Formule 1 v roce 2023: Tři závody v USA a bez Schumachera

Letošní sezona Formule 1 začala teprve nedávno, v zákulisí už se však čile pracuje již na ročníku následujícím. Na povrch přitom už vyplouvají oficiální i neoficiální informace. Co si tedy pro nás vedení Formule 1 připravilo pro sezonu 2023?

Kalendář F1 2023 už je tu

Oznámený už je kalendář Formule 1 pro rok 2023. Hlavní zprávu oznámilo vedení šampionátu již dříve, když potvrdilo, že se pojede v americkém Las Vegas, kam se F1 vrátí po dlouhých desítkách let. Naposledy se tam jelo na začátku osmdesátých let. Nový okruh bude městský, pěkně dlouhý, s délkou 6,1 kilometru, a rychlý, podle simulací na něm závodníci dosáhnou rychlosti až 340 km/h. V Las Vegas se pojede v listopadu, a to netradičně už v sobotu, jako noční závod. Smlouva s pořadatelem je podepsána na tři roky.

Formule 1 tak pro sezonu 2023 počítá hned se třemi závody v USA. Nadále se pojede také v texaském Austinu, letošní novinkou bude závod v Miami, rovněž na novém městském okruhu jak v Las Vegas. Formuli 1 se tak konečně daří pokrývat americký trh, jak se léta snaží. Tomu mimochodem podle výzkumů pomáhá i dokumentární série Drive to Survive internetové televize Netflix.

Po roční pauze se opět pojede i Velká cena Kataru, tamější organizátoři mají dokonce desetiletou smlouvu s promotérem F1. Vrátí se i další závody z letošního kalendáře. Potvrzena je i VC Austrálie v Melbourne, tamější organizátoři s promotérem podepsali smlouvu o konání závodu až do roku 2035.

Concordská smlouva umožňuje až 24 závodů v sezóně, přičemž v roce 2022 kalendář nakonec počítá s 22 závody, kvůli zrušení VC Ruska v reakci na ruskou agresi na Ukrajině. Některé velké ceny tak v příštím roce, či v následujících letech skončí. V tomto směru se spekulovalo o možném konci Velké ceně Francie na okruhu Paul Ricard, k čemuž nakonec opravdu došlo. Nahnuté to ale měly i tradiční závody, belgická grand prix ve Spa a Velká cena Monte Carla. Ty však nakonec byly pro rok 2023 potvrzeny.

Novinkou bude i hned šestice sprintů. To je dvojnásobek proti letošní sezoně. Během jakých závodních víkendů se pojedou, nicméně bude teprve oznámeno. „Sprinty přinášejí do formátu závodního víkendu vzrušující dynamiku a v posledních dvou sezónách se ukázaly jako oblíbené,“ komentoval rozhodnutí prezident FIA Muhammad bin Sulajim.

Týmy F1 pro rok 2023

Co se týče týmů, zůstane v roce 2023 vše při starém. Dnešních 10 týmů zůstává. Není však vyloučena nějaká změna názvu, třeba kvůli novému titulnímu sponzorovi toho kterého týmu.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho.

V sezóně 2026 pak mají přijít do Formule 1 dvě slavná jména, Audi a Porsche z koncernu Volkswagen. Forma jejich účasti však stále není jasná. Audi by se podle některých spekulací mohlo spojit s McLarenem, Porsche zase s Red Bullem.

A co jezdci F1 v roce 2023?

Naopak z hlediska jezdecké sestavy stájí F1 pro rok 2023 dojde k několika změnám. Spekulovalo se, že jedna by se mohla týkat Red Bullu. Max Verstappen má své místo jisté, s Red Bullem má podepsanou dlouhodobou smlouvu až do roku 2028. Naopak u jeho týmového kolegy Sergia Peréze měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V letošní sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024.

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který aktuálně jezdí za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Stáj v červnu formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023. Nakonec ale dopadlo vše jinak protože po odchodu Alonsa z Alpine do Aston Martinu se v souvislosti s Gaslym mluvilo právě o přesunu k francouzské stáji, což nakonec bylo v říjnu potvrzeno. Do AlphaTauri místo Gaslyho zamíří Nyck de Vries.

To u Ferrari zůstane aktuální dvojice, Charles Leclerc a Carlos Sainz. Monačan má smlouvu do roku 2024, Španěl jednal o prodloužení smlouvy, k čemuž podle očekávání, díky dosavadním úspěchům došlo. Také sestava Mercedesu by se neměla měnit. Letos příchozí George Russell setrvá, stejně jako Lewis Hamilton, který má s trojcípou hvězdou smlouvu právě do roku 2023.

V Alpine zůstane Esteban Ocon, který má s francouzskou stájí kontrakt do roku 2024. Fernando Alonso naopak přechází do Aston Martinu. Právě tento krok následně roztočil kolotoč spekulací, kdo kam zamíří.

Do Alpine se totiž jako Alonsova náhrada nabízel nadějný mladík Oscar Piastri, ten ale angažmá u francouzské stáje odmítl. Zamířil do McLarenu, kde naopak mezitím skončil Daniel Ricciardo. Kvůli nevýrazným výsledkům s ním McLaren ke konci roku 2022 rozvázal smlouvu. Do Alpine nakonec zamířil Pierre Gasly. Mluvilo se ale také o možném návratu Daniela Ricciarda či příchodu Micka Schuamchera.

Naopak dlouho otázkou byla další budoucnost Sebastiana Vettela. Už po konci ve Ferrari se spekulovalo o konci kariéry tohoto čtyřnásobného mistra světa, nakonec se přesunul k Aston Martinu, kterému se však příliš nedaří. Nakonec v červenci Vettel sám oznámil, že ve Formuli 1 po sezoně 2022 skončí. V F1 patrně skončí také Nicholas Latifi. Williams s ním nadále už nepočítá a kvůli neuspokojivým výsledkům se nedočkal ani přesunu k jinému týmu. Končí i Mick Schumacher, kvůli neuspokojivým výsledkům ho v Haasu nahradí zkušený Nico Hülkenberg.

Potvrzení jezdci Formule 1 pro sezonu 2023:

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce roku 2023)
AlphaTauriNyck de Vries (smlouva do konce roku 2023), Júki Cunoda (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen, Nico Hülkenberg (oba smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon, Logan Sargeant

(vydáno 5. dubna 2022 07:35, naposledy aktualizováno 17. listopadu 2022 9:42)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *