Novinky

Renault Rafale oficiálně: Co víme o novém SUV Austral kupé?

Renault odhaluje avizované nové SUV-kupé segmentu D. S ohledem na velikost a koncepci se mu přezdívalo Austral kupé, nedávné zprávy pak naznačovaly oživení jména Avantime. Nakonec se tak však nestalo. Novinka se jmenuje Renault Rafale. Nyní se novinka světu oficiálně představuje s tím, že je situována jako nová vlajková loď značky.

Výrazný design

Už dříve automobilka naznačila siluetu novinky prvním zveřejněným snímkem. Renault přitom zároveň potvrdil, že je auto vyvíjené ve spolupráci s jihokorejským Samsungem, který se ostatně postará také o jeho produkci – dnes konkrétně vyrábí pro Renault modely Arkana a Koleos. Právě velký Koleos nové SUV kupé nepřímo nahradí, spolu s již odhaleným Espace, které je se svým sedmimístným interiérem praktičtějším bratrem chystaného SUV-kupé. S Espace navíc Rafale sdílí rozvor 2.710 mm. V nabídce tak auto s délkou 4.710 mm stojí nad podobně koncipovaným modelem Arkana.

Design se nakonec v lecčems odlišuje od Espace nebo Australu. Je to tím, že jde o první sériové vozidlo značky, které bylo navrženo zcela v souladu s novým formálním jazykem, který byl představen, když se Gilles Vidal stal šéfem designu Renault. Styl tak primárně navazuje na Scénic Vision, leccos připomíná i letos modernizované Clio.

Zajímavostí v tomto ohledu je třeba maska s motivem kosodélníků ve stylu loga automobilky. Na tento motiv odkazuje také světelný podpis.

Unikátní panoramatická střecha

Interiér naopak navazuje na dříve představené vozy. Koncepci openR jako první využil Mégane E-Tech Electric. Hlavním motivem jsou dvě obrazovky ve tvaru písmene „L“: horizontální displej TFT o úhlopříčce 12,3 palce na palubní desce a vertikální dotyková obrazovky o úhlopříčce 12 palců uprostřed konzoly.

Specialitou je však střecha Solarbay. Jedná se panoramatickou skleněnou střechu s rozměry 1470 x 1117 mm, která se obejde bez klasické clony. Využívá totiž metodu posunu molekul způsobenou elektrickým polem. Interaktivní střecha se navíc může automaticky ztmavit hlasovým povelem, když zrovna posádka nebude chtít využít tradiční tlačítko. Výhodou je i to, že ji „otevřenou“ mohou mít jen třeba cestující vzadu.

Zaujmou i sportovní sedadla verze esprit Alpine, Ty využívají logo Alpine v hlavových opěrkách s efektem rozsvícení při přiblížení se k autu. Umožnil to speciální materiál, prvně využitý v sériovém automobilu.

Hybrid a nový pohon všech kol

Technický základ dle očekávání poskytla platforma CMF-CD určená pro velké modely aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Tu vůz sdílí mimo jiné s aktuálním Espace, které se představilo jen krátce před Rafale. Její využití mimo jiné znamená víceprvkové zadní zavěšení nebo možnost natáčení zadních kol. Nový systém 4Control advanced má dále zlepšovat agilitu i stabilitu vozu. Navíc je tu i elektronický systém řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2), který zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti, což vede ke zvýšení rychlosti v zatáčkách a optimálnímu nastavení všech čtyř kol na silnicích s nerovným a zhoršeným povrchem.

Ostatně s Espace novinka sdílí paletu motorů. K dispozici je tak nový tříválcový hybrid o výkonu 147 kW. Ten zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW a dva elektromotory.

Později navíc dorazí nová výkonná varianta hybridního pohonu E-Tech 4×4, která nabídne výkon dokonce 221 kW a pohon všech kol, díky zadnímu elektromotoru. Navíc půjde o plug-in hybrid, s možností dobíjení ze zásuvky.

Jméno z historie

Rafale svým jménem odkazuje na leteckou minulostí společnosti Renault. Abychom pochopili, co spojuje značku Renault s letectvím, musíme se vrátit v čase na začátek 20. století. V té době byl Renault průkopníkem ve výrobě spalovacích motorů pro automobily, ale také pro vlaky (železniční vagony) a letadla. V roce 1933 Renault koupil výrobce Caudron a vytvořil společnost Caudron-Renault. Všechna letadla byla pojmenována podle větru a z jednomístného závodního letadla C460, určeného k překonávání rekordů, se v roce 1934 stal letoun Rafale. Právě na něj novinka svým jménem odkazuje. Spojení s letectvím pak potvrzuje i premiéra na mezinárodním leteckém veletrhu v Paříži v Le Bourget, jedné z největších leteckých show na světě.

Ceny ani datum uvedení na český trh zatím oznámeny nebyly.

Renault Rafale: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4710 x 1860 x 1610 x 2740 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 647 litrů
  • Výroba: 2023- (Palencia, Španělsko)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *