Slavná karosárna Zagato na rok 2023 představuje jednu opravdovou lahůdku, automobil nazvaný Alfa Romeo Giulia SWB Zagato. Slaví 100 let společné spolupráce těchto dvou italských firem. Zároveň jde o hold někdejší Alfě Romeo Giulia TZ, která právě v roce 2023 oslaví 60 let od své premiéry, stejně jako Alfě Romeo SZ z roku 1990. Krátce po odhalení příprav zajímavého projektu a prvních fotografií ukazujících několik detailů tohoto speciálního automobilu se novinka představila v celé své kráse.
Už dřívějším teaser naznačil, že Giulia SWB Zagato použije obdobně tvarovanou záď jako originál, které vzdává hold. To příď s nízkými světlomety a agresivní vizáží je jasný hold Alfě SZ. Nechybí ani typická maska ve tvaru erbu, což je pro Alfu Romeo léta charakteristický znak. Návrh designu vznikal přímo u Zagata, za dohledu Alejandra Mesonera, šéfdesignéra Alfy Romeo. Samotné přípravy však už probíhaly v režii samotné karosárny, i proto se logo Alfy zvenku auta objevuje jen nenápadně, v masce. Prvotní impuls na vznik tohoto auta přitom vzešel od nejmenovaného německého sběratele a milovníka vozů z dílny karosárny Zagato.
Motiv čtyřlístku pak odkazuje na verzi Quadrifoglio, což naznačuje na sportovní jízdu vyladěnou techniku. Giulia SWB Zagato má totiž rovněž oslavovat současné modely Alfy Romeo, jejichž technický základ, v podobě platformy Giorgio z Giulie a Stelvia, používá.
V útrobách ostatně pracuje vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru s dvěma turbodmychadly, známý z Giulie Quadrifoglio, respektive nejostřejší verze Giulia GTAm. V ní motor dává 397 kW, přičemž v tuto chvíli není jasné, zda Zagato šestiválec dále nevyladil. zajímavostí je každopádně spárování s šestistupňovým manuálem, což u takto koncipovaných aut už není tolik zvykem.
Jak se dalo čekat, Alfa Romeo Giulia sice poskytla novince technický základ i jméno, obě auta se však v lecčems liší. Ze sedanu střední třídy byl prakticky použit jen upravený interiér. také rozvor je zkrácený. V tomto směru tak spíše říkejme, že oba vozy sdílejí svoji platformu, než že by byly nějak úzce spjaté.
Krásní předchůdci
V tuto chvíli není jasné, že Alfa Romeo Giulia SWB Zagato je ten supersport, o jehož přípravách nedávno mluvil šéf Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato. Některé zdroje mluví o tom, že oba vozy jsou na sobě nezávislé, a že tedy Alfa také představí svoji představu superauta.
Jasno není ani o produkci. Očekávejme omezenou výrobu, limitovanou klidně jen na několik desítek exemplářů. Ostatně původní Giulia TZ vznikla jen ve 112 kusech. Šlo o závodní speciál využívající techniku tehdejšího modelu Giulia.
V roce 2010 pak v rámci oslav 100 let Alfy Romeo vznikl obdobně tvarovaný speciál Zagato TZ3, s technikou Dodge Viper, který byl dokonce postaven jen v deseti exemplářích.