Letošní sezona Formule 1 je za námi, a tak se oči týmových manažerů a vedení šampionátu už upírají k sezoně 2024. Co nás v příštím roce v F1 čeká? O nadcházejícím ročníku už leccos víme.
Jezdci F1 pro rok 2024
Dobrou představu už máme o týmových sestavách pro rok 2024. Dojde totiž k nezvyklé situaci, kdy pokud se nestane nic neočekávané, tak v prvním závodě nové sezony budou na startu ti stejní jezdci jako na startu posledního závodu uplynulé sezony.
Už dříve bylo jasné, že shodnou jezdeckou sestavu by si jako letos měly uchovat týmy Aston Martin, Ferrari, McLaren nebo Red Bull. Fernando Alonso, Lance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr, Max Verstappen i Sergio Pérez mají se svými zaměstnavateli víceleté smlouvy, a tak by u svých stájí měli zůstat. Svět F1 ale bývá nekompromisní a plný změn, a tak prakticky nikdo nemá nic jisté – nezapomeňme, jak před letošní sezonou u McLarenu skončil kvůli neuspokojivým výsledkům Daniel Ricciardo a Pierre Gasly se zase přesouval k Alpine, přestože měl podepsáno u AlphaTauri.
Právě Daniel Ricciardo bude v roce 2024 ve Formuli 1 pokračovat. Už letos v průběhu sezony zamířil do AlphaTauri, kde kvůli neuspokojivým výsledkům nahradil Nycka de Vriese. Dosavadní Ricciardovy výsledky nebyly špatné, a tak si sympatický Australan vyjezdil prodloužení smlouvy.
Mluvilo se také o tom, že by volno mohlo být třeba u Haasu, kde Magnussenovi i Hülkenbergovi končily smlouvy po letošní sezoně. V létě ale tým potvrdil, že stávající jezdecká sestava bude pokračovat i pro rok 2024.
Nějakou dobu se spekulovalo o další budoucnosti jezdecké sestavy Mercedesu – mluvilo se o tom, zda Lewis Hamilton po letošní ročníku neukončí kariéru. Šéf týmu Toto Wolff se ale nedávno nechal slyšet, že se svými piloty je spokojen a další pokračování stávající dvojice je prioritou. Nakonec se tak stalo, Lewis Hamilton i George Russell prodloužili své smlouvy u týmu do sezony 2025, tedy roku před plánovanou významnou změnou pravidel.
Hodně živo může být také u McLarenu – výsledky v prvních závodech byly za očekáváním, a tak se nabízela otázka, zda talentovaný Lando Norris navzdory platné smlouvě nebude chtít jít jinam. Možná i proto, že se tým v průběhu ročníku zlepšil, však oba jezdci nakonec zůstávají.
Piloti Formule 1 a jejich smlouvy
TÝM | JEZDEC |
---|---|
Alfa Romeo | Valtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce 2024) |
Alpine | Esteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva) |
Aston Martin | Fernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“) |
Ferrari | Charles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024) |
Haas | Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg (oba smlouva do konce roku 2024) |
McLaren | Lando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024) |
Mercedes | Lewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2025) |
Red Bull Racing | Max Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024) |
Visa Cash App RB | Daniel Ricciardo (smlouva do 2024), Júki Cunoda (smlouva do 2024) |
Williams | Alex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (do konce roku 2024) |
Nový tým
Změn se pak dočkáme také na úrovni samotných týmů. Alfa Romeo končí po letošní sezoně spolupráci se Sauberem, který od roku 2026 začne používat motory Audi. Značka koncernu Stellantis totiž logicky nechce být spojována s týmem, který do budoucna bude spolupracovat s konkurenčním Audi, členem skupiny VW Group. V roce 2024 se tak na scénu vrátí právě jméno Sauber – označení Audi se totiž na jeho monopostech patrně objeví až od roku 2026, spolu s nasazením jeho jednotek. Dnes totiž Sauber využívá jednotky Ferrari, a tak je nepravděpodobné, že by se čtyři kruhy na jeho monopostech objevily už dříve. Stáj nakonec bude v roce 2024 vystupovat pod označením Stake F1 Team Kick Sauber.
Konec spolupráce se Sauberem však nemusí znamenat definitivní konec Alfy Romeo ve Formuli 1. V minulých měsících se totiž několikrát spekulovalo o tom, že by se Alfa Romeo mohla spojit s týmem Haas. Ten byl na začátku letošní sezony na vzestupu, navíc je úzce spjat s Ferrari, a tak by toto spojení dávalo smysl. Nechme se tak ještě překvapit, zda k této dohodě dojde. Možností je, že název Alfa Romeo nově ponese agregát Ferrari používaný Haasem.
Právě u Haasu dochází ke změnám ve vedení. Do čela stáje povýšil hlavní inženýr Ajao Komacu. Stávající šéf stáje Guenther Steiner ve funkci s okamžitou platností končí, údajně kvůli neshodám s majitelem stáje Gene Haasem a patrně i kvůli neuspokojivým výsledkům z předchozího ročníku. O to více se nyní spekuluje, zda stáj do budoucna nepřevezme Andretti, který hodlá do F1 vstoupit v příštích letech, ve spolupráci s Cadillacem.
Jistotou je pak konec AlphaTauri, respektive jeho přejmenování. Poradce Red Bullu Helmut Marko potvrdil, že společně s novým vedením přijdou i noví sponzoři, což přinese i přejmenování „juniorské stáje Red Bullu“. O tom se spekulovalo už delší dobu, hlavně kvůli tomu, že značka oblečení AlphaTauri nefunguje po celém světě. „Nové AlphaTauri“ má navíc úzce spolupracovat s Red Bullem, nakonec bude vystupovat jako Visa Cash App RB Formula One Team.
Kdy začíná Formule 1 v roce 2024?
Známe také již oficiální kalendář Formule 1 pro rok 2024. První závod sezony se pojede 2. března v Bahrajnu, ročník pak bude mít finále 8. prosince v Abú Zabí.
O podobě kalendáře jsme měli už předem dobrou představu, a to díky potvrzeným smlouvám s jednotlivými okruhy. Řada z nich už má potvrzené smlouvy i pro následující léta, a tak řada závodů bude stejná jako letos, jen některé v odlišném termínu. Každopádně i v roce 2024 Formule 1 zavítá na okruhy v Džiddě, Miami, Losailu, Sachíru nebo Melbourne, které mají se šampionátem podepsané dlouhodobé smlouvy. Jisté také je, že sezona F1 2024 začne i skončí na Blízkém východu.
Řešila se však třeba další budoucnost legendárního závodu v belgickém Spa, který nakonec v kalendáři zůstal. Do kalendáře F1 se v roce 2024 také vrací Čína, kde se od dob pandemie koronaviru nejezdilo – vrátit se měla už letos, kvůli proticovidovým opatřením na to však nedošlo.
Spekulovalo se také o možném návratu do Afriky – rýsoval se závod v jihoafrickém Kyalami, zatím na něj ale nedošlo. Aktuální smlouva mezi šampionátem a týmy každopádně aktuálně umožňuje až 24 závodů v jednom roce (letos jich bude o jeden méně), což je limit, kterého v roce 2024 kalendář dosáhne.
Závodní okruhy a jejich smlouvy s F1
Konec smlouvy | Závodní okruh |
---|---|
2024 | Baku (Ázerbájdžán), Silverstone (Velká Británie), Monza (Itálie), Suzuka (Japonsko) |
2025 | Imola (Emilia Romagna), Monte Carlo (Monako), Zandvoort (Nizozemsko), H. Rodriguez (Mexiko), Interlagos (Brazílie) |
2026 | Barcelona (Španělsko), Austin (USA) |
2027 | Hungaroring (Maďarsko) |
2028 | Marina Bay (Spojené arabské emiráty) |
2029 | Montreal (Kanada) |
2030 | Džidda (Saúdská Arábie), Red Bull Ring (Rakousko) |
2031 | Miami (USA) |
2032 | Las Vegas (USA), Losail (Katar) |
2036 | Sachír (Bahrajn) |
2037 | Melbourne (Austrálie) |
Kde se bude vysílat Formule 1 v roce 2024?
České fanoušky pak potěšila zpráva, že závody Formule 1 bude možné v roce 2024 sledovat i s českým dabingem. Závody bude s českým dabingem vysílat televize Nova, a to prostřednictvím nového kanálu Nova Sport 5, dostupná skrze O2 Czech Republic a Skylink. O komentář se přitom postará populární dvojice Števo Eisele a Josef Král, kteří dosud komentovali závody Formule 1 pro Sport 1 a Sport 2.
Další možností pak bude opět i oficiální streamovací platforma F1 TV Pro.
Která TV a na jakém kanálu bude vysílat závody F 1 v roce 2024??