Motorsport

Formule 1 v roce 2023: Jezdci a týmy

Formule 1 je v sezoně 2023 v plném proudu. Motorsport je však někdy nelítostný, a tak jsme se v průběhu ročníku dočkali jedné podstatné jezdecké změny. Nyck de Vries po 10 závodech končí u Alpha Tauri. Nahradí ho Daniel Ricciardo, který se po krátká pauze vrací na scénu. Jaká je další jezdecká sestava pilotů F1 pro rok 2023?

V případě týmů je to jednoduché, dnešních deset stájí v šampionátu letos zůstalo. Došlo však k lehkým změnám názvů, díky některým změnám titulních sponzorů.

Americký Haas získal nového titulárního sponzora, v podobě společnosti MoneyGram věnující se vývoji digitálních P2P plateb. PKN Orlen zase už nesponzoruje Alfu Romeo (respektive Sauber), ale nově Alpha Tauri. „Toto partnerství jim umožní dále zvyšovat povědomí o značce prostřednictvím globálních platforem, které jako tým nabízíme,“ uvedl k této novince šéf Alpha Tauri Franz Tost. Novým titulárním sponzorem Alfy Romeo se pak stala společnost Stake.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho.

To v oblasti jezdců už k nějakým výměnám došlo. Už na začátku loňské sezony měli někteří jezdci Formule 1 pro rok 2023 své místo jisté. Díky dlouholetým smlouvám se tak o svůj post nemuseli bát Max Verstappen (Red Bull), Carlos Sainz Junior a Charles Leclerc (oba Ferrari), George Russell (Mercedes) nebo třeba Esteban Ocon (Alpine), Lando Norris (McLaren) a Valterri Bottas (Alfa Romeo).

Potvrzení jezdci a týmy Formule 1 pro rok 2023

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce roku 2023)
AlphaTauriNyck de Vries (do VC Británie), Daniel Ricciardo (od VC Maďarska), Júki Cunoda (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen (smlouva do konce roku 2023), Nico Hülkenberg (smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (?)

Co Hamilton a Ricciardo?

To naopak jiní jezdci i přes podepsané smlouvy jistý post neměli. V uplynulých měsících se čile spekulovalo o další budoucnosti Lewise Hamiltona. Výsledky Mercedesu zůstaly na začátku letošní sezony za očekáváním, a tak se mluvilo o tom, zda Hamilton neukončí svoji smlouvu předčasně a nepověsí závodní kariéru v F1 na hřebík. Když se ale Mercedes zvednul, tak tyto spekulace ustaly. Stále se ale mohou vrátit po sezoně, přece jen má sedminásobný šampion Formule 1 „splněno“.

Čile se také mluvilo o další budoucnosti Daniela Ricciarda. Jeho výsledky byly loni zklamáním, a tak i vedení McLarenu situaci komentovalo tím, že lze jezdecké smlouvy vypovědět dříve. Sám Australan ale později kontroval tím, že hodlá v britské stáji pokračovat.

Alonso do Aston Martinu

Jenže nakonec vše dopadlo jinak. Krátce před letní pauzou v roce 2022 Sebastian Vettel oznámil, že po sezoně končí svoji kariéru ve Formuli 1. U Aston Martinu mu končila po sezoně smlouva, britské značce se navíc nedaří tak, jak se doufalo, a tak tento krok byl nějak očekávaný.

Britská stáj tak najednou musela hledat náhradu (prý se o Vettelově kroku dozvěděla jen krátce před jeho oznámením), přičemž nakonec sáhla po Fernandu Alonsovi. O tom se jen pár dní před tím mluvilo o tom, že bude pokračovat v Alpine, k čemuž nakonec nedošlo.

Tato změna však vedla k dalším rošádám, které ovlivnily právě i Ricciardův post na startovním roštu. Alpine totiž na Alonsův přestup reagovalo oznámením, že pro sezonu angažuje svého juniorského jezdce, nadějného Oscara Piastriho. Jenže ten po pár hodinách kontroloval tím, že smlouvu nepodepsal a v roce 2023 v barvách Alpine určitě jezdit nebude.

Ricciardův návrat

Spekulovalo se hned o tom, že Piastri měl s Alpine dohodu, že mu musí najít do 31. července loňského roku místo v F1 pro rok 2023. A když se tak nestalo (byť jen o pár dní), může hledat jinde. Přitom se rychle začalo spekulovalo, že se nadějný mladík mezitím dohodl s McLarenem, kde by právě nahradil nevýrazného Ricciarda.

To se nakonec opravdu stalo. Již na konci letní přestávky sezony 2022 McLaren oznámil, že Ricciardo po sezoně v týmu končí. Dohodnutá smlouva mu byla zkrácena, kvůli podprůměrným výsledkům. Obě strany si za spolupráci poděkovaly, zároveň však zatím neoznámily, jaká bude jejich další budoucnost.

To uvolnilo místo právě Piastrimu, který byl následně na začátku září v McLarenu opravdu potvrzen. Nejdříve však musela komise pro uznání smluv potvrdil, že dohoda je platná a že Piastri nemá platnou smlouvu u Alpine, jak francouzská stáj tvrdila.

Nakonec se však Daniel Ricciardo přece jen na startovní rošt vrátil. Získal pozici testovacího jezdce Red Bullu. A když se Nyck de Vries ve slabém Alpha Tauri, sesterské stáji Red Bullu, ukázal jako nevýrazný, nahradil ho navzdory platné smlouvě právě Ricciardo, a to od VC Maďarska.

Schumacher nakonec bez sedačky

Právě v souvislosti s Aston Martinem se diskutovalo o příchodu Micka Schumachera, kterého hodlal doporučit i jeho mentor, Sebastian Vettel. Syn sedminásobného mistra světa F1 nakonec bojoval jen o sedačku v Haasu, jinde místo nezbylo. Nakonec ale Schumacher v roce 2023 ve Formuli 1 není. Jeho místo u Haasu totiž obsadil Nico Hülkenberg, jak se několik měsíců spekulovalo. Rezervní jezdec Aston Martinu se do F1 na plný úvazek vrátil po čtyřech letech, třeba v roce 2022 ale nahradil Sebastiana Vettela ve vybraných závodech, kvůli jeho nemoci.

V Alfě Romeo zůstal vedle Bottase Čou Kuan-jü, kterému se loni v jeho první sezoně docela dařilo. A na top týmy mladý Schumi zatím nemá. Byť i v jeho případě se mluvilo o možném přestupu k Alpine

Už dříve se rozhodla i další budoucnost Peréze. U Sergia Peréze o jeho setrvání v Red Bullu měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V loňské sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května 2022 Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024. Jeho výsledky jsou však jako na houpačce, a tak rozhodně není jisté, že své místo udrží.

Škatulata mezi AlphaTauri a Alpine

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který loni jezdil za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Právě Gaslymu brzy končila u AlphaTauri kontrakt a bylo otázkou, zda by se nechtěl rozhlédnout po jiném angažmá, pokud opětovné povýšení do Red Bullu nevyjde. Za něj jezdil už v roce 2019, kvůli horším výsledkům se však „propadl“ do AlphaTauri (tehdy Torro Rosso), kde vydržel do sezony 2022. AlphaTauri v červnu 2022 formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023. Nakonec ale všechno dopadlo jinak, protože o Gaslyho projevila zájem stáj Alpine, kam v případě splnění podmínek mohl být dle týmu puštěn.

A to se nakonec stalo. Alpine v říjnu oznámilo, že Estebana Ocona v sezoně 2023 doplní Pierre Gasly, který s týmem podepsal víceletou smlouvu. Francouzský tým se tak v roce 2023 spoléhá na francouzskou jezdeckou sestavu. Ta je pikantní v tom, že dříve vyšlo najevo, že se Gasly a Ocon „moc nemusí“.

Gasly mohl být do Alpine puštěn i proto, že AlphaTauri našla zajímavou náhradu. Tou se stal Nyck de Vries, šampion Formule E v sezoně 2020-2021. Holanďan zaujal na italské grand prix 2022, kde narychlo nahradil Alexe Albona, jež musel na operaci se slepým střevem, a i tak získal dva body. Rázem se tak na trhu s piloty pro rok 2023 Formule 1 stal horkým zbožím. V jeho souvislosti se mluvilo o mnohých možnostech, přičemž pro něj byla AlphaTauri jistě ta zajímavá. Bohužel však jeho kariéra u této stáje byla kvůli slabým výsledkům krátká.

A co další piloti?

Jezdecká sestava pro rok 2023 se tak postupně zaplnila. Očekávané bylo prodloužení smlouvy Alexe Albona ve Williamsu, k čemuž došlo na začátku srpna. S týmem podepsal víceletou smlouvu, tudíž ho ve slavné stáji uvidíme nepochybně i v roce 2024. Naopak jeho parťák Nicholas Latifi kvůli neuspokojivým výsledkům místo jisté neměl – až do září nezískal ani jediný bod, jako jediný ze stálých jezdců. Což se následně potvrdilo, když Williams na konci září oznámil, že Latifi po sezoně v týmu končí.

Šanci dostal mladý Logan Sargeant, jak se už před formálním potvrzením spekulovalo. Šéf týmu Jos Capito v říjnu oznámil, že za Williams bude v roce 2023 po boku Albona jezdit Sargeant, podmíněno to však bylo tím, že získá superlicenci. To se nakonec podařilo, Američan si ji zajistil účastí v trénincích F1 a čtvrtým místem v konečném pořadí šampionátu Formule 2, kde jezdil loni. Mluvilo se také o Nycku de Vriesovi, který však našel místo u AlphaTauri.

Asiati zůstávají

Júki Cunoda pak dle očekávání v AlphaTauri zůstává. V září bylo oznámeno, že s týmem prodloužil smlouvu do roku 2023. Šéf stáje Franz Tost uznal, že mladý Japonec zlepšuje své výsledky a že jistě ještě prokáže svoje umění.

Krátce nato také Alfa Romeo definitivně potvrdila svoji jezdeckou sestavu pro sezonu 2023. Valtteriho Bottase s dlouhodobou smlouvou doplňuje Čou Kuan-jü, první Číňan v F1. Ve své první sezoně udělal na vedení týmu velký dojem.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *