Test: SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo AWD Premium (2023)

SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo AWD AT 2023

SsangYong po svém návratu na český trh prorazil hlavně modelem Korando, kompaktním SUV lákajícím mimo jiné na atraktivní ceny. Nyní se značka rozhodla tento úspěch zopakovat mezi středně velkými SUV, když na trh uvádí zcela nový model, SsangYong Torres. Jaký je, jsem zjišťoval během týdenního testu.

Torres je automobil, který jednoduše nepřehlédněte. Model velikosti Škody Kodiaq sází na hodně neobvyklý vzhled, inspirovaný někdejší historií značky. Příď s vertikálními příčkami masky chladiče totiž není bezostyšnou kopií Jeepů, nýbrž odkaz na někdejší SsangYong Korando, což byla licenčně vyráběná verze Jeepu Wrangler. Podobnou vzpomínkou je i záď, jejíž kulaté zdobení má evokovat náhradní kola klasických offroadů, kterým Korando kdysi bývalo. Víko kufru se nicméně neotevírá do strany, jak by naznačovalo umístění kliky, ale klasicky k nebi. Podobně na oko tu jsou jen designová oka na kapotě.

Výsledný automobil s nízkými světlomety a takřka vertikální přídí působí hodně drsňácky a robustně, díky čemuž na parkovišti vynikne. To je ostatně způsobeno i rozměry, s délkou 4,7 metru to už je pěkný macek. Odpovídá tomu, že v nabídce značky vyplňuje mezeru mezi kompaktním SUV Korando a velkým offroadem Rexton.

Prostorný interiér

Interiér kombinuje klasické vlastnosti SsangYongů s moderními prvky. To na jednak znamená bytelně zpracované materiály slušné kvality, druhak využití hned tří displejů. Digitální přístrojový štít je nezvykle nízký, je však dobře čitelný, se zajímavou grafikou. Obrazovku infotainmentu pak doprovází ještě druhý displej, nachází se ve spodní části středového panelu a ovládá klimatizaci. Dotykové plochy jsou vcelku velké, a tak se tyto funkce snadno ovládají. Jen nechápu, proč se při změně nastavení klimatizace její ovládání začne promítat i na horní displej. Za mě trochu nadbytečné.

Multimediální systém je pak známý z ostatních SsangYongů, kvalita displeje je však v tomto případě vyšší. Celkově je systém spíše jednodušší, podstatné funkce mu však nechybí.

Za nezvykle hranatě tvarovaným volantem se sedí výše, jak to mají zájemci o SUV rádi. Pocitově to zdůrazňuje vcelku nízká palubní deska, pomáhající výhledu. Slušně je vidět také směrem vzad, zadní okno se navíc za deště moc nešpiní.

Silnou stránkou Torrese je pak vnitřní prostor. I díky vnějším rozměrům rozměrům mají více než dostatek prostoru i dospělí na zadních sedadlech. Dostatečnou rezervu tu mají všemi směry, sedák je navíc dostatečně vysoko, a tak poctivě podpírá stehna pasažérů.

Dostatek vnitřního prostoru přitom není vykoupen malým kufrem. Zavazadelník je naopak opravdu velký, s velkými kapsami po stranách i prostorem pro rezervní kolo pod podlahou. V této konfiguraci poskytuje kufr objem 703 litrů, bez něj je to dokonce 839 l. Dostatečné jsou též odkládací prostory v kabině. Do kapes dveří se vejde 1,5litrová lahev, rozměrný je i prostor v širokém středovém tunelu. Bezdrátová nabíječka chytrých telefonů je pak šikovně skloněna, aby v ní přístroj necestoval, jako se to stává u horizontálně orientovaných nabíječek.

Jaký je motor 1.5 GDI Turbo s automatem?

Nabídka motorů pro Torres se na českém trhu aktuálně omezuje na přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.5 GDI Turbo s výkonem 120 kW, který je známý už z Koranda. Turbodiesel by se v nabídce dle mého názoru hodil, tržní trendy jsou dnes ale jasně dané. Torres nicméně umí patnáctistovku kombinovat s manuálem i automatem, stejně jako s pohonem předních i všech kol.

Testovaný SsangYong Torres kombinoval 1.5 GDI Turbo s šestistupňovým automatem Aisin a pohonem všech kol. Prokázal přitom podobné vlastnosti jako už dříve v Korandu. Ve městě je motor s výkonem 120 kW a točivým momentem dostatečně agilní a živý, na dálnici však už začne trošku ztrácet dech, zvlášť při akceleraci v táhlých stoupáních. Živost ve městě je totiž do značné míry způsobena rychlými reakcemi na pokyn plynu a rychlým nástupem turba, což však ve výsledku znamená trochu cukavé chování. Automatická převodovka sice při běžné jízdě řadí naprosto hladce, rozjezdy a popojíždění jsou však trhavější, podobně jako rozjezdy při couvání. Na manuální pokyn páčkou pod volantem pak převodovka nereaguje tak rychle.

Patnáctistovka SsangYongu se navíc opět projevila vyšší spotřebou, pod 10 l/100 km v praxi moc neklesá. Při popojíždění ve městě klidně roste k 11 až 12 l/100 km, na dálnici se pohybuje kolem 10 l/100 km, v rámci povolených rychlostních limitů. Pro SsangYongy je však typické, že s vyšším nájezdem spotřeba klesá, testovaný kus měl na svém kontě asi 5.000 km.

Hlavně komfort

Už naladění automatu dokazuje, že SsangYong Torres podobně jako jiná SUV značky myslí hlavně na komfort. To je patrné i na podvozku, který je dostatečně poddajný a jednotlivé nerovnosti tlumí s přehledem. Na roletách v zatáčkách pak neuskakuje. Jenže do určité míry testovaný kus limitovala 20″ kola, která na vyloženě rozbitých úsecích byla znát. Auto v těchto případech znervóznilo a podvozek nepracoval s takovou jistotou. Určitě bych tak doporučoval volit osmnáctky a ne vrcholné dvacítky.

Motor je příkladně odhlučněn, na dálnici je však kolem 130 km/h už znát šum okolního vzduchu, což je patrně způsobeno robustními tvary s vertikálně orientovanou přídí.

SsangYong Torres: Technická data

MOTOR1.5 GDI Turbo AWD
Zdvihový objem (ccm)1497
Výkon (kW)120
Točivý moment (Nm)280
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)191
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)9,1
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)207
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1618/552

SsangYong Torres: Další recenze

Tomáš Devera, Roadblog.cz

V nejvyšší výbavě nemáte jen kožený potah sedadel (a samozřejmě další věci), ale i dvacetipalcová kola. A i na nich je jízda překvapivě pohodlná. Je cítit, že podvozek je opravdu hodně komfortní, přes kola se přenášejí rázy na menších nerovnostech. To by vyřešila menší kola, která jsou v nižší výbavě. Tam získáte osmnáctky. Pokud nepotřebujete pohon všech kol a automat, klidně můžete zvolit základní výbavu za 700 tisíc. A nic moc vám chybět nebude. Za 50 tisíc můžete přikoupit automat. U vyšších výbav je za dalších 50 tisíc pohon všech kol. Já bych ho u takového typu auta chtěl, takže bych asi zvolil výbavu Style, manuál a pohon všech kol. A byl bych na 820 tisících. Což je krásná cena za originální neokoukané auto, které nabídne plno prostoru, pohodlí a výbavy. Pokud však budete chtít vše, co se do auta vejde, ani tak se nedostanete přes milion. A to mi přijde super. 

Dominik Parajka

Plusy

  • zaujímavý výrazný dizajn 
  • veľa priestoru na zadných sedadlách
  • hodnotne spracovaný interiér
  • veľmi dobrý virtuálny prístrojový štít 
  • dobre fungujúce asistenčné systémy 
  • veľmi dobrý pomer ceny/hodnoty
  • super fungovanie pohonu 4×4

Mínusy

  • vyššia spotreba na diaľnici
  • vzhľadom na veľkosť auta pomerne malá nádrž

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *