Test: Renault Austral 1.3 TCe 160 MHEV auto Iconic (2023)

Renault Austral 160 mhev auto 2023

Kompaktní SUV a crossovery jsou dnes klíčovou součástí nabídky mainstreamových značek. Popularita takových aut je nejen v Evropě vysoká, a tak je výrobci ve svém portfoliu potřebují. Renaultu se však v této důležité kategorii v uplynulých letech moc nedařilo, crossover Kadjar v prodejích ztrácel na své konkurenty. Renault to však hodlá nyní změnit, prostřednictvím modelu Austral. Vyzkoušel jsem ho v rámci týdenního testu. Jak dopadl?

Musím říct, že na výbornou, protože Renault Austral mě nadchnul hned v několika ohledech. Na druhou stranu, některé detaily by šly řešit lépe. Teď ale hezky popořadě.

Design je vždy subjektivní záležitost, o Australu však musím prohlásit, že se jeho styl povedl. Designérský styl Renaultu mě v posledních letech přišel už překonaný, což potvrzuje i postupná proměna nové generace vozů značky. Nejde přitom jen o nové, jednodušší logo, vtipně tvořené dvěma kosočtverci, ale celkový styl. Austral je o poznání elegantnější než předchozí Kadjar. A působí také hodnotněji. I přes rozsáhlé změny, včetně nového jména, však Austral v lecčems navazuje na předchůdce. Konkrétně boční silueta má Kadjaru hodně blízko, včetně podobně řešených zadních podběhů.

Ještě výraznější proměnou prošla kabina. Jestli jsem předchozímu Kadjaru něco vyčítal, byl to poněkud lacině působící interiér. Austral je v tomto směru naprostý opak. Útulná kabina je další důkaz, že se chce Renault výrazněji odlišit od levné Dacie a sází na větší prémiovost než kdy dříve. Použité materiály, kvalitní zpracování, v tomto směru Australu není co vytknout. Drobné chybky související právě se snahou o prémiovou se ale přece jen najdou. Konkrétně hudební systém Harman Kardon sice pěkně hraje, kov použitý na zdobení reproduktoru na vrchu palubní desky se však na sluníčku nepříjemně leskne. Podobně zase kovové zdobení volantu se za horkých dní notně rozehřeje.

Pochvalu však zaslouží použitý infotainment. Austral přebírá koncepci z Méganu E-Tech Electric, což znamená dvojici obrazovek opticky tvořících otočené písmeno L. Digitální přístrojový štít tak doplňuje vertikálně orientovaný displej multimediálního systému, kterým je OpenR Link s operačním systémem od Googlu. Díky tomu nechybí funkce Googlu, včetně jeho map. Infotainment je vcelku přehledný a rychle reaguje na pokyn. Jen grafika přístrojového štítu žádá trochu zvyku, navíc řešení budíků bez ručiček trochu postrádá smysl.

Potěší však skvělé rozlišení parkovacích kamer. Zajímavý je volič automatické převodovky pod volantem, uvolňující prostor ve středovém tunelu. Ten je mohutný a zahrnuje výrazné madlo, sloužící k posunu odkládací poličky s bezdrátovou nabíječkou mobilních telefonů, hlavně ale jako opěrka při práci s obrazovkou infotainmentu.

Plusem je rovněž nabízený vnitřní prostor. Dostatek místa má vzadu i dospělý, a to všemi směry. Tomu pomáhá posuvná zadní lavice, komfort zvyšuje i nastavení sklonu opěradel zadních sedadel. Výhrady nemám ani k velikosti kufru. Za volantem se sedí pohodlně, A-sloupky jsou však poměrně robustní.

Parádní převodovka

Nabídka motorů Renaultu Austral čítá výhradně elektrifikované benzinové jednotky, na turbodiesel vůz v rámci strategie značky zcela zanevřel. Základem je tak mild-hybrid ve dvou výkonových provedeních, které doplní full-hybrid s novým tříválcem pod kapotou.

Během týdenního testování jsem měl možnost vyzkoušet silnější mild-hybrid, s obchodním označením mild hybrid 160 auto. Jeho základem je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.3 TCe doplněný o 12V elektrický systém a standardně dodávanou převodovku CVT. Výsledkem je výkon 116 kW a točivý moment 270 Nm, slabší verze mild hybrid 140 mimochodem nabízí 103 kW a 260 Nm, přičemž je výhradně k dispozici s manuálem.

Jakožto silnější motorizace mě mildhybridní třináctistovka poněkud zklamala. Ta síla zkrátka není taková, jakou bych očekával, což ostatně dokazuje už i vcelku průměrné zrychlení z 0-100 km/h s hodnotou 9,7 sekundy. Zkrátka, dynamika je spíše průměrná, což se projevuje hlavně v dálničních stoupáních. Znatelný je i turboefekt, což vzhledem k pomocnému elektromotoru překvapí.

Elektrifikace nicméně pomáhá spotřebě paliva. Ta dlouhodobá se pohybuje kolem šesti litrů, což je u SUV této velikosti s benzinovým motorem krásná hodnota. Slušná palivová nádrž s objemem 55 litrů navíc zajistí už dlouhý dojezd na jedno natankování.

Co je však nespornou výhodou tohoto pohonného ústrojí, je práce převodovky. Nová generace CVT od Hitachi se náramně povedla. Rozjezdy jsou hladké, kultivovaně pracující motor se neustále drží v optimálních otáčkách, což znamená vcelku rychlé reakce na plyn i nízký hluk, a to i při zrychlování.

Jestli mě na jízdě něco zaujalo, je to poskytované pohodlí. Perfektní je hlavně odhlučnění, kdy o dění v okolí za jízdy prakticky nevíte. Kvalitní těsnění je znát přitom třeba i na tom, že při zavírání dveří je potřeba použít vícero síly. Příkladná je navíc práce podvozku, kterou vůbec neslyšíte, navíc auto výtečně vyfiltruje jednotlivé nerovnosti.

Renault Austral: Základní technická data

MOTOR160 MHEV auto
Výkon (kW)116
Točivý moment (Nm)270
PřevodovkaCVT
Maximální rychlost (km/h)175
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,7
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)6,2
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)140
Objem palivové nádrže (l)55
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1539/457

Renault Austral: Další recenze

Rnews.cz

Silné stránky

  • Austral je v reálu překrásný. Ještě mnohem víc než na fotografiích.
  • Ústrojí UK0 od Hitachi je o parník nejlepší CVT co jsem měl kdy možnost vyzkoušet.
  • Vše krásně lícuje, všude hodnotné materiály, nádherný design palubní desky, líbí se mi i infotainment OpenR Link s operačním systémem Google Android Automotive.
  • Jednatrojka je dnes už kultovní motor, pochází ze společného vývoje s Mercedesem a lze o ni hovořit jen v superlativech. Tichá, silná, úsporná a spolehlivá.

Slabé stránky

  • Absence některé výbavy. V této cenové kategorii neodpouštím, že Austral nemá tyto položky na které jsem si už zvykl u ostatních/starších Renaultu
  • Absence prodloužitelného sedáku umocní ještě další chyba – sedačka se nedá naklápět do kolébky.
  • Podvozek postrádá houpavý komfort, jako to uměl třeba Koleos. Ano, Koleos je sice o třídu výš, ovšem cenově se s Australem překrývá. Austral je naladěný spíše sportovně což si myslím, že je škoda.
  • Absence vrcholné motorizace, nafty a pohonu všech kol.

Dominik Parajka

Plusy

  • štýlový dizajn
  • príjemný posed na zadných sedadlách
  • skvelé predné sedačky
  • super ergonómia ovládania
  • príjemný Android infotainment
  • prehľadný virtuálny prístrojový štít
  • dobré naladenie podvozka
  • živý prejav motora
  • perfektné naladenie CVT prevodovky

Mínusy

  • niektoré preklady v infotainmente by mohli byť lepšie vyladené

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *