Rallye Dakar 2023 zná svou trasu. A co Češi? Kteří se chystají?

Rallye Dakar 2023 už se začíná rýsovat. Pár měsíců po skončení letošního ročníku už mnozí upírají zrak k ročníku nadcházejícímu, který bude 45. ročníkem této slavné soutěže. Na jeho přípravách už čile pracuje i organizátoři, kteří začínají uvolňovat první informace Rallye Dakar 2023. Co už o něm víme?

Předběžná trasa Rallye Dakar 2023

Rallye Dakar 2023 se opět pojede výhradně na území Saúdské Arábie, naplánován je na termín od 31. prosince 2022 do 15. ledna 2023. Po letech se tak Rallye Dakar znovu pojede už na přelomu roku.

Trasa bude opět zásadně jiná než v předchozích ročnících, konkrétně organizátoři mluví o 70 % zcela nových tras. Každá ze speciálek bude mít zhruba 450 km, povedou co nejblíže bivakům. Výsledkem tak je fakt, že na soutěžáky čeká celkem asi 5.000 km měřených kilometrů, což je nejvíce od roku 2014. Znovu se přitom počítá s tím, že soutěž bude mít 14 etap.

Odstartuje se na březích Rudého moře, odkud se pojede na sever a následně na východ, až do oblasti Pustých končin. Tajemná poušť měla být součástí Dakaru už letos, kvůli logistice však k tomu nedošlo. V roce 2023 se to však změní a závodníci se vydají na východ Saúdské Arábie, kde mají strávit hned několik dní. Trasa je každopádně zatím stále předběžná, a tak není ještě vyloučeno, že se její podoba ještě změní, jako v letošním ročníku.

Novinky Rallye Dakar 2023

Na závodníky přitom na Dakaru 2023 čekají mnohé novinky. Zřejmě největší zajímavostí jsou náhodné roadbooky. Digitální roadbook už nebude mít jedinou podobu jako dosud, ale dvě s tím, že se itineráře budou rozdávat soutěžákům náhodně. Cílem je to, že závodníci nemají kopírovat trasu před nimi jedoucích soupeřů. Navigátoři tak budou hrát ještě důležitější roli než dosud.

Novinky čekají v roce 2023 i Rallye Dakar Classic. Pojede nejvýše 150 vozidel s tím, že tu bude speciální kategorie Iconic Classic Club pro originální vozidla, která se v minulosti skutečně Dakaru účastnila. Skupina H0 tu zase bude pro vozy s nižší maximální rychlostí, s méně výkonnými motory.

Další hybridy

Také v motorsportu hraje stále důležitější roli elektrifikovaný pohon, což vedle světového šampionátu v rallye platí právě také pro Rallye Dakar. Už letos o nejvyšší příčky bojoval speciál Audi RS Q e-tron, hybridní auto jedoucí na elektromotor, kterému energii dodává spalovací motor fungující jako generátor elektrické energie. Deváté místo Mattiase Ekströma nezní jako kdovíjaký výsledek, dílčí výsledky ale byly více než úctyhodné. Vždyť hned ve čtyřech etapách byly hned dvě hybridní Audiny mezi třemi nejlepšími. Letos se Audi teprve učilo, v roce 2023 ale už rozhodně bude mít na Rallye Dakar ambice bojovat o celkové vítězství.

Audi navíc bude mít zajímavého elektrifikovaného soupeře. Pro Rallye Dakar 2023 totiž hybridní auto chystá také ORECA ve spolupráci s týmem SMG.

„ORECA je společnost, která si vždy kladla za úkol: nabídnout konkurenceschopný vůz s technologiemi, které se vyvíjejí, a vložit tato řešení do rukou klientů, ať už polooficiálních nebo soukromých, s cílem dosáhnout nejlepšího výkonu na Dakar,“ říká Vincent Garreau, projektový manažer ORECA. Firma je přitom známá zatím spíše z okruhových závodů, třeba ze 24 hodin v Le Mans.

Auto po prvotní testovací fázi má být představeno v dubnu. Oproti Audi však půjde o konvenčnější řešení. O pohon se postará spalovací motor, v podobě malého přeplňovaného čtyřválce, kterému bude dodávat dodatečnou sílu elektrický motor.

Rozmach hybridních kamionů

Elektrifikovaný pohon navíc už ve velkém míří také do kategorie kamionů. Elektrifikovaný speciál chystá nizozemský tým De Rooy, proslavený v minulosti vozy DAF a dnes Iveco, který na něm spolupracuje s firmami UMS (Urban Mobility Systems) a Allison Transmissions.

Už v dubnu představí prototyp prakticky identický kamionu z letošního Dakaru, jen s elektromotorem místo vznětového agregátu. Bližší informace zatím nejsou známé, snad jen to, že půjde také o hybrid. Cílem je jet 50-60 % na baterii a zbytek na blíže nespecifikovaný prodlužovač dojezdu.

Hybridní kamiony přitom startovaly již na Dakaru 2022. Tým Sugawara nasadil speciál japonské značky Hino, který skončil na 22. příčce. S hybridem jel i Riwald Team, vůz značky Renault navíc opět stavěl český tým MKR Technology. Holanďan Gert Huzink s ním dojel na 29. příčce.

A co Češi?

Pokud se nestane nic nenadálého, budou na startu Rallye Dakar 2023 stát opět také mnozí Češi. Obecně se čeká opětovná účast Martina Prokopa mezi automobily. V kategorii kamionů by opět měli jet Martin Macík nebo Aleš Loprais.

Konkrétně Martin Macík podle všeho bude závodit v nově vyvinutém speciálu přezdívaném Arnošt, s nímž jel v uplynulém ročníku Martin Šoltys. „Příště do toho jdeme znova. Víme, na čem zapracovat. Už teď chystáme další ročník a chceme v rámci MM Technology stavět nové kamiony,“ říká Martin Macík, kterého v následujících měsících čeká celá sezona světového poháru Rally-Raid Championship 2022. Konkrétně letos Macíkův tým dodal kamiony i pro týmy Italtrans Racing a Project 2030, s nimiž by mohl spolupracovat i nadále.

„Z týmů Italtrans i Project 2030 máme na naše auta, která jsme pro partnery postavili a servisovali, dobré ohlasy. Zároveň jsme na letošním Dakaru testovali některé inovace. A máme tak další poznatky pro další progres. Zapracujeme zejména na spolehlivosti nových vylepšení motoru, která jsme testovali v Karlovi. Některé detaily se neosvědčily, i když všechny problémy vycházely z jedné velké rány ve 2. nebo 3. etapě. Dále se zaměříme na vývoj nového odpružení kabiny a změny přijdou i v elektronice. Čeká nás opravdu hodně práce. Tentokrát nic nechceme řešit na poslední chvíli,“ doplňuje k tomu Martin Macík starší.

„Auto funguje velmi dobře, ale nespokojenost je matkou pokroku. V hlavě už se mi rýsuje, jaké technické změny týmu navrhnu, abychom Lady zase o něco zrychlili,“ říká zase Petr Pokora, člen Lopraisova týmu.

„Jestli organizátoři dodrží slib ohledně etap v Empty Quarter, bude to super. Jedná se o model, který ASO slibovalo už na Dakar 2022, ale nakonec to nedopadlo. Pokud to tak tentokrát opravdu bude, pak to jednoznačně vypadá na zatím nejnáročnější Dakar na Arabském poloostrově. Ale uvidíme,“ komentuje pak předběžnou trasu závodu Aleš Loprais, který se na start Dakaru chystá v roce 2023 postavit již posedmnácté.

„Trasa vypadá zajímavě, ale konečný verdikt padne, až pořadatelé na podzim prozradí konkrétní vytýčení etap. Doufám, že konečně využijí celého potenciálu saúdskoarabské pouště, protože tam Dakar rozhodně patří,“ říká zase šestinásobný vítěz slavné soutěže Josef Macháček.

Vrátí se Buggyra i Ouředníček

Tým Buggyra pak již před startem letošního Dakaru dal najevo, že na ročník 2023 se chystají i dcery šéfa týmu Martina Koloce, Aliyyah a Yasmeen Kolocovy. Dvojčata, kterým bude v době konání rallye už osmnáct let, nastoupí jako pilotky speciálů Can-Am kategorie lehkých prototypů. V této skupině za tým Buggyra v uplynulých ročnících startoval primárně legendární Josef Macháček.

Vrátit by se pak měl opět Tomáš Ouředníček, který se letošní Rallye Dakar bohužel neúčastnil kvůli loňské vážné nehodě svého speciálu Toyota. Tým Ultimate Dakar tak letos jel jen v roli servisního doprovodu pro jiné posádky. „Intenzivně se věnujeme novému projektu, který nás posune vpřed. Raději nyní vložíme veškerou energii do příprav na příští sezonu a do Rally Dakar 2023 odstartujeme v plné zbroji a síle,“ slíbil již před startem letošního Dakaru Tomáš Ouředníček

Nováčkem by se pak mohl stát motocyklový jezdec Karel Abrahám známý dosud z okruhových závodů. „Pokud jde ale o Dakar, pořád je ten nápad nějakým způsobem živý. Možná by se mi to mohlo podařit v roce 2023. Pracuji na tom trochu aktivněji, zatím to ale není tak, že bych se při shánění sponzorů a tak dále úplně sedřel z kůže,“ uvedl pro server Motormix.

(vydáno 6.6.2022 22:28, aktualizováno 17.7.2022 22:28)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.