Audi Q8 e-tron je velké SUV s elektrickým pohonem. Zprvu bylo od roku 2018 nabídnuto jako Audi e-tron, pro rok 2013 v rámci faceliftu došlo k přejmenování na Audi Q8 e-tron, dle logiky názvosloví modelů ingolstadtské automobilky. Je dostupné ve dvou karosářských verzích, výchozí SUV doplňuje SUV-kupé, prodávané jako Audi Q8 Sportback e-tron. Jedná se o prvního zástupce nové generace elektromobilů rodiny e-tron.
Design automobilu poprvé naznačil v roce 2015 koncept e-tron quattro, který narýsoval základní kontury karoserie, včetně vybraných detailů. Auto opticky nijak nezdůrazňuje elektrický pohon v útrobách, snad jen zaslepenou maskou single frame, která je po vzoru ostatních soudobých SUV Audi osmiúhelníková, nebo zvýrazněnými prahy kvůli bateriím v podlaze. Při vývoji se myslelo na perfektní aerodynamiku, součinitel aerodynamického odporu má hodnotu 0,27. To ale mluvíme o vozech vybavených příplatkovými tzv. virtuálními zrcátky, což jsou kamery místo klasických vnějších zpětných zrcátek, jejichž obraz je promítán na displeje v bočních dveřích. Délkou 4,9 metru Audi e-tron vyplňuje mezeru mezi SUV Q5 a Q7, a proto se mu před premiérou přezdívalo Q6.
Kabina navazuje svoji koncepcí na ostatní velké modely značky té doby, což znamená dvě obrazovky na středovém panelu, větší pro multimediální systém a menší pro další ovládání. Novinkou je však speciální opěrka s integrovaným voličem provozních režimů pohonu.
V době premiéry automobilka na trh uvedla jediné provedení, nazvané 55 quattro. To zkombinovalo dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 265 kW (krátkodobě až 300 kW) a lithium-iontové baterie s kapacitou 95 kWh (86,5 kWh využitelných). Ty jsou umístěny pod podlahou, když přispívají ideálnímu rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy. V roce 2019 pak na základě zákaznického zájmu obohatilo nabídku základní provedení 50 quattro s kombinovaným výkonem 230 kW a 71kWh bateriemi (64,7 kWh využitelných). Standardem tudíž zůstal pohon všech kol, díky dvojici synchronních elektromotorů s permanentním magnetem, jedním u přední a jedním u zadní nápravy.
Audi e-tron přitom nevyužívá architekturu primárně vyvinutou pro elektromobily. Základem je totiž upravená platforma MLB evo, známá třeba z tehdejší Q5.
Nabídka se rozšiřuje
V roce 2019 následovala druhá karosářská varianta Audi e-tron Sportback. Ta převzala styl výchozího auta, lišila se však jinak řešenou zádí, která byla více zkosená. Výrazně zkosené D-sloupky doplňuje stoupající hrana třetího bočního skla, což je poznávací znak i dalších Audi s označením Sportback. Novinkou se pak staly tzv. digitální Matrix LED světlomety, které světlo rozkládají na miniaturní pixely a osvětlují tak vozovku ve vysokém rozlišení. I přes změnu koncepce karoserie zůstaly vnější rozměry zachovány s výchozím modelem.
Nabídka motorizací byla převzata z výchozího modelu. Základní 50 quattro s kombinovaným výkonem 230 kW a 71kWh bateriemi (64,7 kWh využitelných) tak doplnilo 55 quattro s celkovým výkonem 265 kW (krátkodobě až 300 kW) a akumulátorem s kapacitou 95 kWh (86,5 kWh využitelných).
V roce 2020 pak následovalo duo sportovních variant e-tron S a e-tron S Sportback. Ty využily hned trojici elektromotorů (jeden u přední nápravy, dva u zadní) s celkovým výkonem 370 kW, který je však dostupný jen po dobu osmi sekund, ve speciálním jízdním režimu S. Technika vychází z varianty 55 quattro, jen její zadní elektromotor se přesunul dopředu, přední dozadu, kde jej doplnil druhý, stejný. Silné pohonné ústrojí doplňuje také sportovnější vizáž. Nárazníky mají výrazné kontury, ten přední s expresivními aerodynamickými otvory, zadní zase s širokým difusorem. Podběhy kol jsou potom na obou stranách širší o 23 milimetrů.
Změna jména
Pro rok 2023 se Audi e-tron dočkalo modernizace. Facelift přinesl nové jméno, vůz byl nově nazván Audi Q8 e-tron, na zdůraznění jeho pozice v hierarchii nabídky značky. V nabídce každopádně nadále zůstává i Audi Q8 se spalovacími motory, s odlišným technickým základem i designem.
Stylistické změny byly decentní, jak je u Audi zvykem. Nejvýraznější úpravou je projekční LED pásek nad maskou nebo právě maska s plochým logem výrobce. Úpravy podvozku pak dále vylepšily aerodynamiku. Výsledkem je součinitel aerodynamického odporu s hodnotou 0,26 u výchozí verze a 0,24 u Sportbacku.
Inovovala se však technika. Kapacita baterií byla zvětšena na 114 kWh u vybraných verzí (106 kWh využitelná kapacita), což u Q8 Sportback vede k dojezdu až 600 km dle metodiky WLTP. To je o zhruba 30 % více než dosud. Základní varianta pak má nově 95kWh akumulátor (využitelná kapacita 89 kWh). Rovněž se měnily elektromotory. Mají být úspornější a také výkonnější. Základní varianta 50 má díky dvojici elektromotorů nově 250 kW, provedení 55 kulatých 300 kW. Vrcholné provedení SQ8 e-tron si uchovalo trojici elektromotorů s kombinovaným výkonem 370 kW. Nabíjecí výkon pak u všech variant vzrostl na 170 kW.
V rámci modernizace se měnilo i naladění podvozku. Novinkou ve výbavě se stalo automatické parkování, při němž řidič nemusí sedět ve voze.
Výroba Audi Q8 e-tron pro Evropu probíhá v bruselském závodě značky, který byl v souvislosti s příchodem vozu přebudován na produkci elektroaut. Pro čínský trh se pak auto vyrábí přímo v nejlidnatější zemi světa.
V roce 2024 automobilka přiznala, že zájem o vůz klesá, a to natolik, že je zvažováno předčasné ukončení výroby. Spolu s tím se plánuje také restrukturalizace továrny v Bruselu, kde se auto vyrábí.
Audi Q8 e-tron: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4901 x 1935 x 1616 x 2928 mm (e-tron); 4901 x 1935 x 1616 x 2928 mm (e-tron Sportback)
- Objem zavazadlového prostoru: 660 litrů (e-tron), 615 (e-tron Sportback)
- Výroba: 2021- (Brusel, Belgie)
Audi e-tron je zástupce nové generace elektromobilů, které už nechtějí dát za každou najevo svůj elektrický pohon v útrobách. Místo toho se co nejvíce přibližuje konvenčním autům, ať už vzhledem nebo vlastnostmi, zkrátka chce ukázat, že zvládne to samé co ony. K dispozici tak klidně máte tažné zařízení, veškerou možnou luxusní výbavu nebo kvalitní audio Bang & Olufsen. S e-tronem se nemusíte bát vjet ani do lehčího terénu, quattro tvořené dvěma elektromotory si s kluzkým povrchem umí hravě poradit.
Už ani ten dojezd, který v reálném provozu přesahuje 300 kilometrů, není špatný, byť samozřejmě taková naftová Q5 stále dojede dále. S rychlonabíjením a stále hustější sítí nabíječek se s tím ale dá žít. Naopak na virtuální zrcátka jsme si moc nezvykli. Obraz je sice detailní, špatně se ale odhaduje vzdálenost a přeostřování na bližší plochu než u běžných zpětných zrcátek není pro oči moc příjemné. To se dá ale řešit objednáním standardních zrcátek, a tak celkově musíme zhodnotit nové Audi e-tron velice pozitivně.
Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-audi-e-tron-jak-se-jezdi-s-elektrickym-suv-bez-zrcatek-126242
Nejsem velkým příznivcem elektromobilů, ale Audi e-tron jsem si během týdenního testování oblíbil. Na virtuální zpětná zrcátka se špatně zvyká, ale jinak se s e-tronem jezdí opravdu dobře. Nejvíce se mi na něm líbí, že mezi elektromobily patří k technologickým průkopníkům, než aby se snažil přesvědčit lidstvo k tomu, aby pečlivěji třídilo odpad. Docházím k závěru, že to není jen dobrý elektromobil, ale vlastně i docela dobré auto. Jezdí se s ním příjemně a to byl hlavní záměr automobilky. A navíc má skvělé jméno! „e-tron.“ Prostě se mi líbí.
Více na: https://templeofspeed.cz/test-audi-e-tron-55-quattro/
AUDI E-TRON 55 QUATTRO 2019
Audi e-tron je podle mě opravdu povedené auto. Je to Audi. Je to Audi se vším všudy – kvalita, pohodlí, vzhled. Dojezd mi přijde naprosto dostatečný, výkon možná až moc vysoký a cena naprosto v pořádku. Nemyslete si, že je e-tron drahé auto. Zkuste si podobně poskládat se stejně silným motorem nějaký jiný model řady Q. A uvidíte, že e-tron nijak nevybočuje. Jen svým pohonem a okamžitými reakcemi na sešlápnutí plynu.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-audi-e-tron-55-quattro-2019-video/