Range Rover je vlajková loď automobilky Land Rover, která se v roce 2021 představila ve své již páté generaci, s interním označením L460. Zvenku možná vypadá obdobně jako dosud, v útrobách je ale toto velké luxusní SUV zcela nové.
Evoluce zvenku, revoluce uvnitř
Design by se dal považovat za evoluci předchůdce, hlavně příď a celková silueta je takřka stejná jako dosud. Nejvýrazněji se tak změnila záď, s vertikálně orientovanými koncovými světly, vně dvojitého víka zavazadelníku. Zboku pak zaujmou výsuvné kliky, které s dalšími řešeními pomáhají aerodynamice. Součinitel aerodynamického odporu mimochodem činí v závislosti na verzi 0,30, což je s ohledem na vnější rozměry takového auta parádní výsledek.
Stejně jako dosud pak bude Range Rover dostupný ve dvou délkových provedeních. Základní SWB s rozvorem 2.997 mm je dlouhé 5.052 mm, verze LWB má dokonce 5.252 mm a rozvor 3.197 mm.
Ryze moderní je interiér, s obří obrazovkou multimediálního systému Pivi Pro. Ta má úhlopříčku 13,1″, což je nejvíce v historii automobilky. Nechybí ani digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 13,7″. Další obrazovky se přitom mohou objevit také vzadu, ta od zábavního systému s displeji zezadu předních sedadel má 11,4″, dotykový displej ve středové loketní opěrce od sedadel Executive Class má pak 8″.
Moderní útroby
Základem vozu se stala nová platforma MLA-Flex, která zajišťuje tu nejmodernější techniku. Standardem je tak nejen pohon všech kol, ale také natáčení zadní nápravy. To umí natočit zadní kola až v úhlu 7,3°, což pomáhá agilitě v nízkých rychlostech a stabilitě v těch vysokých. S komfortem pak pomáhá vzduchové odpružení nebo aktivní potlačování hluku, které prostřednictvím hudebního systému vysílá zvukové frekvence, aby potlačil hluk od kol nebo motoru.
MLA-Flex kombinující různé materiály ale zajišťuje také optimální tuhost karoserie i co nejnižší možnou hmotnost. Hlavně je ale také přizpůsobena elektrifikovaným pohonným jednotkám. Všechny se přitom spoléhají na kombinaci osmistupňového automatu od ZF a dvoustupňové redukce.
Základem jsou totiž mildhybridy s 48V elektrickým systémem. Na straně turbodieselů tu máme třílitrové šestiválce D250 (183 kW), D300 (221 kW) a D350 (257 kW), z benzinů jsou tu zase šestiválce P360 (265 kW) a P400 (294 kW). Výjimkou je pak vrcholné provedení, které mildhybridem není. Jde o 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly P530 naladěný na 390 kW. Jde o jednotku dodávanou BMW, v rámci spolupráce Jaguar Land Roveru s touto německou automobilkou.
Nabídka počítá také se dvěma plug-in hybridy. P440e dosáhne kombinovaného výkonu 324 kW, P510e pak dokonce 375 kW. Oba se přitom spolehnou na kombinaci třílitrového benzinového šestiválce s elektromotorem o výkonu 105 kW umístěným v převodovce a lithium-iontovými bateriemi s využitelnou kapacitou 31,8 kWh, umístěnými pod podlahou kabiny. Dobít je půjde stejnosměrným proudem až o výkonu 50 kW, díky čemuž se dobijí do hodiny.
V roce 2024 pak dorazí také čistě elektrický Range Rover. Jeho vývoj se údajně pozdržel, a tak přijde až v pozdějším termínu.