Renault Rafale (2024-)

Renault Rafale 2023

Renault loni v létě odhalilo předem avizované nové SUV-kupé segmentu D. S ohledem na velikost a koncepci se mu přezdívalo Austral kupé, pozdější zprávy pak naznačovaly oživení jména Avantime. Nakonec se tak však nestalo. Novinka se jmenuje Renault Rafale.

Výrazný design

Už dříve automobilka naznačila siluetu novinky prvním zveřejněným snímkem. Renault přitom zároveň potvrdil, že je auto vyvíjené ve spolupráci s jihokorejským Samsungem, který se ostatně postará také o jeho produkci – dnes konkrétně vyrábí pro Renault modely Arkana a Koleos. Právě velký Koleos nové SUV kupé nepřímo nahradí, spolu s již odhaleným Espace, které je se svým sedmimístným interiérem praktičtějším bratrem chystaného SUV-kupé. S Espace navíc Rafale sdílí rozvor 2.710 mm. V nabídce tak auto s délkou 4.710 mm stojí nad podobně koncipovaným modelem Arkana.

Design se nakonec v lecčems odlišuje od Espace nebo Australu. Je to tím, že jde o první sériové vozidlo značky, které bylo navrženo zcela v souladu s novým formálním jazykem, který byl představen, když se Gilles Vidal stal šéfem designu Renault. Styl tak primárně navazuje na Scénic Vision, leccos připomíná i letos modernizované Clio.

Zajímavostí v tomto ohledu je třeba maska s motivem kosodélníků ve stylu loga automobilky. Na tento motiv odkazuje také světelný podpis.

Unikátní panoramatická střecha

Interiér naopak navazuje na dříve představené vozy. Koncepci openR jako první využil Mégane E-Tech Electric. Hlavním motivem jsou dvě obrazovky ve tvaru písmene „L“: horizontální displej TFT o úhlopříčce 12,3 palce na palubní desce a vertikální dotyková obrazovky o úhlopříčce 12 palců uprostřed konzoly.

Specialitou je však střecha Solarbay. Jedná se panoramatickou skleněnou střechu s rozměry 1470 x 1117 mm, která se obejde bez klasické clony. Využívá totiž metodu posunu molekul způsobenou elektrickým polem. Interaktivní střecha se navíc může automaticky ztmavit hlasovým povelem, když zrovna posádka nebude chtít využít tradiční tlačítko. Výhodou je i to, že ji „otevřenou“ mohou mít jen třeba cestující vzadu.

Zaujmou i sportovní sedadla verze esprit Alpine, Ty využívají logo Alpine v hlavových opěrkách s efektem rozsvícení při přiblížení se k autu. Umožnil to speciální materiál, prvně využitý v sériovém automobilu.

Hybrid a nový pohon všech kol

Technický základ dle očekávání poskytla platforma CMF-CD určená pro velké modely aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Tu vůz sdílí mimo jiné s aktuálním Espace, které se představilo jen krátce před Rafale. Její využití mimo jiné znamená víceprvkové zadní zavěšení nebo možnost natáčení zadních kol. Nový systém 4Control advanced má dále zlepšovat agilitu i stabilitu vozu. Navíc je tu i elektronický systém řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2), který zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti, což vede ke zvýšení rychlosti v zatáčkách a optimálnímu nastavení všech čtyř kol na silnicích s nerovným a zhoršeným povrchem.

Ostatně s Espace novinka sdílí paletu motorů. K dispozici je tak nový tříválcový hybrid o výkonu 147 kW. Ten zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 96 kW a dva elektromotory.

Později navíc dorazila nová výkonná varianta hybridního pohonu E-Tech 4×4, která nabízí výkon dokonce 221 kW a pohon všech kol, díky zadnímu elektromotoru. Kombinuje tříválec o objemu 1,2 litru (110 kW) s dvěma elektromotory (50 kW vpředu a 100 kW vzadu) a startér-generátor (25 kW). Jde o plug-in hybrid, s možností dobíjení ze zásuvky. Baterie má kapacitu 22 kWh a nabízí možnost ujet až 100 kilometrů čistě na elektřinu.

Jméno z historie

Rafale svým jménem odkazuje na leteckou minulostí společnosti Renault. Abychom pochopili, co spojuje značku Renault s letectvím, musíme se vrátit v čase na začátek 20. století. V té době byl Renault průkopníkem ve výrobě spalovacích motorů pro automobily, ale také pro vlaky (železniční vagony) a letadla. V roce 1933 Renault koupil výrobce Caudron a vytvořil společnost Caudron-Renault. Všechna letadla byla pojmenována podle větru a z jednomístného závodního letadla C460, určeného k překonávání rekordů, se v roce 1934 stal letoun Rafale. Právě na něj novinka svým jménem odkazuje. Spojení s letectvím pak potvrzuje i premiéra na mezinárodním leteckém veletrhu v Paříži v Le Bourget, jedné z největších leteckých show na světě.

České ceny

Ceny byly odhaleny v rámci uvedení na český trh v únoru 2024. V první fázi je vůz uveden ve dvou výbavových stupních techno a esprit Alpine v kombinaci s motorizací E-Tech full hybrid, později má dorazit i jako E-Tech 4×4.

Základ se vejde do milionu, se základní cenovkou 999.000 korun. Výbava varianty Techno zahrnuje adaptivní LED světlomety s funkcí mlhových světel, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, dvouzónovou automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup, přístrojový štít s 12″3 displejem nebo multimediální systém s 12″ obrazovkou, včetně navigace. Za Esprit Alpine se připlácí rovných 100.000 korun, s tím, že výměnou za tuto částku dostanete sledování mrtvého úhlu, elektricky ovládané víko kufru a natáčení zadní nápravy nebo sportovní doplňky v kabině, jako je volant potažený alcantarou nebo sedačky potažené speciální recyklovanou textilií a alcantarou.

Renault Rafale: České ceny a technická data (2024)

MotorE-Tech full hybrid 200
Výkon (kW)96
Točivý moment (Nm)205
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)7,5
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,9
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km)4,7
Cena Techno (Kč)999.000
Cena Esprit Alpine (Kč)1.099.000
Ceny platné k 13.2.2024

Renault Rafale: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4710 x 1860 x 1610 x 2740 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 647 litrů
  • Výroba: 2023- (Palencia, Španělsko)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *