu. Naopak sám německý pilot bude svoji další závodnickou kariéru teprve řešit.

Potvrzení jezdci Formule 1 pro sezonu 2023:

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025)
AlphaTauriPiere Gasly (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen (smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Daniel Ricciardo (smlouva do konce roku 2023)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)

(vydáno 5. dubna 2022 07:35, naposledy aktualizováno 1. srpna 2022 14:29)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.