Recenze: Jestli milujete řízení, tohle auto musíte mít! Honda Civic dokazuje, že i hybrid může být zábavný

Honda Civic e:HEV Elegance 2024

Nižší střední třída je oblíbená kategorie, i díky své různorodosti. Zahrnuje rodinné kombíky, prémiové modely i sportovně střižené vozy. Právě poslední skupinu tradičně zastupuje třeba značka Honda a její model Civic. Platí to ale i dnes, v době, kdy Civic v Evropě pořídíte jen jako hybrid? To jsem zjišťoval během týdenního testu základní verze Elegance.

Design: Šmrncovní kompakt

Dnešní Civic už 11. generace je na trhu už několik let, pořád však vypadá výtečně. Ve srovnání s předchůdcem možná vsadil na konzervativnější vizáž, ve výsledku má ale větší šmrnc. Zkrátka má tu správnou míru sportovnosti i nadčasovosti. Koncepce liftbacku pak zůstává jedinečná. Třešničkou na dortu jsou pak stylové doplňky jako černý spoiler na pátých dveřích. Jde o sadu Sport čítající mimo jiné také černá loga, kryty vnějších zpětných zrcátek nebo dekorativní lišty. Tohle se zkrátka povedlo!

Interiér: Zaměřeno na řidiče

Pochvalu zaslouží také interiér, zdůrazňující sportovní charakter vozu. Sedí se sportovně nízko, samotný posaz za volantem je naprosto příkladný. Sedačky účinně podrží tělo. Z auta je navíc pořád dobře vidět, A-sloupky karoserie jsou tenké, karoserie však zůstává tuhá.

Samou pochvalu mám rovněž pro použité materiály a jejich zpracování, v tomto směru Civic patří mezi ty nejlepší kompakty mainstreamu. Nezvyklé výdechy ventilace nebo poctivý chod otočných ovladačů nastavení klimatizace mají až prémiový nádech.

Bohužel to neplatí také pro infotainment, který už v dnešní době působí zkrátka zastarale, ať už grafikou, pomalejším chodem nebo ne moc přehledným ovládáním. Tohle by zkrátka chtělo vylepšit. Podobně neintuitivní je pro mě také ovládání převodovky pomocí tlačítek, zvlášť při nutnosti rychlého cuknutí dopředu a dozadu třeba při otáčení jsem se musel hodně soustředit, abych zmáčknul ta správná tlačítka.

Honda HR-V Hybrid Advance 2022

Test: Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV Advance (2022)

Nabídka městských SUV je dnes nadmíru široká, a tak není divu, že jeden takový model se objevuje i v nabídce …

To výbava je už u základní verze slušná a vlastně mi v ní nic nechybí. Elegance tak už má dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, parkovací senzory vpředu i vzadu nebo klimatizaci, což jsou prvky, které mi u kompaktů plně stačí. A zkrátka když chcete hlídání mrtvého úhlu, vyhřívaný volant nebo bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů, tak si připlatíte.

Vnitřní prostor odpovídá kompaktním hatchbackům. Dozadu se tak v pohodě poskládá i dospělý, který před koleny pořád bude mít dostatečnou rezervu. Smířit se však musí s omezeným prostorem nad hlavou, způsobeným siluetou střechy ve stylu fastbacků.

Zavazadlový prostor s udávaným objemem 415 litrů (včetně malého prostoru pod podlahou) v rámci kategorie kompaktů nijak nevybočuje. Velikostně postačuje, pokud už jste však mladá rodina s malým dítětem, kočárek s korbičkou zabere naprostou většinu prostoru. Nakládaní sice usnadňují páté dveře liftbacku, podlaha je ale vcelku vysoko, je tu i podivný schod u zadních sedadel, pod dvojitým dnem je pak už jen minimum prostoru na drobnosti. Nechybí tu ale praktické háčky.

Motor: Povedený hybrid

Jak už bylo v úvodu řešeno, Hondu Civic dnes v Evropě pořídíte výhradně ve formě hybridu. jde o unikátní řešením známé i z ostatních modelů značky. Hybridy Hondy totiž dnes většinu času pohání elektřina, kdy spalovací motor funguje jakožto generátor elektrické energie. Při potřebě silnějšího zrychlení však auto přepne do hybridního režimu a při jízdě konstantní vysokou rychlostí vůz pohání přímo spalovací motor.

Konkrétně ústrojí kombinuje lithium-iontovou baterii, dva elektromotory a dvoulitrový zážehový motorem s přímým vstřikováním pracujícím v Atkinsonově cyklu. Výsledkem je výkon 135 kW a točivý moment 315 Nm.

Pravdou ale je, že tyto špičkové hodnoty (v rámci kategorie kompakt) si uvědomíte jen v režimu Sport. V něm Civic opravdu dravě reaguje na pokyny a dává najevo svou sílu. V ostatních režimech také umí úctyhodně zrychlit, pravdou ale je, že těch 135 kW byste mu zkrátka netipovali.

Naopak z hlediska sladění jednotek Hondě nemám co vytknout. Hybridní ústrojí funguje naprosto hladce a vlastně ani nepoznáte přepínání jednotlivých motorů. Vskutku úžasná je pak spotřeba paliva. ta dlouhodobá se pohybuje kolem pouhých 5,2 litrů na 100 km, což je opravdu výtečná hodnota. Ve městě klidně jezdíte za 4,3 litru na 100 km, dálniční apetit obvykle činil 6,5 litru na 100 km. Spotřeba navíc nijak zvlášť neroste ani v případě, že se autu rozhodnete šlápnout na krk.

Jízdní vlastnosti: Tenhle hybrid řidiči milují

A to budete dělat opravdu rádi, protože jízdní vlastnosti Civicu jsou naprosto perfektní. Automobil má s přehledem drží stopu a vysokým tempem se i díky přesnému řízení nenechá vykolejit. Podvozek navíc zůstává úžasně poddajný, testovaný kus se 17″ koly je i na rozbitých silnicích příkladně pohodlný. Bát se ale nemusíte ani 18″, dřívější zkušenosti se Civicem dokazují, že auto klidně může obouvat také o palec větší kola, aby si uchoval poskytovaný komfort.

Ocenil bych však pečlivější odhlučnění podvozku. S tím mají japonské automobilky obecně potíž, což platí i pro Civic, šum od valících se kol je zkrátka znát.

Stejně tak mi vadil otravný asistent hlídání povolené rychlosti. S dnes povinným systémem si Honda bohužel neuměla dobře poradit, a tak jen otravně varuje před rychlou jízdou i v místech, kde nevhodně rozezná rychlostní značku.

Sdílet článek

Hoda Civic: Technická data

MOTOR2.0 i-MMD Hybrid
Zdvihový objem (cm3)1993
Výkon (kW)135
Točivý moment (Nm)315
PřevodovkaA
Maximální rychlost (km/h)180
Zrychlení z 0-100 km/h (s)7,8
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)4,7
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)108
Objem palivové nádrže (l)40
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1517/348

Další testy Hondy Civic

Jednoduše řečeno, nový Civic se vážně povedl. Vyšší cenu pak kompenzuje bohatá výbava už v základu.

Honda Civic Type R v nejnovější generaci sice zcivilněla, co se týče vzhledu, zvenku nevypadá až tak bláznivě jako předchůdce, stále je to ale nekompromisní, účelně zaměřený stroj. Hledáte-li typický univerzální hot hatch, hledejte jinde. Tenhle super hatch oceníte hlavně při sportovní jízdě, kdy se projeví výhody tuhého podvozku, poctivých sedadel jak ze závoďáku, výtečně vyladěného řazení nebo neskutečného gripu. Pravdou nicméně je, že oproti předchozí generaci vidím největší změny v povedeném vzhledu, jízdní vlastnosti se už jen doladily, protože výtečně jezdil už minulý Type R.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *