Formule 1 v roce 2023: Jezdci a týmy

Letošní sezona F1 je ještě v plném proudu, oči vedení a manažerů týmů se však už ale upínají i k ročníku nadcházejícímu. Už se tak rýsují mnohé informace o F1 v roce 2023. Víme tak už třeba mnohé o tom, jací jezdci a jaké týmy budou v roce 2023 závodit v šampionátu Formule 1.

V případě týmů je to jednoduché, dnešních deset stájí v šampionátu podle současných zpráv zůstává. Může tak dojít jen k lehkým změnám názvů, třeba díky nějaké změně titulního sponzora.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho.

To v oblasti jezdců už k nějakým výměnám dojde. Už na začátku letošní sezony měli někteří jezdci Formule 1 pro rok 2023 své místo jisté. Díky dlouholetým smlouvám se tak o svůj post nemuseli bát Max Verstappen (Red Bull), Carlos Sainz Junior a Charles Leclerc (oba Ferrari), George Russell (Mercedes) nebo třeba Esteban Ocon (Alpine), Lando Norris (McLaren) a Valterri Bottas (Alfa Romeo).

Co Hamilton a Ricciardo?

To naopak jiní jezdci i přes podepsané smlouvy jistý post nemají. V uplynulých měsících se čile spekulovalo o další budoucnosti Lewise Hamiltona. Výsledky Mercedesu zůstaly na začátku letošní sezony za očekáváním, a tak se mluvilo o tom, zda Hamilton neukončí svoji smlouvu předčasně a nepověsí závodní kariéru v F1 na hřebík. Nyní se už ale Mercedes zvednul, a tak tyto spekulace ustaly. Stále se ale mohou vrátit, přece jen má sedminásobný šampion Formule 1 „splněno“.

Čile se také mluvilo o další budoucnosti Daniela Ricciarda. Jeho výsledky jsou zklamáním, a tak i vedení McLarenu situaci komentovalo tím, že lze jezdecké smlouvy vypovědět dříve. Sám Australan ale později kontroval tím, že hodlá v britské stáji pokračovat.

Alonso do Aston Martinu

Jenže nakonec vše může být trochu jinak. Krátce před letní pauzou totiž Sebastian Vettel oznámil, že po letošní sezoně končí svoji kariéru ve Formuli 1. U Aston Martinu mu končila po sezoně smlouva, britské značce se navíc nedaří tak, jak se doufalo, a tak tento krok byl nějak očekávaný.

Britská stáj tak najednou musela hledat náhradu (prý se o Vettelově kroku dozvěděla jen krátce před jeho oznámením), přičemž nakonec sáhla po Fernandu Alonsovi. O tom se jen pár dní před tím mluvilo o tom, že bude pokračovat v Alpine, k čemuž nakonec nedošlo.

Tato změna však může vést k dalším rošádám, které mohou změnit právě i Ricciardův post na startovním roštu. Alpine totiž na Alonsův přestup reagovalo oznámením, že pro sezonu angažuje svého juniorského jezdce, nadějného Oscara Piastriho. Jenže ten po pár hodinách kontroloval tím, že smlouvu nepodepsal a v roce 2023 v barvách Alpine určitě jezdit nebude.

Spekuluje se o tom, že Piastri měl s Alpine dohodu, že mu musí najít do 31. července letošního roku místo v F1 pro rok 2023. A když se tak nestalo (byť jen o pár dní), může hledat jinde. Přitom se spekuluje, že se nadějný mladík mezitím dohodl s McLarenem, kde by právě nahradil nevýrazného Ricciarda. A ten by se následně mohl přesunout do Alpine, kam by se de facto vrátil. ještě v barvách Renaultu jezdil v letech 2019 a 2020.

A co Schumacher?

Právě v souvislosti s Aston Martinem se diskutovalo o příchodu Micka Schumachera, kterého hodlal doporučit i jeho mentor, Sebastian Vettel. Syn sedminásobného mistra světa F1 však podle všeho nadále zůstane v Haasu. Jinde patrně místo nebude. V Alfě Romeo totiž zřejmě zůstane vedle Bottase Čou Kuan-jü, kterému se v první sezoně docela daří. A na top týmy mladý Schumi zatím nemá.

Už dříve se rozhodla i další budoucnost Peréze a Gaslyho. U Sergia Peréze o jeho setrvání v Red Bullu měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V letošní sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024.

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který aktuálně jezdí za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Právě Gaslymu brzy končí u AlphaTauri kontrakt a je otázkou, zda by se nechtěl rozhlédnout po jiném angažmá, pokud opětovné povýšení do Red Bullu nevyjde. Za něj jezdil už v roce 2019, kvůli horším výsledkům se však „propadl“ do AlphaTauri (tehdy Torro Rosso), kde vydržel dodnes. Nakonec se ale tak nestane, AlphaTauri v červnu formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023.

Očekávané pak bylo prodloužení smlouvy Alexe Albona ve Williamsu, k čemuž došlo na začátku srpna. S týmem podepsal víceletou smlouvu, tudíž ho ve slavné stáji uvidíme nepochybně i v roce 2024. Naopak jeho parťák Nicholas Latifi kvůli neuspokojivým výsledkům jisté místo nemá.

Potvrzení jezdci a týmy Formule 1 pro rok 2023

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025)
AlphaTauriPierre Gasly (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen (smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Daniel Ricciardo (smlouva do konce roku 2023)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon („víceletá smlouva“)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.