RecenzeTesty Renault

Test: Renault Austral 1.3 TCe 160 MHEV auto Esprit Alpine (2023)

Renault Austral na trh dorazil jako zástupce nové generace vozů této populární značky. Projevuje se to mimo jiné na tom, že náhradu za Kadjar zdobí nové logo Renaultu, v nabídce chybí turbodieselové motory a součástí nabízených verzí naopak je sportovně laděné Esprit Alpine, jako inspiraci vozy této značky. A právě Austral ve verzi Esprit Alpine jsem měl možnost otestovat. Jaký je?

Povedené tvary

Co se týče designu, tak velice povedené auto. Australu to sluší, zvlášť ve speciálním metalickém laku bílá nacré testovaného kousku, výrazně více než z některých úhlů poněkud neforemnému Kadjaru. Šmrnc mu navíc dále dodávají detaily testované varianty Esprit Alpine, ať už přepracovaný nárazník inspirovaný křídly monopostů Formule 1 v kontrastní šedé barvě nebo černě zbarvené detaily, jako jsou střešní ližiny nebo 20” kola z lehkých slitin. Černé je i logo, které se tak navzdory své mohutnosti poněkud opticky ztrácí v čelní masce stejné barvy.

Interiér přebírá koncepci z Méganu E-Tech Electric, což znamená dvojici obrazovek opticky tvořících otočené písmeno L. Digitální přístrojový štít doplňuje vertikálně orientovaný displej multimediálního systému, kterým je OpenR Link s operačním systémem od Googlu. Díky tomu nechybí funkce Googlu, včetně jeho map. Infotainment je vcelku přehledný a rychle reaguje na pokyn. Jen grafika přístrojového štítu žádá trochu zvyku, nemohl jsem si vybrat vhodné nastavení. Navíc řešení budíků bez ručiček trochu postrádá smysl, stejně tak mi přijde, že by tu klidně mohlo být zobrazováno více informací. Potěší však skvělé rozlišení parkovacích kamer. Výhrady nemám ani k použitým materiálům a jejich zpracování.

Zvykat jsem si musel i na volič automatické převodovky pod volantem, na pravé straně tu jsou totiž hned tři páčky – od převodovky, od stěračů a od rádia. To už je za mě trochu moc a někdy se mi páčky pletly. Zase však toto řešení uvolňuje prostor ve středovém tunelu. Ten je mohutný a zahrnuje výrazné madlo, sloužící k posunu odkládací poličky s bezdrátovou nabíječkou mobilních telefonů, hlavně ale jako šikovná opěrka při práci s obrazovkou infotainmentu.

Výbava mimochodem vychází ze stupně Iconic, proto ostatně testovaný kousek najdete v ceníku jako Iconic Esprit Alpine. Ve výbavě tak nechybí sledování mrtvého úhlu, kamerový systém sledující 360stupňové okolí vozidla či vyhřívání předních sedadel, čelního skla i volantu. Navíc tu je i asistent pro jízdu na dálnici (alias spolupráce adaptivního tempomatu a udržování v jízdních pruzích) nebo masážní funkce pro obě přední sedadla.

Pochvalu rovněž zaslouží nabízený vnitřní prostor. Dostatek místa má vzadu i dospělý, a to všemi směry. Tomu pomáhá posuvná zadní lavice, komfort zvyšuje i nastavení sklonu opěradel zadních sedadel. Výhrady nemám ani k velikosti kufru, odpovídající velikostní kategorii vozu. Kočárek s korbou se sem však vejde jen napříč. Za volantem se sedí pohodlně, A-sloupky jsou však poměrně robustní, což poněkud omezuje výhled do stran.

Jaký je benzinový mild-hybrid s CVT?

Nabídka motorů pro Renault Austral čítá výhradně elektrifikované benzinové jednotky, na turbodiesel vůz v rámci dnešní strategie značky zcela zanevřel. Základem je mild-hybrid ve dvou výkonových provedeních, které doplňuje full-hybrid s novým tříválcem pod kapotou.

Během týdenního testování jsem opět usedl za volant silnějšího mild-hybridu, s obchodním označením mild hybrid 160 auto, který bude patrně nejžádanější volbou. Jeho základem je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.3 TCe doplněný o 12V elektrický systém a standardně dodávanou převodovku CVT. Výsledkem je výkon 116 kW a točivý moment 270 Nm, slabší verze mild hybrid 140 mimochodem nabízí 103 kW a 260 Nm, přičemž je výhradně k dispozici s manuálem.

Jakožto silnější motorizace mě však mildhybridní třináctistovka poněkud zklamala. Ta síla zkrátka není taková, jakou bych očekával, což ostatně dokazuje na dnešní poměry už vcelku průměrné zrychlení z 0-100 km/h s hodnotou 9,7 sekundy. Zkrátka, dynamika je spíše průměrná, což se projevuje hlavně v dálničních stoupáních. Znatelný je i turboefekt, což vzhledem k pomocnému elektromotoru překvapí. Maximální rychlost je mimochodem omezena na 175 km/h, jak velí dnešní strategie značky.

Elektrifikace nicméně pomáhá spotřebě paliva. Ta dlouhodobá se pohybuje kolem šesti litrů, což je u SUV této velikosti s benzinovým motorem krásná hodnota. Na druhou stranu, při pohybu po městě apetit klidně roste k 10 litrům. Na okreskách si vůz většinou řekl o 7,5 l/100 km. Slušně velká palivová nádrž s objemem 55 litrů nicméně zajistí už dlouhý dojezd na jedno natankování.

Co je však nespornou výhodou tohoto pohonného ústrojí, je práce převodovky. Nová generace CVT od Hitachi se náramně povedla. Rozjezdy jsou hladké, kultivovaně pracující motor se neustále drží v optimálních otáčkách, což znamená vcelku rychlé reakce na plyn i nízký hluk, a to i při zrychlování.

Jestli mě na jízdě něco zaujalo, je to poskytované pohodlí. Perfektní je hlavně odhlučnění, kdy o dění v okolí za jízdy prakticky nevíte. Kvalitní těsnění je znát přitom třeba i na tom, že při zavírání dveří je potřeba použít vícero síly. Podvozek verze Esprit Alpine je však pocitově celkově tužší, zvlášť při pohybu ve městě, což souvisí i s 20″ koly testovaného kousku. Karoserie se nicméně díky tomu nenaklání a i jízdní vlastnosti jsou solidní, jak u Renaultů bývá zvykem.

Renault Austral: Základní technická data

MOTOR160 MHEV AUTO
Výkon (kW)116
Točivý moment (Nm)270
PřevodovkaCVT
Maximální rychlost (km/h)175
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,7
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)6,2
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)140
Objem palivové nádrže (l)55
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1539/457

Renault Austral: Další recenze

David Bureš, ČSAKA

Renault Austral dokazuje, že se francouzská značka vydala novým směrem. Oproti předcházejícímu Kadjaru je o poznání prémiovější, ať už moderním interiérem s povedeným infotainmentem, bohatou výbavou nebo až luxusním feelingem uvnitř. Austral nadchne také komfortním podvozkem či výtečným odhlučněním. Ocenil bych však hladší řazení. Kolem a kolem nicméně Austral patří mezi ta nejpovedenější kompaktní SUV, která dnes můžete koupit.

Rnews.cz

Silné stránky

  • Austral je v reálu překrásný. Ještě mnohem víc než na fotografiích.
  • Ústrojí UK0 od Hitachi je o parník nejlepší CVT co jsem měl kdy možnost vyzkoušet.
  • Vše krásně lícuje, všude hodnotné materiály, nádherný design palubní desky, líbí se mi i infotainment OpenR Link s operačním systémem Google Android Automotive.
  • Jednatrojka je dnes už kultovní motor, pochází ze společného vývoje s Mercedesem a lze o ni hovořit jen v superlativech. Tichá, silná, úsporná a spolehlivá.

Slabé stránky

  • Absence některé výbavy. V této cenové kategorii neodpouštím, že Austral nemá tyto položky na které jsem si už zvykl u ostatních/starších Renaultu
  • Absence prodloužitelného sedáku umocní ještě další chyba – sedačka se nedá naklápět do kolébky.
  • Podvozek postrádá houpavý komfort, jako to uměl třeba Koleos. Ano, Koleos je sice o třídu výš, ovšem cenově se s Australem překrývá. Austral je naladěný spíše sportovně což si myslím, že je škoda.
  • Absence vrcholné motorizace, nafty a pohonu všech kol.

Dominik Parajka

Plusy

  • štýlový dizajn
  • príjemný posed na zadných sedadlách
  • skvelé predné sedačky
  • super ergonómia ovládania
  • príjemný Android infotainment
  • prehľadný virtuálny prístrojový štít
  • dobré naladenie podvozka
  • živý prejav motora
  • perfektné naladenie CVT prevodovky

Mínusy

  • niektoré preklady v infotainmente by mohli byť lepšie vyladené

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *