Audi Q4 e-tron je luxusní kompaktní SUV s elektrickým pohonem, představené německou automobilkou v roce 2021. Automobil debutoval hned ve dvou karosářských verzích, SUV Q4 e-tron hned zpočátku doplnilo SUV-kupé Q4 Sportback e-tron. V době premiéry automobilka předpokládala, že Q4 e-tron bude její nejprodávanější elektromobil, i vzhledem k tomu, že je zástupce populárního segmentu kompaktních SUV.
Duo SUV přináší do sériové výroby tvarová řešení, s nimiž na začátku roku 2019 přišly studie Audi Q4 concept a Audi Q4 Sportback e-tron concept. Design okamžitě zaujme výraznými proporcemi s krátkým předním převisem, velkými koly a vypracovanými svaly. Světlomety jsou na přání LED-Matrix. Q4 Sportback e-tron se odlišuje primárně svými zadními partiemi, když nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně tvarované zádě. Nízko umístěný zadní spoiler přitom rozděluje zadní okno na dvě části. Koncová světla jsou u obou variant propojená vodorovnou linkou. Při návrhu se přitom myslelo na funkční aerodynamiku, Q4 e-tron tak dosahuje součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28, Sportback se může pochlubit hodnotou 0,26. Kromě základní verze jsou k dispozici dvě linie vnější výbavy Advanced a S line.
S délkou 4,59 metru se Q4 e-tron v nabídce značky řadí pod model Q5 s konvenčním pohonem. V rámci elektrické řady značky šlo v době premiéry o nejmenší model, stojící pod velké SUV e-tron.
Moderní kabina
Přístrojová deska nese dva displeje, které jsou současně designovým prvkem. Zcela nový je volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím ovládá řidič digitální panel sdružených přístrojů. Ovládání informačního, zábavního a navigačního systému probíhá primárně prostřednictvím centrálního displeje MMI touch, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s úhlopříčkou 11,6 palce. Ovládání klimatizace ale nadále zajišťují klasické ovladače. Možností je i hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka. Na přání pak Q4 e-tron bude moci být vybaven průhledovým displejem s rozšířenou realitou.
Ozdobné obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály. Samostatný horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu.
Uvnitř automobilka díky elektrickému pohonu slibuje vzdušný prostor, na úrovni větších modelů, a to i díky chybějícímu středovému tunelu. Modelová řada Q4 e-tron navíc nabízí velký počet odkládacích prostorů s celkovým objemem 25 litrů. Třeba v horní části dveří jsou integrovány držáky pro uložení litrových lahví, které jsou tu hezky po ruce.
Dvě sady baterií
Portfolio pohonů v době uvedení na trh zahrnovalo dvě varianty akumulátorů a tři varianty výkonu. Kompaktní sada akumulátorů pro model Q4 35 e-tron nabízí využitelnou kapacitu 52 kWh (celková 55 kWh), u velké akumulátorové baterie pro modely Q4 40 e-tron to je 77 kWh (respektive 82 kWh). Pro menší baterie jsou přitom dostupné dvě výkonové verze, se 125 kW, respektive 150 kW díky elektromotoru u zadní nápravy. Vrcholná verze Q4 50 e-tron quattro pak využívá dva elektromotory s celkovým výkonem 220 kW, které zajišťují elektrický pohon všech kol.
V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až 7,4 kW (střídavý proud), ale při rychlém nabíjení stejnosměrným proudem to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (DC).
Vylepšení pro rok 2023
Pro rok 2023 se Audi Q4 e-tron dočkalo několika úprav. Kapacita baterií u všech verzí nově čítala 77 kWh (82 kWh celková kapacita), nabíjení stejnosměrným proudem pak nově dosáhlo na výkon 135 kW u verze s pohonem zadní nápravy, respektive 175 kW u modelů quattro. Novinkou se stal i charakteristický zvuk pohonného ústrojí.
Základem je koncernová platforma MEB vyvinutá koncernem VW Group pro použití v elektromobilech. Konkrétně vůz sdílí základ s obdobně velkými SUV Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq iV. Na přání dodává Audi pro všechny varianty sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 milimetrů. K dispozici jsou také adaptivní tlumiče nebo progresivní řízení.
První vozy Audi Q4 e-tron dorazil na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna.
Audi Q4 e-tron: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4590 x 1865 x ? 1632 2764 mm (Q4 e-tron)
- Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů (Q4 e-tron), 535 litrů (Q4 Sportback e-tron)
- Výroba: 2021- (Cvikov, Německo)