Renault Scénic se vrací jako koncept. Naznačuje budoucí auto

Kompaktní MPV Renault Scénic letos končí v nabídce francouzské značky, a to po dlouhých 26 letech, z důvodu klesajícího zájmu o tento typ vozidel. Vedení Renaultu však již dalo najevo, že s označením Scénic počítá i do budoucna, jen bude zkrátka užito pro jiný druh auta. Jak se Scénic může změnit, naznačuje nyní koncept Renault Scénic Vision.

Renault přiznává, že koncept zvenčí předznamenává budoucí plně elektrický rodinný vůz značky Renault. Dorazí v roce 2024 (původně se čekalo o rok dříve) a bude přizpůsoben cestování na dlouhé vzdálenosti. To naznačuje, že Scénic bude do budoucna rodinné auto kompaktního segmentu C s elektrickým pohonem, se stylistickými prvky crossoverů. Konkrétně Renault Scenic Vision měří na délku 4,49 m (šířka 1,9 m a výška 1,59 m). Styl již tvořil Gilles Vidal a jeho tým.

Koncept přitom využívá moderní filozofii stavby. Celých 95 % materiálů tohoto koncepčního vozu – včetně baterie – je recyklovatelných. Využívá například materiály z leteckého nebo obalového odpadu.

Vodíkový hybrid

Zajímavá je i technika v útrobách konceptu. Základem je speciálně navržený podvozek přizpůsobený vodíkovému pohonu auta. Umístění motoru vzadu (a tím i pohon zadních kol) znamená, že nádrž na vodík o hmotnosti 2,5 kg může být umístěna vpředu. Palivový článek je umístěn pod podlahou v zadní části podvozku za baterií. Scénic Vision je navíc v podstatě hybrid, kratší trasy zvládá na elektřinu získávanou z akumulátoru s kapacitou 40 kWh, pro delší cesty je využívána energie z vodíkových nádrží.

Synchronní elektromotor Renault Scenic Vision s vinutým rotorem o výkonu 160 kW vychází přímo z motoru Renaultu Megane E-Tech Electric a je vyráběn v závodě v Cléonu. Nevyužívá žádné součástky vzácných kovů, což pomáhá snižovat uhlíkovou stopu a vytvářet zodpovědný a udržitelný ekosystém. Baterie o kapacitě 40 kWh je recyklovatelná a od roku 2024 se bude vyrábět ve Francii v továrně Renault ElectriCity Gigafactory. Je dvakrát tak lehčí, menší a ve skutečnosti také levnější než baterie pro podobný elektromobil. Její kapacitu doplňuje palivový článek o výkonu 16 kW, který ji dokáže dobíjet při dlouhých jízdách, a tím prodloužit její dojezd. K naplnění vodíkové nádrže bude stačit zastavit maximálně na 5 minut.

Pro sériové auto se každopádně počítá s platformou CMF-EV uzpůsobenou elektrickému pohonu, zřejmě bateriovému.

David Bureš

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *