Renault Captur se stal velice oblíbeným automobilem. Dnešní generace patří mezi nejžádanější malá SUV na evropském trhu a mezi vůbec nejprodávanější automobily. Není tak vlastně divu, že Renault chce tuto popularitu využít a přichystal pro Captur nového sourozence. Říkalo se mu Grand Captur, nakonec se však jmenuje Renault Symbioz. Představil se ve čtvrtek 2. května 2024. Jen pár týdnů nato odhalil i české ceny.
Před premiérou se mluvilo o tom, že Grand Captur bude vlastně „Captur kombi“, větší sourozenec známého modelu, což se potvrdilo zveřejněnou siluetou. Co se týče velikosti, tak Renault Symbioz je zhruba 4.410 mm dlouhý crossover segmentu C, s technikou Capturu.
Design navazuje na nový Scénic nebo modernizované Clio. Auto má bodovat velkorysým vnitřním prostorem a velkým objemem zavazadlového prostoru. Jeho objem činí v závislosti na poloze posuvné zadní lavice až 624 litrů. Uvnitř je dalších 24,7 litru úložných prostorů, mimo jiné díky 7litrové schránce před spolujezdcem.
Interiér pak dokazuje technickou spřízněnost s modelem Captur. Hlavním motivem je tu centrální 10,4″ vertikální dotyková obrazovka, u vyšších verzí s multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými
službami Google, založeným na systému Android Automotive 12. Vzdušnost kabiny pak může zvýšit skleněná střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností, založenou na posunu molekul způsobeném elektrickým polem. Tu Renault nabídl už v modelech Scénic E-Tech nebo Rafale.
Nabídka motorů nakonec čítá výhradně hybrid, a to v podobě již dobře známého full-hybridu E-Tech 145. Tato „sériově-paralelní“ hybridní architektura kombinuje dva elektromotory (e-motor o výkonu 36 kW a startérgenerátor HSG (High-Voltage Starter Generator) o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec 1,6 l o výkonu 69 kW v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh.
Jméno Symbioz je odkazem na francouzské slovo „symbiose“, odvozené ze starořeckého „symbiosis“, což znamená „soužití“, což je hodnota hluboce zakořeněná v DNA společnosti Renault, která se řídí sloganem „auta s rytmem života“.
České ceny
Objednávky na tento model se na českém trhu otevřely v polovině června 2024 s tím, že první vozy budou zákazníkům dodány začátkem září 2024. České ceny startují na částce 729.000 korun za full-hybrid E-Tech 145. Další motorizace v podobě blíže nespecifikovaným mild-hybridů dorazí v roce 2025.
Už základní výbava je bohatá, zahrnuje adaptivní tempomat s funkcí stop & go, 18″ kola, automatickou klimatizaci, 10,4″ infotainment včetně navigace, přední, boční, zadní parkovací senzory, parkovací kameru, bezklíčový vstup nebo indukční nabíječka pro smartphone.
Motor | full-hybrid E-Tech 145 |
Kombinovaný výkon (kW) | 105 |
Max. rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Kombi. spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 4,6 |
Cena Techno (Kč) | 729.000 |
Cena Esprit Alpine (Kč) | 779.000 |
Cena Iconic (Kč) | 829.000 |
Několikaleté čekání
O tomto automobilu se spekulovalo už léta. Podle některých zpráv měl nahradit dnešní model Arkana, kompaktní SUV-kupé, nakonec se však ukázalo, že bude doplněním nabídky, když vyplní mezeru právě mezi Arkanou a městským SUV Captur.
„Jsme hodně zaměření na segment B, možná až moc, zatímco Evropa hledí spíše k segmentu C,“ uvedl před příchodem nového modelu produktový manažer Renault Bruno Vanel s tím, že cílem je vyvážit prodeje Renaultu v těchto dvou velikostních kategoriích. V posledních letech Renault nejvíce prodával malá auta, nyní se chce ale více zaměřit i na větší modely, právě třeba kompakty. V těch dosud ztrácí – dnešní Mégane není tak populární jako kdysi, příliš se nedařilo ani kompaktnímu crossoveru Kadjar. Ten ostatně už nahradil zcela nově koncipovaný Austral, s nímž značka snad zaujme více.
Renault Symbioz: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4413 x 1797 x 1575 x 2638 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 492 až 624 litrů (dle polohy zadní lavice)
- Výroba: 2024- (Valladolid, Španělsko)