Formule 1 v roce 2024: První informace

Letošní sezona Formule 1 se teprve naplno rozjíždí, přesto se oči týmových manažerů a vedení šampionátu upírají také k sezoně 2024. Co nás v příštím roce v F1 čeká? O nadcházejícím ročníku už leccos víme.

Jezdci F1 pro rok 2024

Dobrou představu už máme o týmových sestavách pro rok 2024. Pokud se nestane nic neočekávaného, shodnou jezdeckou sestavu by si jako letos měli uchovat týmy Aston Martin, Ferrari, McLaren nebo Red Bull. Fernando Alonso, Lance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr, Max Verstappen i Sergio Pérez mají se svými zaměstnavateli víceleté smlouvy, a tak by u svých stájí měli zůstat. Svět F1 ale bývá nekompromisní a plný změn, a tak prakticky nikdo nemá nic jisté – nezapomeňme, jak před letošní sezonou u McLarenu skončil kvůli neuspokojivým výsledkům Daniel Ricciardo a Pierre Gasly se zase přesouval k Alpine, přestože měl podepsáno u AlphaTauri.

Právě Daniel Ricciardo má po roce ambici se vrátit na startovní rošt Formule 1. Pro rok 2024 údajně jedná s různými subjekty, a tak jeho návrat není vyloučen. Volno by mohlo být třeba u Haasu, kde Magnussenovi i Hülkenbergovi končí smlouvy po letošní sezoně.

Zajímavá pak bude další budoucnost jezdecké sestavy Mercedesu – hodně se spekuluje o tom, zda Lewis Hamilton po letošní ročníku neukončí kariéru. Šéf týmu Toto Wolff se ale nedávno nechal slyšet, že se svými piloty je spokojen a další pokračování stávající dvojice je prioritou. Hodně živo může být také u McLarenu – výsledky v prvních závodech byly za očekáváním, a tak je otázka, zda talentovaný Lando Norris navzdory platné smlouvě nebude chtít jít jinam.

Piloti Formule 1 a jejich smlouvy

TýmJezdec
Alfa RomeoValtteri Bottas (smlouva do konce roku 2025), Čou Kuan-jü (smlouva do konce roku 2023)
AlphaTauriNyck de Vries (smlouva do konce roku 2023), Júki Cunoda (smlouva do konce roku 2023)
AlpineEsteban Ocon (smlouva do konce roku 2024), Pierre Gasly (víceletá smlouva)
Aston MartinFernando Alonso („víceletá smlouva“), Lance Stroll („víceletá smlouva“)
FerrariCharles Leclerc, Carlos Sainz (oba smlouva do konce roku 2024)
HaasKevin Magnussen (smlouva do konce roku 2023), Nico Hülkenberg (smlouva do konce roku 2023)
McLarenLando Norris (smlouva do konce roku 2025), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2024)
MercedesLewis Hamilton, George Russell (oba smlouva do konce roku 2023)
Red Bull RacingMax Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (smlouva do konce roku 2024)
WilliamsAlex Albon („víceletá smlouva“), Logan Sargeant (?)

Změn se pak dočkáme také na úrovni samotných týmů. Alfa Romeo končí po letošní sezoně spolupráci se Sauberem, který od roku 2026 začne používat motory Audi. Značka koncernu Stellantis totiž logicky nechce být spojována s týmem, který do budoucna bude spolupracovat s konkurenčním Audi, členem skupiny VW Group. V roce 2024 se tak patrně na scénu vrátí právě jméno Sauber – označení Audi se totiž na jeho monopostech patrně objeví až od roku 2026, spolu s nasazením jeho jednotek. Dnes totiž Sauber využívá jednotky Ferrari, a tak je nepravděpodobné, že by se čtyři kruhy na jeho monopostech objevily už dříve.

Konec spolupráce se Sauberem však nemusí znamenat definitivní konec Alfy Romeo ve Formuli 1. V minulých měsících se totiž několikrát spekulovalo o tom, že by se Alfa Romeo mohla spojit s týmem Haas. Ten je letos na vzestupu, navíc je úzce spjat s Ferrari, a tak by toto spojení dávalo smysl. Nechme se tak ještě překvapit, zda k této dohodě dojde.

Kalendář Formule 1 pro rok 2024

Dobrou představu už máme také o kalendáři Formule 1 pro rok 2024, a to díky potvrzeným smlouvám s jednotlivými okruhy. Řada z nich už má potvrzené smlouvy i pro následující léta, a tak řada závodů bude stejná jako letos, jen třeba v trochu odlišném termínu. Každopádně i v roce 2024 Formule 1 zavítá na okruhy v Džiddě, Miami, Losailu, Sachíru nebo Melbourne, které mají se šampionátem podepsané dlouhodobé smlouvy. Jisté také je, že sezona F1 2024 začne v Saúdské Arábii.

Řeší se však třeba další budoucnost legendárního závodu v belgickém Spa. Do kalendáře F1 by se v roce 2024 také vrátila Čína, kde se od dob pandemie koronaviru nejezdí – vrátit se měla už letos, kvůli proticovidovým opatřením na to však nedošlo. Spekuluje se také o možném návratu do Afriky – rýsoval se závod v jihoafrickém Kyalami, zatím na něj ale nedošlo. Aktuální smlouva mezi šampionátem a týmy každopádně aktuálně umožňuje až 24 závodů v jednom roce (letos jich bude o jeden méně), a tak návrat Číny nebo Jižní Afriky do kalendáře není vyloučen.

Závodní okruhy a jejich smlouvy s F1

Konec smlouvyZávodní okruh
2024Baku (Ázerbájdžán), Silverstone (Velká Británie), Monza (Itálie), Suzuka (Japonsko)
2025Imola (Emilia Romagna), Monte Carlo (Monako), Zandvoort (Nizozemsko), H. Rodriguez (Mexiko), Interlagos (Brazílie)
2026Barcelona (Španělsko), Austin (USA)
2027Hungaroring (Maďarsko), Red Bull Ring (Rakousko)
2028Marina Bay (Spojené arabské emiráty)
2029Montreal (Kanada)
2030Džidda (Saúdská Arábie)
2031Miami (USA)
2032Las Vegas (USA), Losail (Katar)
2036Sachír (Bahrajn)
2037Melbourne (Austrálie)

David Bureš

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *