Cupra Ateca je první sériový model osamostatněné značky Cupra, představený v roce 2018. Jde o sportovně laděné kompaktní SUV postavené na základech SEATu Ateca.
Právě se SEATem Ateca je společná také velká část designu. Sourozenec od Cupry nicméně dostal osobně tvarovanou příď se sportovnější vizáží a logem značky Cupra v masce chladiče. Vzadu zase najdeme dvojici zdvojených koncovek výfuku, zatímco zboku je znatelný snížený podvozek o 10 mm, pro sportovnější chování.
Také koncepce interiéru se shoduje se SEATem Ateca, v Cupře je však sportovní volant nebo sportovní sedačky. Multimediální systém s 8″ obrazovkou však zůstal zachoval.
Co prodeje Cupra Ateca vstoupila s jediným motorem, a to v podobě přeplňovaného benzinového čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 221 kW, který je standardně spárován s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Základem je modulární platforma MQB, zde standardně s víceprvkovou zadní nápravou. Objednat nicméně lze třeba účinnější brzdiče Brembo.
Rok 2019 byl ve znamení příchodu Cupry Ateca Special Edition, která se primárně odlišila výfukovým systémem Akrapovič, který byl nejen o 7 kg lehčí, ale hlavně poskytoval zajímavější zvuk. Zvenku dále nechyběly karbonové detaily, uvnitř zase skořepinová přední sedadla.
Facelift vizáže
V létě 2020 Cupra Ateca prošla faceliftem, a to v rámci tehdejší modernizace výchozího SEATu Ateca. Automobil se dočkal omlazené přídě s šestiúhelníkovou maskou, navržené podle nového stylistického jazyka sesterských značek SEAT a Cupra. Lehce se změnila také záď, s diodovými koncovými světly. Nové nárazníky auto mírně prodloužily na 4.386 mm.
Vnitřek vsadil na digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25″, zatímco přepracovaná dotyková obrazovka multimediálního systému měla 9″. Nový byl i volant, inspirovaný závodními speciály TCR, s tlačítky pro startování motoru a přepínání jízdních režimů, přičemž sportovní sedadla se stala standardem. Naopak motor zůstal zachován, v nabídce nadále zůstal pouze 2.0 TSI o výkonu 221 kW, standardně kombinovaný s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG.
Doplnění nabídky
Další inovace následovaly v roce 2024, kdy se Cupra Ateca pro oživení zájmu dočkala rozšíření nabídky motorů. Z dosud nabízeného 2.0 TSI (221 kW) se stala vrcholná volba, pod níž se umístily základní 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW) známé z ostatních koncernových aut. První byl dostupný jako předokolka, druhý jako čtyřkolka, v obou případech kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Cupra Ateca: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4376 x 1841 x 1611 x 2631 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 485 litrů
- Výroba: 2018- (Kvasiny, Česká republika)
Ateca byla vůbec první dílo nově osamostatněné značky Cupra a musím říct, že mě poněkud zklamalo. Dává totiž až příliš najevo, že ve svých útrobách je to „jen“ SEAT. Vždyť vlastně ani ten vnější vzhled není nijak zajímavý jako třeba u nadmíru povedeného crossoveru Cupra Formentor. To však neznamená, že by Cupra Ateca měla jen slabé stránky. Například interiér je logicky a přehledně navržen, a tak v něm nebudete nic hledat. Sportovní volant s masivním věncem se pak pěkně drží a sedačky obstojně podrží tělo posádky. Motor je pak logicky velice silný, a tak dynamika v přímce opravdu stojí za to. Jen škoda nějaké znatelné špičky, která ke sportovně laděným automobilům prostě tak nějak patří. Stejně jako převodovka, kterou si ovládáte sami. Bohužel, DSG Atecy si samo přeřadí i ve sportovním módu, když dostane strach, že byste přetočili motor. Škoda, při sportovní jízdě to občas znamená mylné přeřazení o dva stupně. Adaptivní podvozek pak s přehledem tlumí nerovnosti, na okruhu se vám ale bude znát poněkud měkký i v tom nejtužší režimu. I příplatková Bremba pak při ostrém zacházení začínají vadnout. Takže vyloženě sportovní náčiní to není, velice rychlé SUV nicméně ano.
Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive (2024)
Plusy
veľmi dobre svietiace LED svetlomety
vzdušne pôsobiaci interiér
množstvo praktických riešení
skvelá ergonómia ovládania
vynikajúci prejav motora
super fungovanie DSG prevodovky
dobre naladený podvozok
prehľadný infotainment s moderným dizajnom
skvelý virtuálny prístrojový štít
veľmi dobré naladenie pohonu všetkých 4 kolies
vzhľadom na objem a výkon motora príjemná spotreba
Mínusy
niektoré plasty v interiéri majú tendenciu vŕzgať
tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
Více na: https://dominiccars.sk/test-cupra-ateca-2-0-tsi-4drive/