Rallye Dakar 2023 už se začíná rýsovat. Do soutěže zbývá už jen pár týdnů, a tak už všichni upírají zrak k nadcházejícímu ročníku, který bude 45. ročníkem této slavné soutěže. Na jeho přípravách už čile pracuje i organizátoři, kteří začínají uvolňovat první informace Rallye Dakar 2023. Co už o něm víme? A jaké české a slovenské posádky se na soutěž chystají?
Pokud se nestane nic nenadálého, budou na startu Rallye Dakar 2023 stát opět také mnozí Češi. Už dopředu se obecně čekala opětovná účast Martina Prokopa mezi automobily, stejně jako v kategorii kamionů se čekal start Martina Macíka nebo Aleše Lopraise. A přesně to se potvrdilo.
Rallye Dakar 2023: Potvrzení Češi a české týmy na startu
Kategorie | Tým | Speciál | Posádka |
---|---|---|---|
Kamiony | Buggyra | Tatra Phoenix | Jaroslav Valtr, René Kilián, Tomáš Šikola |
Kamiony | Buggyra | Tatra Phoenix | Robert Kasák, Tomáš Kazarka, Jaroslav Kolar |
Kamiony | Buggyra | Tatra 815 | Martin Šoltys, Roman Krejčí, David Hoffmann |
Kamiony | Instaforex Loprais Team | Praga V4S | Aleš Loprais, Jaroslav Valtr, Petr Pokora |
Kamiony | MM Technology | Iveco Powerstar | Martin Macík, František Tomášek, David Švanda |
Kamiony | Fesh Fesh | Tatra Jamal | Albert Llovera |
Kamiony | Fesh Fesh | Tatra Jamal | Vaidotas Paškevičius |
Kamiony | Fesh Fesh | Tatra Jamal | Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartlomiej Boba |
Kamiony | South Racing | Tatra 815 | Tomáš Tomeček, Niccolo Funaioli, Ard Munster |
Kamiony | Team SSP | MAN TGA | Dušan Randýsek |
SSV | Buggyra | Can-Am | Aliyyah Koloc, Stéphane Duplé |
SSV | Buggyra | Can-Am | Josef Macháček, David Schovánek |
Automobily | MP-Sports | Ford Raptor | Martin Prokop, Viktor Chytka |
Automobily | Workoutland ACCR Czech Team | Ford F-150 Evo | Karel Trněný, Milan Horyl |
Automobily | Offroadsport.cz | Ford F-150 Evo | Miroslav Zapletal, Marek Sýkora |
Motocykly | Orion – Moto Racing Group | KTM 450 Rally Replica | Milan Engel |
Motocykly | Orion – Moto Racing Group | KTM 450 Rally Replica | Martin Michek |
Motocykly | Strojrent Racing | KTM 450 Rally Replica | Jan Brabec |
Motocykly | SP Moto Bohemia Racing Team | KTM 450 Rally Replica | David Pabiška |
Motocykly | Detyens Racing | KTM 450 Rally Replica | Petr Vlček |
Motocykly | Podmol Dakar Team | Husqvarna 450 Rally | Libor Podmol |
Čtyřkolky | Barth Racing Team | Yamaha Raptor 700 | Zdeněk Tůma |
Classic | Czech Samurais | Suzuki Samurai | Ollie Roučková, Jiří Kopřiva |
Classic | Czech Samurais | Toyota Land Cruiser | Ondřej Martinec, Gabriel Žúbor |
Classic | Klymčiw Racing | Škoda 130 LR | Ondřej Klymčiw, Bill Conger |
Classic | GPG | Nissan Patrol GR Y60 | Radek Vávra, Lukáš Vála |
Classic | Tatra Buggyra Slovakia | Tatra Puma 815 | Radovan Kazarka, Josef Kalina, Pavol Zachar |
Konkrétně Martin Macík nakonec bude závodit ve zcela nově vyvinutém speciálu. Ve speciálu přezdívaném Arnošt, s nímž jel v uplynulém ročníku Martin Šoltys, nakonec pojede Richard de Groot z týmu Fireman Dakarteam, který jej odkoupil. Speciál Karel zase míří do Německa k týmu Ruhrtal Racing, který plánuje dakarskou účast v některém z dalších ročníků,
„Příště do toho jdeme znova. Víme, na čem zapracovat. Už teď chystáme další ročník a chceme v rámci MM Technology stavět nové kamiony,“ říká Martin Macík, kterého v následujících měsících čeká celá sezona světového poháru Rally-Raid Championship 2022. Konkrétně letos Macíkův tým dodal kamiony i pro týmy Italtrans Racing a Project 2030, s nimiž by mohl spolupracovat i nadále.
„Z týmů Italtrans i Project 2030 máme na naše auta, která jsme pro partnery postavili a servisovali, dobré ohlasy. Zároveň jsme na letošním Dakaru testovali některé inovace. A máme tak další poznatky pro další progres. Zapracujeme zejména na spolehlivosti nových vylepšení motoru, která jsme testovali v Karlovi. Některé detaily se neosvědčily, i když všechny problémy vycházely z jedné velké rány ve 2. nebo 3. etapě. Dále se zaměříme na vývoj nového odpružení kabiny a změny přijdou i v elektronice. Čeká nás opravdu hodně práce. Tentokrát nic nechceme řešit na poslední chvíli,“ doplňuje k tomu Martin Macík starší a dodává: „Tento rok pracujeme rovnou na třech speciálech, dvou s dieselovým agregátem a jednom elektrickém, se kterým jsme začali už v minulých letech. Je to opravdu komplikovaný vývoj, na kterém pracuje celý náš technologický tým.“
Nový Macíkův speciál
Martin Macík nakonec Rallye Dakar 2023 pojede s novým speciálem, kterému se předběžně přezdívá Čenda. Jedná se o už osmou generaci závodních kamionů Macíkových sedlčanských dílen, který dále staví na letitých zkušenostech zdejšího týmu. Opět využívá základ v Iveco Powerstar.
„Kamion je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na posledním Dakaru závodil Martin Šoltys. Při stavbě jsme se soustředili na pohodlí posádky a současně jsme se museli přizpůsobit novým technickým předpisům FIA, spojeným například s váhou nebo bezpečností auta. Ty si vyžádaly několik úprav v nastavení podvozku nebo bezpečnostní rámy v kabině, které vyrábíme. A vymysleli jsme si například i vychytávku pro rychlejší výměnu kol,“ vyjmenovává změny Martin Macík starší. V Sedlčanech navíc vznikl i bratr nového speciálu, kterému se zase říká Jenda. Ten bude prodán, nebo pronajmut.
Novinkou je navíc to, že Macík tentokrát pojede v nových barvách. Na Dakaru 2023 Macíkův speciál po 11 letech, na počest nového generálního sponzora, změní barvy – bude oranžovo černý, který vystřídá dosavadní žlutou. Martin se totiž na start lednové Rallye Dakar postaví jako tovární jezdec rodinné značky MM Technology, místo dosavadního Big Shock! Racing. „Příští Dakar a celou následující sezónu pojedu jako tovární jezdec naší značky MM Technology, pod níž vyvíjíme závodní kamiony. A současně v barvách nového generálního sponzora, kterým je IVAR CS,“ říká k tomu sám Martin Macík. Speciály MM Technology rovněž použijí zahraniční jezdci Richard de Groot, Claudio Bellina a Kees Koolen.
A co Loprais?
„Auto funguje velmi dobře, ale nespokojenost je matkou pokroku. V hlavě už se mi rýsuje, jaké technické změny týmu navrhnu, abychom Lady zase o něco zrychlili,“ řekl už před časem Petr Pokora, člen Lopraisova týmu.
Nakonec ale k výraznějším změnám Lopraisovy Pragy V4S nedošlo. „Na základě informací, které jsme měli, hrozila přestavba určitě třetiny vozidla, což jsme nechtěli, protože by se jednalo o spoustu nevyzkoušených věcí. Nepříjemné bylo, že jsme dlouho nevěděli, co bychom měli upravit a jak. Ale vyplatilo se vyčkat, protože předpisy stále ještě nejsou hotové a pořadatelé nakonec sdělili, že mohou startovat všechna auta, která mají předešlou homologaci ASO,“ komentuje to Aleš Loprais. Zapracovalo se však na zesílení podvozku, který má více vydržet, na plánované delší trase soutěže. Naopak k plánovanému odlehčení konstrukce nedošlo. „To je tak velký zásah, že jej nelze udělat, pokud nejsou jasná pravidla. Nákladně předělat kabinu, rámy a další věci, aby nám pak FIA řekla, že příští rok to máme dělat znovu, by byl nesmysl a spousta vyhozených peněz,“ doplňuje Petr Pokora, palubní mechanik.
Mezi kamiony nebudou chybět ani kamiony severočeského konstruktérského týmu MKR Technology. Trio Renaultů pojede v bílo-zelených barvách holandské stáje Riwald Dakar. Hybridní verzi Renaultu C 460 bude už tradičně řídit holandský pilot Gert Huzink, druhý kamion bude pilotovat Pascal de Baar a třetí K 520 pak Adwin Hoondert.
Upravený Shrek
Zásadně svůj speciál přezdívaný Shrek pro Dakar 2023 přepracoval také Martin Prokop. Nadále je základem Ford Raptor a nadále v útrobách pracuje vidlicový osmiválec. Design je ale kvůli zlepšení schopností o hodně jiný, příď prakticky chybí, kvůli lepšímu nájezdovému úhlu pro snazší výjezdy do prudkých dun. Korba je pak zakapotovaná, kvůli lepší aerodynamice, jíž pomáhají i různá křidélka.
Prokopovy ambice jsou vysoké. Chce bojovat v top 10 a ideálně vylepšit své maximum, v podobě šestého místa. „Pětka je něco, co nás trápí. To, kam bychom se chtěli dostat. Určitě bychom chtěli být v desítce. Věřím, že i přes řadu továrních aut tam patříme,“ říká Prokop.
V kategorii automobilů přitom pojede i další český rallye jezdec, Karel Trněný, a to v barvách nově vzniklého týmu Workoutland ACCR Czech Team. Jeho cílem je soutěž dokončit a sbírat zkušenosti pro další roky. Usedne za volant Fordu F-150 s pětilitrovým osmiválcem, s nímž Dakar v roce 2020 absolvoval Boris Vaculík.
Buggyra ve velkém stylu
Tým Buggyra pak již před startem letošního Dakaru dal najevo, že na ročník 2023 se chystají i dcery šéfa týmu Martina Koloce, Aliyyah a Yasmeen Kolocovy. Dvojčata, kterým bude v době konání rallye už osmnáct let, nastoupí jako pilotky speciálů Can-Am kategorie lehkých prototypů. V této skupině za tým Buggyra v uplynulých ročnících startoval primárně legendární Josef Macháček.
Buggyra samozřejmě bude opět závodit i v kategorii kamionů. V jejích barvách se přitom po sedmi letech znovu objeví Jaroslav Valtr. Prvním náznakem nečekaného návratu byl fakt, že Valtr s Tatrou Phoenix Buggyry startoval na Baja Poland, v rámci testování nových komponentů před nadcházejícím Dakarem. „Ohledně finálního složení všech posádek, které s námi pojedou na Dakar 2023 budeme teprve informovat,“ uvedl tehdy šéf Buggyry Martin Koloc. V listopadu pak Valtrův návrat po sedmi letech byl oficiálně potvrzen.
„Jaroslav Valtr bude lídrem našeho týmu pro Dakar 2023 a bude se podílet na optimalizaci auta stávajícího i vývoji nového,“ řekl k odtajnění prvního jména týmový boss Martin Koloc. „Chtěl bych zkusit lepší a výkonnější auto, hlavně jsem hledal vůz s automatickou převodovkou a po zkušenostech s Tatrou z roku 2016 jsem se dohodl s Martinem Kolocem, že bych s týmem Buggyra zkusil znovu jet Dakar a jsem rád, že jsem tuto příležitost dostal. Chtěli bychom navázat delší spolupráci co se týká vývoje aut, případně společné stavby nového speciálu,“ říká sám jezdec. Jméno Valtr přitom nebude na startu Dakaru 2023 jediné, v týmu Aleše Lopraise pojede Valtrův starší syn Jaroslav.
Phoenixy doplní Tatra 815
Plány týmu pro Dakar 2022 jsou opravdu i velké. I kvůli orientaci na tuto soutěž Buggyra po 30 letech ukončila svoji účast v evropském okruhovém šampionátu tahačů a předčasně ukončila sezonu v Euro Nascar. „Vše podřizuji přípravě na Rally Dakar. Je to můj dlouhodobý cíl. A riziko zranění, tedy ohroženi tohoto dlouhodobého cíle, je pro mě v tuto chvílí až příliš vysoké,“ komentovala rozhodnutí Aliyyah Koloc. Ta si svoji premiéru odbude ve speciálu Can-Am DV21, s nímž mělo jet i její dvojče Yasmeen. Aliyyah bude navigovat zkušený Francouz Stéphane Duplé. Bohužel však na poslední chvíli Yasmeen nahradí zkušený Josef Macháček, který měl být původně jen mentorem obou závodnic.
„Bohužel se jí nepodařilo doložit předchozí zranění a její tělo není připravené na Dakar. Nemůžeme si dovolit, aby nováček na Dakaru startoval s jakýmkoliv i jen částečným hendikepem,“ vysvětlil toto rozhodnutí šéf týmu a Yasmeenin otec Martin Koloc. Důvodem je nedoléčené zranění zápěstí z dřívější nehody.
Nakonec budou na Rallye Dakar 2023 startovat dokonce tři Tatry v kategorii kamionů, nejvíce v historii týmu. Do týmu se totiž nakonec vrací i Martin Šoltys. Buggyra nominaci třetího pilota zvažovala do poslední možné chvíle. Půjde totiž o logisticky náročnou akci, při níž bude také potřeba velký počet náhradních dílů.
„Martin je naším žhavým želízkem v ohni v kategorii kamionů. Z Dakaru má spoustu zkušeností. Naučil se rozeznávat, co je při závodění dobré a co je špatné. Připravili jsme spolu tříletý projekt. Martin pojede s osvědčeným konceptem vozu Tatra 815, který jsme postavili a na kterém si vyzkoušíme některé nové komponenty pro auta startující na Dakaru 2024. Tam už samozřejmě Martin pojede s novým vozem. Na něm budeme na tradiční podvozek Tatra aplikovat spoustu revolučních věcí a systémů. Věříme, že to bude úspěšné auto do nové éry. Pamatujeme i na to, že od roku 2025 bude povinnost používat hybridní pohon, a jsme v pokročilém stádiu vývoje,“ uvedl šéf týmu Martin Koloc.
Spolupráce mezi Buggyrou a Martinem Šoltysem probíhá už od jarních měsíců. „Děkuju, že mohu být znovu členem týmu Buggyra. Dostal jsme možnost zúčastnit se stavby nového speciálu, který se drží osvědčeného konceptu Tatry. Abychom ušetřili na váze, vrátili jsme se ke kabině z Tatry 815, která je proti Phoenixu lehčí. Budeme mít náš motor Gyrtech s automatickou převodovkou Allison. Díky tomu, že jsem od začátku u stavby auta, znám ho do posledního šroubku. To by nám mohlo na Dakaru pomoci dobře řešit případné technické problémy,“ uvedl Šoltys.
Tomeček opět jako doprovod
Pod křídla stáje Buggyra navíc přišel Radovan Kazarka, který s legendární Tatrou Puma opět pojede v rámci Dakaru Classic. V jeho posádce nebude chybět neméně legendární navigátor, dnes už 72letý Josef Kalina. Slovenskou ekipu navíc posílí Róbert Kasák, který usedne do druhé Tatry Phoenix v kategorii kamionů. Ten však nepojede v kategorii kamionů prioritně na celkový výsledek. „Je to zkušený pilot, proto bude mít vedle sebe mladého člena Buggyra Academy Tomáše Kazarku. Ten se po Robově boku bude učit a počítáme s ním na Dakar 2024,“ vysvětlil Martin Koloc.
Na Dakaru bude i v roce 2023 také Tomáš Tomeček. Znovu pojede opět jako rychlá asistence týmu South Racing.
Engel přeřazen
Milan Engel byl v uplynulém ročníku Dakaru druhý v drsné kategorii Original by Motul, kde si jezdci počínají bez mechanika a zázemí týmu. V ní závodník spoléhá pouze na sebe. Pro následující ročník ale pojede opět s týmovou podporou. “Původně jsem byl přihlášený opět do kategorie bez mechanika, ale bylo mi řečeno, že jsem na ni moc rychlý a přeřadili mě. Takto prý dopadli další asi čtyři nejlepší z loňska. Mrzí mě to, protože jsem tuto kategorii chtěl vyhrát a poslední roky tu byla kvalitní konkurence”, popsal Engel, který tak svůj stroj nebude muset během závodu servisovat sám.
Ouředníčkovi to nevyšlo
Vrátit se chtěl také Tomáš Ouředníček, který se letošní Rallye Dakar bohužel neúčastnil kvůli loňské vážné nehodě svého speciálu Toyota. Tým Ultimate Dakar tak letos jel jen v roli servisního doprovodu pro jiné posádky. „Intenzivně se věnujeme novému projektu, který nás posune vpřed. Raději nyní vložíme veškerou energii do příprav na příští sezonu a do Rally Dakar 2023 odstartujeme v plné zbroji a síle,“ slíbil již před startem letošního Dakaru Tomáš Ouředníček.
Nakonec je ale všechno jinak, Ouředníček Dakar 2023 nestihne. Přesto má pro nadcházející sezonu skvělou zprávu. Ouředníček v sezoně 2023 osedlá nejnovější specifikaci továrního závodního speciálu Toyota Hilux GR T1+ z jihoafrických dílen továrního týmu Toyota Gazoo Racing. „Jsem nesmírně šťastný. Dostat se do továrního vozu je snem každého jezdce,“ říká Ouředníček. „Na tom, abychom získali možnost usednout do továrního auta, jsme tvrdě pracovali dlouhou dobu. Je to pro nás velká odměna za naše výkony i vytrvalost. Určitě nám pomohlo i naše týmové motto „nikdy to nevzdám“, které stále odhodlaně plníme,“ doplnil pilot. Chvíli to dokonce vypadalo, že by mohl stihnout i start Rally Dakar 2023. Jednání a celý schvalovací proces se však protáhly natolik, že to nakonec není z logistických důvodů možné.
Ani ryze ženská posádka nakonec nebude
Pohledy na trati chtěl přitahovat tým Podpatky na plynu, Heels on wheels, který hodlal vsadit na ryze ženskou posádku. Za volant speciálu Can-Am kategorie SSV se měla posadit amatérská závodnice v rallye Lenka Hlavatá, jejíž kopilotkou měla být Gabriela Budínová (dříve Novotná), první Češka, která Dakar dokončila v kategorii Moto.
„Navigační část mě na dakarském závodě vždycky bavila ze všeho nejvíc a bylo mým snem si to ještě někdy zopakovat. Měla jsem proto opravdu velkou radost, když mě Lenka se svým plánem oslovila. Navíc ryze dámská posádka, to tu ještě v historii České ani Slovenské republiky nebylo,“ říkala k účasti Budínová s tím, že s rozhodnutím neváhala ani minutu.
Nakonec z toho ale nic nebude. „Příklad, který chceme dávat, je především o poctivém a zodpovědném přístupu. Plnění snů má přinášet radost, ne že se bude dít ‚za každou cenu‘, na úkor něčeho nebo někoho jiného,“ uvedla Hlavatá v listopadu. „Jedním z klíčových faktorů rozhodnutí byl rozpočet, který se podařilo naplnit většinově, ale ne ze 100 %. „Znamenalo by to slevit z kvality zážitku pro naše fanoušky a partnery, což jsme nechtěly,“ dodala Hlavatá.
Nějaký čas se spekulovalo o tom, že by se nováčkem mohl stát motocyklový jezdec Karel Abrahám známý dosud z okruhových závodů. „Pokud jde ale o Dakar, pořád je ten nápad nějakým způsobem živý. Možná by se mi to mohlo podařit v roce 2023. Pracuji na tom trochu aktivněji, zatím to ale není tak, že bych se při shánění sponzorů a tak dále úplně sedřel z kůže,“ uvedl pro server Motormix. Nyní se ale zdá, že ho na startu Dakaru 2023 neuvidíme.
Trasa Rallye Dakar 2023
Rallye Dakar 2023 se opět pojede výhradně na území Saúdské Arábie, naplánován je na termín od 31. prosince 2022 do 15. ledna 2023. Trasa bude opět zásadně jiná než v předchozích ročnících, konkrétně organizátoři mluví o 70 % zcela nových tras. Každá ze speciálek bude mít zhruba 450 km, povedou co nejblíže bivakům. Výsledkem tak je fakt, že na soutěžáky čeká celkem asi 5.000 km měřených kilometrů, což je nejvíce od roku 2014. Znovu se přitom počítá s tím, že soutěž bude mít 14 etap.
Odstartuje se na březích Rudého moře, odkud se pojede na sever a následně na východ, až do oblasti Pustých končin. Tajemná poušť měla být součástí Dakaru už letos, kvůli logistice však k tomu nedošlo. V roce 2023 se to však změní a závodníci se vydají na východ Saúdské Arábie, kde mají strávit hned několik dní. Trasa je každopádně zatím stále předběžná, a tak není ještě vyloučeno, že se její podoba ještě změní, jako v letošním ročníku.
Novinky Rallye Dakar 2023
Na závodníky přitom na Dakaru 2023 čekají mnohé novinky. Zřejmě největší zajímavostí jsou náhodné roadbooky. Digitální roadbook už nebude mít jedinou podobu jako dosud, ale dvě s tím, že se itineráře budou rozdávat soutěžákům náhodně. Cílem je to, že závodníci nemají kopírovat trasu před nimi jedoucích soupeřů. Navigátoři tak budou hrát ještě důležitější roli než dosud.
Novinky čekají v roce 2023 i Rallye Dakar Classic. Pojede nejvýše 150 vozidel s tím, že tu bude speciální kategorie Iconic Classic Club pro originální vozidla, která se v minulosti skutečně Dakaru účastnila. Skupina H0 tu zase bude pro vozy s nižší maximální rychlostí, s méně výkonnými motory.
Další hybridy
Také v motorsportu hraje stále důležitější roli elektrifikovaný pohon, což vedle světového šampionátu v rallye platí právě také pro Rallye Dakar. Už letos o nejvyšší příčky bojoval speciál Audi RS Q e-tron, hybridní auto jedoucí na elektromotor, kterému energii dodává spalovací motor fungující jako generátor elektrické energie. Deváté místo Mattiase Ekströma nezní jako kdovíjaký výsledek, dílčí výsledky ale byly více než úctyhodné. Vždyť hned ve čtyřech etapách byly hned dvě hybridní Audiny mezi třemi nejlepšími. Letos se Audi teprve učilo, v roce 2023 ale už rozhodně bude mít na Rallye Dakar ambice bojovat o celkové vítězství. Tomu pomůže vylepšený speciál Audi RS Q e-tron E2, díky lehčí konstrukci a lepší aerodynamice ještě účinnější než předchůdce.
Audi navíc bude mít zajímavého elektrifikovaného soupeře. Pro Rallye Dakar 2023 totiž hybridní auto chystá také ORECA ve spolupráci s týmem SMG.
„ORECA je společnost, která si vždy kladla za úkol: nabídnout konkurenceschopný vůz s technologiemi, které se vyvíjejí, a vložit tato řešení do rukou klientů, ať už polooficiálních nebo soukromých, s cílem dosáhnout nejlepšího výkonu na Dakar,“ říká Vincent Garreau, projektový manažer ORECA. Firma je přitom známá zatím spíše z okruhových závodů, třeba ze 24 hodin v Le Mans.
Auto po prvotní testovací fázi mělo být představeno v dubnu. To se však nestalo, a tak je otázka, zda ORECA nakonec na startu opravdu bude. Oproti Audi nicméně má jít o konvenčnější řešení. O pohon se postará spalovací motor, v podobě malého přeplňovaného čtyřválce, kterému bude dodávat dodatečnou sílu elektrický motor.
Rozmach hybridních kamionů
Elektrifikovaný pohon navíc už ve velkém míří také do kategorie kamionů. Elektrifikovaný speciál chystá nizozemský tým De Rooy, proslavený v minulosti vozy DAF a dnes Iveco, který na něm spolupracuje s firmami UMS (Urban Mobility Systems) a Allison Transmissions.
Už v dubnu představil prototyp prakticky identický kamionu z letošního Dakaru, jen s elektromotorem místo vznětového agregátu. Bližší informace zatím nejsou známé, snad jen to, že půjde také o hybrid. Cílem je jet 50-60 % na baterii a zbytek na blíže nespecifikovaný prodlužovač dojezdu.
Hybridní kamiony přitom startovaly již na Dakaru 2022. Tým Sugawara nasadil speciál japonské značky Hino, který skončil na 22. příčce. S hybridem jel i Riwald Team, vůz značky Renault navíc opět stavěl český tým MKR Technology. Holanďan Gert Huzink s ním dojel na 29. příčce.
Rallye Dakar 2023: Základní informace
- Místo konání: Saúdská Arábie
- Datum konání: 31. prosince 2022 až 15. ledna 2023
- Délka soutěže: 4.706 km měřených kilometrů, celkem 8.549 km
(vydáno 6.6.2022 22:28, naposledy aktualizováno 20.12.2022 17:15)
Přeii všem dojeti do cile a take nějake stěsti při jizdě malo oprav a přivete vavříny Jirka