Malé kombíky jsou dnes vyhynulá kategorie, vozy jako Škoda Fabia Combi nebo Renault Clio Grandtour už dávno skončily v propadlišti dějin. Na českém trhu se jim sice nadmíru dařilo, v rámci celé Evropy ale byly tržní trendy jinde, a tak je postupně vytlačila malá SUV. Jenže malý praktik s velkým kufrem je přece jen něco, o co je pořád zájem, a tak se Renault rozhodl takovou myšlenku oživit. Na trh tak dorazil Renault Symbioz, takové „kombi SUV“ na bázi Capturu. Bude mít takový úspěch jako kdysi Clio Grandtour, jehož je vlastně nepřímým nástupcem? To jsem zjišťoval během týdenního testu Symbiozu Hybrid.
Obsah recenze
Design: Povedené elegantní tvary
Symbioz je nejen naprostou novinkou v nabídce Renaultu, jde také rovněž o zástupce nového stylistického směru značky, stylizovaného v podobném duchu jako další nedávná novinka značky, SUV kupé Rafale. Konkrétně vůz designově navazuje na modernizovaný Captur, s nímž sdílí technický základ.
Auto je tak tvarované elegantněji a honosněji než dřívější Renaulty, zkrátka ve výsledku působí prémiověji. Příď zdobí nízké světlomety navazují na nízkou masku doplněné o výrazné diody denního svícení, záď zase minimalistická trojúhelníková koncová světla, trochu připomínající ta z Golfu. Boky jsou elegantně řešené.
Ve výsledku lze tak Symbioz opravdu popsat jako Captur kombi, s nímž sdílí technický základ v podobě platformy CMF-B i rozvor 2639 mm. S délkou 4413 mm je mimochodem Symbioz o 186 mm delší než Captur. Délkou tak spadá do kategorie kompaktních SUV, kam ho řadí i sám výrobce, byť technicky patří mezi malá SUV.
Interiér: Prostorný, s povedeným infotainmentem
Také interiér navazuje na modernizovaný Captur. Použité materiály i úroveň zpracování patří mezi to nejlepší v segmentu malých SUV. Jednodušší technika v podobě platformy pro malá auta je znát spíše v detailech, automatická klimatizace je jen jednozónová, parkovací kamera má mizerný obraz kvůli nízkému rozlišení a interiér je spíše užší. Komu by to však náhodou vadilo, pro něj tu má Renault větší model, v podobě „opravdového“ kompaktního SUV Austral.
Test: Renault Austral 1.3 TCe 160 MHEV auto Esprit Alpine (2023)
Třeba na infotainmentu ale jednodušší techniku nepoznáte. Infotainment OpenR Link s integrovanými
službami Google, založeným na systému Android Automotive 12, je vážně povedený. Sice se občas seká, vertikálně orientovaná obrazovka má ale pěknou grafiku, slušně rychlé reakce a snadné, přehledné ovládání. Google mapy jsou pak opravdu spolehlivou navigací. Zároveň potěší i konvenční ovladače třeba pro nastavení klimatizace.
Velkou pochvalu pak zaslouží to, jak si konstruktéři poradili s vypnutím dnes povinných, ale otravných asistenčních systémů, jako je zvukové varování před překročením povolené rychlosti nebo hlídání v pruzích. Lze si nastavit personalizovaný režim, v němž si předem zvolíte, které všechny pomocníky chcete mít vypnuté, a ten si následně jednoduše zapnete dvojitým stiskem tlačítka vlevo od volantu. Tím by se měla inspirovat všechna auta, u nichž se tyto systémy vypínají až po několika krocích v infotainmentu.
Za volantem se sedí výše a vzpřímeně, jak mají zákaznici SUV rádi. Chválím přitom široký rozsah nastavení volantu, díky němuž si snadno najdete pohodlnou pozici za volantem. Kabina vpředu působí vzdušně, čemuž u testované verze pomáhá i panoramatické okno. To v případě Symbiozu postrádá klasickou roletku, jde totiž o aktivní systém na bázi technologie PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem. Okno se tak jen zneprůhledňuje, díky čemuž je uvnitř více místa.
Také na zadních sedadlech je dostatek prostoru i pro dospělého. Strop je však i kvůli panoramatickému oknu poměrně blízko, navíc se sedí u C-sloupku karoserie, což navozuje trochu stísněný pocit. Zase však přístup usnadňují dveře otevírané skoro do pravého úhlu, což pomáhá třeba i s naložením autosedačky.
Velkou chválu však pěji na zavazadlový prostor, který směle může konkurovat kombíkům, jež bývají proti SUV přece jen praktičtější. V závislosti na poloze zadní lavice (posuvné v rozsahu 16 cm v podélném směru) poskytuje objem od 460 až 624 litrů. Hlavně má ale pravidelné tvary zlepšující jeho využitelnost. Dost místa je i pod dvojitou podlahou, díky níž navíc po sklopení zadních sedadel může vzniknout rovná plocha. Přístup pak usnadňuje elektrické víko kufru, které se otevírá vysoko. Jedinou slabinou je tak poměrně vysoká nakládací hrana.
Nejlepší kombi v roce 2025: Zaručené tipy pro oblíbenou kategorii
Dostatek odkládacích prostorů je také uvnitř. Jen mezi sedadly jsou vlastně tři patra přihrádek. Jedno pod displejem infotainmentu, jedno u volicí páky a jedno pod ní, s bezdrátovým nabíjením pro chytré telefony u testované verze.
Motor: Nezvyklý hybrid
Nabídka motorů dokazuje dnešní trendy. Na trh totiž Symbioz dorazil výhradně ve formě hybridu, na příchod základního benzinového mild-hybridu zatím čekáme.
Ústrojí s obchodním označením E-Tech full hybrid 145 je už dobře známé z jiných malých modelů. Jde o „sériově-paralelní“ hybrid kombinující dva elektromotory (e-motor o výkonu 36 kW a startér-generátor o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 69 kW v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh. Převodovka má mimochodem čtyři převodové stupně pro benzinový motor a dva převodové stupně pro hlavní
elektromotor.
Systém žádá trochu zvyku a cviku, abyste opravdu využili jeho předností. Sám o sobě pracuje velice hladce, a tak si přepínání motorů všimnete jen na základě toho, zda vrčí, či nevrčí spalovací motor. Auto jsem testoval v zimních podmínkách, během nichž byl spalovací motor v časté permanenci. Třeba u dříve testovaného Clia v létě hybrid určitě jezdil na elektřinu mnohem častěji. To ve výsledku ovlivnilo dynamiku i spotřebu, která nebyla tak nízká, jak jsem očekával.
Ve městě jsem tak často jezdil za 6,5 litru na 100 km, pod šest jsem se dostal jen za opravdu klidné jízdy nebo za nízkého provozu. Na dálnici jsem dosahoval nejčastěji spotřeby 7,5 litru na 100 km. Plusem je nicméně velká palivová nádrž s objemem 48 litrů
Právě na dálnici se projevovala už přece jen spíše průměrná dynamika. Ve výsledku tak ústrojí vyhoví spíše klidnějším řidičům.
Jízdní vlastnosti: Povedený podvozek
To z hlediska podvozku je základ malého auta znát snad jen v tom, že 19″ kola testované verze Esprit Alpine jsou v českých podmínkách už přece jen příliš velká. Na nerovnostech si zkrátka zadní náprava trochu bouchne.
Jinak je ale podvozek naladěn velice dobře. Je dostatečně komfortní a zároveň dostatečně jistý. Se Symbiozem se tak klidně svezete i svižněji a auto zůstává jisté a čitelné. na dálnici bych však ocenil pečlivější odhlučnění, okolní šum větru už je v rámci povolených rychlostních limitů už přece jen slyšet.
Jaké vybrat rodinné auto? Poznejte zaručeně nejlepší tipy nejen pro pětičlennou rodinu
Sdílet článek:
Renault Symbioz: Základní technická data
Verze | E-Tech full hybrid 145 |
---|---|
Rok | 2024 |
Objem motoru (ccm) | 1598 |
Kombinovaný výkon (kW) | 105 |
Kombinovaný točivý moment (Nm) | 250 |
Převodovka | 2A + 4A |
Maximální rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Teoretický dojezd (km) | 1043 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,6 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 105 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1498/502 |