Formule 1 v roce 2023: Jezdci a týmy

Letošní sezona F1 už se blíží ke svému konci, oči vedení a manažerů týmů se tak už upínají i k ročníku nadcházejícímu. Už se tak rýsují mnohé informace o F1 v roce 2023. Víme tak už, jací jezdci a jaké týmy budou v roce 2023 závodit v šampionátu Formule 1. Už je totiž známá kompletní jezdecká sestava pilotů F1 pro rok 2023.

V případě týmů je to jednoduché, dnešních deset stájí v šampionátu podle současných zpráv zůstává. Může tak dojít jen k lehkým změnám názvů, třeba díky nějaké změně titulního sponzora.

K rozšíření týmové sestavy by však mohlo dojít v roce 2024, kdy do Formule 1 hodlá vstoupit americká stáj Michaela Andrettiho, syna někdejšího šampiona F1 Maria Andrettiho.

To v oblasti jezdců už k nějakým výměnám dojde. Už na začátku letošní sezony měli někteří jezdci Formule 1 pro rok 2023 své místo jisté. Díky dlouholetým smlouvám se tak o svůj post nemuseli bát Max Verstappen (Red Bull), Carlos Sainz Junior a Charles Leclerc (oba Ferrari), George Russell (Mercedes) nebo třeba Esteban Ocon (Alpine), Lando Norris (McLaren) a Valterri Bottas (Alfa Romeo).

Potvrzení jezdci a týmy Formule 1 pro rok 2023

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce roku 2023)
AlphaTauriNyck de Vries (smlouva do konce roku 2023), Júki Cunoda (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen (smlouva do konce roku 2023), Nico Hülkenberg (smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (?)

Co Hamilton a Ricciardo?

To naopak jiní jezdci i přes podepsané smlouvy jistý post nemají. V uplynulých měsících se čile spekulovalo o další budoucnosti Lewise Hamiltona. Výsledky Mercedesu zůstaly na začátku letošní sezony za očekáváním, a tak se mluvilo o tom, zda Hamilton neukončí svoji smlouvu předčasně a nepověsí závodní kariéru v F1 na hřebík. Nyní se už ale Mercedes zvednul, a tak tyto spekulace ustaly. Stále se ale mohou vrátit, přece jen má sedminásobný šampion Formule 1 „splněno“.

Čile se také mluvilo o další budoucnosti Daniela Ricciarda. Jeho výsledky jsou zklamáním, a tak i vedení McLarenu situaci komentovalo tím, že lze jezdecké smlouvy vypovědět dříve. Sám Australan ale později kontroval tím, že hodlá v britské stáji pokračovat.

Alonso do Aston Martinu

Jenže nakonec vše dopadlo jinak. Krátce před letní pauzou totiž Sebastian Vettel oznámil, že po letošní sezoně končí svoji kariéru ve Formuli 1. U Aston Martinu mu končila po sezoně smlouva, britské značce se navíc nedaří tak, jak se doufalo, a tak tento krok byl nějak očekávaný.

Britská stáj tak najednou musela hledat náhradu (prý se o Vettelově kroku dozvěděla jen krátce před jeho oznámením), přičemž nakonec sáhla po Fernandu Alonsovi. O tom se jen pár dní před tím mluvilo o tom, že bude pokračovat v Alpine, k čemuž nakonec nedošlo.

Tato změna však může vést k dalším rošádám, které ovlivnily právě i Ricciardův post na startovním roštu. Alpine totiž na Alonsův přestup reagovalo oznámením, že pro sezonu angažuje svého juniorského jezdce, nadějného Oscara Piastriho. Jenže ten po pár hodinách kontroloval tím, že smlouvu nepodepsal a v roce 2023 v barvách Alpine určitě jezdit nebude.

Spekulovalo se hned o tom, že Piastri měl s Alpine dohodu, že mu musí najít do 31. července letošního roku místo v F1 pro rok 2023. A když se tak nestalo (byť jen o pár dní), může hledat jinde. Přitom se rychle začalo spekulovalo, že se nadějný mladík mezitím dohodl s McLarenem, kde by právě nahradil nevýrazného Ricciarda.

To se nakonec opravdu stalo. Již na konci letní přestávky sezony 2022 McLaren oznámil, že Ricciardo po sezoně v týmu končí. Dohodnutá smlouva mu byla zkrácena, kvůli podprůměrným výsledkům. Obě strany si za spolupráci poděkovaly, zároveň však zatím neoznámily, jaká bude jejich další budoucnost.

To uvolnilo místo právě Piastrimu, který byl následně na začátku září v McLarenu opravdu potvrzen. Nejdříve však musela komise pro uznání smluv potvrdil, že dohoda je platná a že Piastri nemá platnou smlouvu u Alpine, jak francouzská stáj tvrdila.

Schumacher nakonec bez sedačky

Právě v souvislosti s Aston Martinem se diskutovalo o příchodu Micka Schumachera, kterého hodlal doporučit i jeho mentor, Sebastian Vettel. Syn sedminásobného mistra světa F1 nakonec bojoval jen o sedačku v Haasu, jinde místo nezbylo. Nakonec ale Schumacher v roce 2023 ve Formuli 1 nebude. Jeho místo u Haasu totiž obsadí Nico Hülkenberg, jak se několik měsíců spekulovalo. Rezervní jezdec Aston Martinu se do F1 na plný úvazek vrátí po čtyřech letech, třeba v roce 2022 ale nahradil Sebastiana Vettela ve vybraných závodech, kvůli jeho nemoci.

V Alfě Romeo zůstane vedle Bottase Čou Kuan-jü, kterému se v první sezoně docela daří. A na top týmy mladý Schumi zatím nemá. Byť i v jeho případě se mluvilo o možném přestupu k Alpine

Už dříve se rozhodla i další budoucnost Peréze. U Sergia Peréze o jeho setrvání v Red Bullu měly rozhodnout jeho výsledky, které v roce 2021 byly jako na houpačce. V letošní sezoně si ale o své místo řekl. Na konci května Red Bull po Pérezově vítězství na VC Monaka potvrdil, že Mexičan v týmu zůstává. Podepsal novou smlouvu, platnou do konce roku 2024.

Škatulata mezi AlphaTauri a Alpine

O jeho místo přitom nepochybně měl zájem Pierre Gasly, který aktuálně jezdí za „juniorskou“ stáj Red Bullu, AlphaTauri. Právě Gaslymu brzy končí u AlphaTauri kontrakt a je otázkou, zda by se nechtěl rozhlédnout po jiném angažmá, pokud opětovné povýšení do Red Bullu nevyjde. Za něj jezdil už v roce 2019, kvůli horším výsledkům se však „propadl“ do AlphaTauri (tehdy Torro Rosso), kde vydržel dodnes. AlphaTauri v červnu formálně potvrdila, že Gasly v týmu zůstává i pro sezonu 2023. Nakonec ale všechno dopadlo jinak, protože o Gaslyho projevila zájem stáj Alpine, kam v případě splnění podmínek mohl být dle týmu puštěn.

A to se nakonec stalo. Alpine v říjnu oznámilo, že Estebana Ocona v sezoně 2023 doplní Pierre Gasly, který s týmem podepsal víceletou smlouvu. Francouzský tým se tak spolehne na francouzskou jezdeckou sestavu. Ta je pikantní v tom, že dříve vyšlo najevo, že se Gasly a Ocon „moc nemusí“.

Gasly mohl být do Alpine puštěn i proto, že AlphaTauri našla zajímavou náhradu. Tou se stal Nyck de Vries, šampion Formule E v sezoně 2020-2021. Holanďan zaujal na italské grand prix 2022, kde narychlo nahradil Alexe Albona, jež musel na operaci se slepým střevem, a i tak získal dva body. Rázem se tak na trhu s piloty pro rok 2023 Formule 1 stal horkým zbožím. V jeho souvislosti se mluvilo o mnohých možnostech, přičemž pro něj je AlphaTauri jistě ta zajímavá.

A co další piloti?

Jezdecká sestava pro rok 2023 se tak postupně zaplnilo. Své místo tak nakonec nenašel Daniel Ricciardo, který už dříve připustil, že si od F1 dá roční pauzu. Zájem o stárnoucího jezdce s nevýraznými výsledky totiž nebyl.

Očekávané naopak bylo prodloužení smlouvy Alexe Albona ve Williamsu, k čemuž došlo na začátku srpna. S týmem podepsal víceletou smlouvu, tudíž ho ve slavné stáji uvidíme nepochybně i v roce 2024. Naopak jeho parťák Nicholas Latifi kvůli neuspokojivým výsledkům místo jisté neměl – až do září nezískal ani jediný bod, jako jediný ze stálých jezdců. Což se následně potvrdilo, když Williams na konci září oznámil, že Latifi po sezoně v týmu končí. Šanci s největší pravděpodobností dostane mladý Logan Sargeant. Šéf týmu Jos Capito v říjnu oznámil, že za Williams bude v roce 2023 po boku Albona jezdit Sargeant, podmíněno to však bylo tím, že získá superlicenci. To se nakonec podařilo, Američan si ji zajistil účastí v trénincích F1 a čtvrtým místem v konečném pořadí šampionátu Formule 2, kde jezdí. Mluvilo se také o Nycku de Vriesovi, který však našel místo u AlphaTauri.

Asiati zůstávají

Júki Cunoda pak dle očekávání v AlphaTauri zůstává. V září bylo oznámeno, že s týmem prodloužil smlouvu do roku 2023. Šéf stáje Franz Tost uznal, že mladý Japonec zlepšuje své výsledky a že jistě ještě prokáže svoje umění.

Krátce nato také Alfa Romeo definitivně potvrdila svoji jezdeckou sestavu pro sezonu 2023. Valtteriho Bottase s dlouhodobou smlouvou i v příštím roce doplní Čou Kuan-jü, první Číňan v F1. Ve své první sezoně udělal na vedení týmu velký dojem, nedělá chyby a nižší počet bodů je dán především technickými závadami na jeho stroji, a i proto se s ním počítá i pro rok 2023.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *