Renault Koleos s interním označením HC je druhá generace středně velkého SUV francouzské značky, vyráběná pro Evropu mezi lety 2017 až 2023. Už rok předtím se však vůz prodával na vybraných trzích Asie, Austrálie nebo Jižní Ameriky. Oproti předchozímu stejnojmennému modelu vůz narostl, a tak se před jeho premiérou spekulovalo o přejmenování na Renault Maxthon. K tomu ale nakonec nedošlo. V Jižní Koreji se pak vůz prodává jako Renault Samsung QM6.
Design automobilu z pera Alexise Martota navázal na tehdejší stylistický směr značky. Příď tudíž definovala charakteristicky tvarovaná maska s velkým logem Renaultu s navazujícími světlomety, doplněné o charakteristické kly diod denního svícení.
Základem modelu se stala alianční platforma CMF ve verzi C/D vyvinutá ve spolupráci s Nissanem pro velké modely. Konkrétně ji Renault Koleos HC sdílí s Nissanem X-Trail (T32), s nímž se shoduje i rozvor 2.705 mm. Na rozdíl od tehdejšího X-Trailu však bylo k dispozici výhradně pětimístné provedení, bez možnosti třetí řady sedadel. Na technický základ Nissanu pak odkazuje i použití bezstupňové převodovky.
Použitá architektura zajistila možnost zástavby pohonu všech kol. Systém od Nissanu umožňuje jízdu s pohonem jen přední nápravy, jinak se automatika sama postará o to, která náprava bude sepnuta. Do rychlosti 40 km/h je pak možné naplno sepnout mezinápravovou spojku a jet s rozdělenou silou v poměru 50:50 mezi nápravy.
Postupné inovace
Do prodeje Koleos na českém trhu vstoupil s dvěma turbodiesely. Základní 1.6 dCi (96 kW) doplnil 2.0 dCi (128 kW). Časem se však nabídka proměnila. V rámci faceliftu z roku 2019 se Koleos dočkal nové generace motorů Blue dCi. Místo šestnáctistovky dorazil 1.7 Blue dCi (110 kW), dvoulitr pak nahradil modernější 2.0 Blue dCi (140 kW).
Tehdejší facelift také lehce proměnil design. Maska se stala výraznější, světlomety byly nově standardně diodové, změnou prošla také koncová světla. Vnitřek pak vsadil na hodnotnější materiály.
K další modernizaci došlo pro modelový rok 2021, kdy se tzv. Koleos fáze 2 se dočkal nových diodových světlometů, stejně jako jiných koncových světel. Turbodiesel 2.0 Blue dCi pak lehce oslabil 135 kW, zatímco ze zážehových motorů byl nově nabídnut čtyřválec 1.3 TCe (116 kW).
Na jaře 2023 výroba vozu pro Evropu skončila. Nepřímou náhradou se staly dva modely, praktické SUV Espace a SUV-kupé Rafale. V Koreji však bratrský Samsung QM6 pokračoval s lehkou modernizací.
Renault Koleos: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4673 x 1843 x 1667 x 2705 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 498 litrů
- Výroba: 2016- (Pusan, Jižní Korea)
Letos v únoru jsme do rodinného fleetu koupili velmi zajímavý vůz. 2022 Renault Koleos Initiale Paris. Zatím jsem o tom tady nepsal, tak je čas to napravit.
Zajímavý je ve dvou oblastech, tou první je, že je vybaven kompletně všemi příplatky co v ceníku jsou, tedy opravdu bez vyjímky „plná palba“ a druhá zajímavost je vlastně ještě důležitější – co se nachází pod kapotou. Benzínový čtyřválec 1.3TCe 160k EDC7!
Motorizace by leckoho odradila, ale realita je úplně jiná než očekávání. 116kW (160k) a především 270Nm uděluje vozu velmi zajímavou dynamiku. S jednatrojkou jde vlastně o nejrychlejší Koleos z motorizací prodávaných na českém trhu. Má nejvyšší maximální rychlost i nejlepší zrychlení na stovku a také 1000m s pevným startem. Svůj podíl na tom má jednak silný motor, který jde krásně za plynem a pak dvě důležité vlastnosti. Tou první je, že jde o jediný Koleos s převodovkou EDC, ta je mnohem efektivnější než CVT s hydroměničem. Další klíčová vlastnost je, že má pohon jen přední nápravy.
Díky absenci těžkého dieselu a celé výzbroje pohonu všech kol je vůz o víc než 200kg lehčí než naftová verze s 4×4 a to je už opravdu hodně. Odlehčovací kůra výrazně prospěla jízdním vlastnostem, dynamice a především spotřebě. I spotřeba je totiž nižší než za kolik jezdí naftová verze s CVT a pohonem všech kol. Běžný průměr máme zatím kolem sedmi, ale třeba rychlostku mezi Ostravou a Karvinou umí zajet i pod 6l! Z toho jsme byli opravdu velmi překvapeni, od velkého SUV s benzínovým turbomotorem jsem tohle opravdu nečekal.
Jednatrojka je známá svou kultivovanosti, v Koleosu to dostává úplně jinou dimenzi. Motor v interiéru při běžné jízdě není vůbec slyšet, žádné vibrace, žádný hluk. Ve městě je to skoro jak v elektromobilu. Když se dostane do plné akcelerace, ozve se v kabině poměrně sympatická tlumená basovější složka akustického projevu motoru, rozhodně to nijak neruší.
Vyzdvihnout musím jízdní vlastnosti. Vůz je mnohem lehčí než naftová čtyřkolková verze a za jízdy je to znát. Oproti Kadjaru si navíc Koleos ve verzi 4×2 ponechal zadní vyspělou multilink nápravu. Opravdu mě ale překvapilo jak moc komfortní má vůz jízdní vlastnosti. Sportování se mu ani trochu nelíbí, v zatáčkách se naklání, ale to jak úžasně žehlí nerovnosti a jak se krásně houpe na dálnici, to je opravdu úžasné. Přesně to jsme od tohoto auta požadovali. Podvozek je naladěn ještě komfortněji než v Espace V a Talismanu v případě, že mají obyčejné tlumiče. Na rozdíl od nich však nemá adaptivní tlumiče (Koleos tuto věc nikdy nedostal), přirovnal bych ho k výše zmíněným kdyz adaptivní tlumiče přepnete do režimu Comfort.
Výsostný komfort byl ostatně hlavní důvod proč jsme nakonec rozhodli nejít do nového Australu a zvolit roční Koleos. Motorizace by stejně byla stejná, velice podobná je i hmotnost, ovšem Koleos ač o generaci starší, nabízí podstatně větší luxus na palubě, rozdílem třídy. Týká se to hlavně mnohem bohatější výbavy a zmíněného komfortního podvozku, zde je Austral bohužel nastaven odlišně a nabídne poněkud tvrdší odpružení. Sedačky u Koleosu Initiale Paris jsou v každém parametrů lepší než ty co má Austral.
Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ