Ford Mustang je už od šedesátých let nedílnou součástí nabídky této americké značky. A nic se na tom nezmění ani do budoucna. Ford již předloni odhalil novou, sedmou generaci modelu Mustang s interním označením S650, která na americký trh dorazila v roce 2023. Světu se představila na tehdejším autosalonu v Detroitu. Tam nový Mustang debutoval hned v obou karosářských variantách, jako kupé (respektive fastback) a kabriolet. V roce 2024 nový Ford Mustang konečně míří na evropské trhy, včetně toho českého.
V České republice je nyní nový Ford Mustang k objednání za ceny od 1.591.900 Kč ve verzi GT a za 1.871.900 Kč za speciální verzi Dark Horse. Všechny verze modelu Mustang lze objednávat u vybraných autorizovaných prodejců Ford.
Design inspirovaný původním Mustangem
Nový Ford Mustang dlouho uchovával svá tajemství, na odhalení mnohých informací jsme si tak museli počkat až do premiéry. Už dopředu se však trochu očekával design, který je víceméně evolucí dosavadní varianty. Sám Ford mluví o inspiraci původní generací Mustangu z šedesátých let.
Nízká horizontální linie napříč přední částí charakteristické třídílné kapoty navazuje na nové LED světlomety a vytváří působivější přední část, ovlivněnou původním designem z 60. let a současně optimalizovanou z hlediska ochrany chodců. Charakteristická linie střechy, široký sprinterský postoj a zkrácený zadní převis jsou rovněž věrné autentickým proporcím první generace, zatímco rozšířené zadní blatníky poukazují na sílu Mustangu. Prodloužená záď se vyznačuje novými trojitými svítilnami a přepracovaným difuzorem, který zlepšuje aerodynamické vyvážení vozu.
Poprvé má každý model zcela nové řady Mustang specifické přední partie, takže si zákazníci mohou vybrat vzhled, který nejlépe odpovídá jejich osobnosti. Konkrétně model GT má v masce větší otvory, umožňující lepší proudění vzduchu, což se odráží ve vyšším výkonu. Aerodynamika je dále optimalizována novými průduchy na kapotě a přepracovaným předním splitterem.
Vedle verze GT debutuje také provedení Dark Horse, sloužící jako aktuální vrchol nabídky. Sloužit bude i jako základ pro závodní verze, závodící například v sériích GT3 a GT4. Pod kapotou mu pracuje silnější osmiválec. Nechybí ani ještě ostřejší design s lepší aerodynamikou nebo lepší jízdní vlastnosti. Těm vedle samosvorného diferenciálu pomáhá sada Performance, jejíž součástí je přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje (pro automatickou převodovku), odlehčený chladič s větším odvodem tepla, výkonnější ventilátory chlazení a chladič diferenciálu. Součástí sady Performance je také specifické naladění podvozku, větší zadní stabilizátory a robustní přední tlumiče, přední brzdy Brembo s pevnými třmeny a většími kotouči, zadní výztuha, pneumatiky Pirelli P Zero PZ4 nebo podvozek MagneRide.
Digitální interiér
To interiér prošel výraznou proměnou, hlavně v duchu digitalizace. Nejviditelnější změnou je odstranění tradiční „dvoukapličkové“ horní části palubní desky. Namísto ní se v interiéru objevuje skleněný středový panel. Za novým volantem se silnějším věncem a rovnou spodní částí se nachází 12,4palcový digitální sdružený přístroj s konfigurovatelným zobrazením včetně virtuálních přístrojů. Tento digitální přístrojový panel plynule přechází do 13,2palcové středové obrazovky SYNC 4, který je uložena za stejným integrovaným sklem a natočena směrem k řidiči. Ergonomické umístění těchto obrazovek poskytuje jasné vizuální informace a snadno dosažitelné ovládací prvky.
„Věděli jsme, co zákazníci chtějí, a navrhli jsme co nejdigitálnější Mustang, přičemž jsme ale zachovali kokpit zaměřený na řidiče,“ říká k tomu Ricardo Garcia, vedoucí designu interiéru ve Ford Motor Company. „Přesunutí některých fyzických ovládačů, například rádia a navigace, na digitální displej se setkalo s pozitivním ohlasem jak u řidičů z generace mileniálů, tak u tradičních řidičů Mustangu, s nimiž jsme v rámci vývojového procesu pracovali.“
Srdcem osmiválec
Před příchodem nového Mustangu se čile mluvilo o jeho elektrifikaci. Až poslední zprávy krátce před premiérou naznačily, že hybridní Mustang (zatím) nedorazí, prý kvůli tomu, že kvůli flotilovým emisním normám zatím není potřeba – Ford je splňuje i tak.
Srdcem nového Mustangu je zcela nový motor 5.0 V8 čtvrté generace. Na evropském trhu poskytne základní verze výkon 328 kW a točivý moment 540 Nm. U Black Horse je to pak o něco více, 333 kW a 540 Nm. Vyznačuje se novými vačkovými hřídelemi nebo dvěma škrticími klapkami, které do motoru přivádějí dvakrát více čerstvého vzduchu pro maximální výkon. Na technické parametry si však zatím musíme počkat, stejně jako na to, jaká bude cena nového Fordu Mustang.
Přenos síly na silnici zajišťuje šestistupňový manuál Tremec nebo desetistupňový automat. Až šest interaktivních a přizpůsobitelných jízdních režimů optimalizuje dynamické vlastnosti vozu v různých provozních podmínkách.
Ford Mustang předcházející šesté generace (interně S550) se vyráběl od roku 2015. Poslední evoluce se jmenovala Mach 1, která zkombinovala sportovní charakter verzí Shelby a komfort výchozího provedení GT. Ta byla už svým způsobem rozlučkovou edicí s touto generací, která se každoročně stávala nejprodávanějším sportovním kupé světa.
Ford novinky naleznete na jednom miste: http://www.fordauto.sk/
Ford novinky naleznete na jednom miste: http://www.fordauto.sk/