Vozy kategorie MPV jsou na evropském trhu na ústupu a nutno říci, že je to velká škoda. Takovou kombinaci prostornosti, variability a pohodlí žádná jiná auta neumí nabídnout. Platí to i pro dnešní alternativy k MPV: dnes tak módní SUV i přes podobné vnější rozměry obvykle nenabízejí tolik vnitřního prostoru, osobní dodávky zase většinou nezapřou užitkový původ, přestože bývají znatelně komfortnější než kdysi. I proto část klientely stále vybírá mezi klasickými velkoprostorovými vozy. Jenže jaké MPV vybrat? Poradíme, přičemž kvůli stále užší nabídce zabrousíme i mezi ojetá MPV.
Obsah článku
Malé MPV: Zkuste Hondu nebo Nissan
Kategorie malých MPV byla na počátku nového milénia na evropských trzích notně populární, jejich funkci nicméně postupně převzala městská SUV, která svým stylem zákazníkům sedla mnohem více. Kategorie malých MPV tak dnes prakticky vymřela. Dlouho se držel Fiat 500L, nabízený i v sedmimístném provedení 500L Living, i ten však v roce 2022 skončil.
Dnes už tak na evropském trhu najdeme jediné auto, které lze považovat za malé MPV. Jde o Hondu Jazz, která se však v průběhu let spíše přiblížila světu hatchbacků. Nadále však jde o kompaktní auto s velice prostornou a variabilní kabinou. Kufr je sice menší, zadní sedačky Magic Seats ale umožňují vyklopit sedák a převážet tak prostorné předměty přímo v kabině. Díky hybridnímu pohonu je navíc Jazz neskutečně úsporný. Verze Crosstar pak přiláká milovníky SUV.
Kdo se pak ohlíží po ojetém malém MPV, tajným tipem je Nissan Note. Zvlášť jeho druhá generace (Note E12) je i po letech nejen prostorným vozem s variabilní kabinou, ale také spolehlivým autem.
Levné MPV: Dacia nabízí sedm míst
Specialistou na levná auta je léta Dacia, která v minulosti nabízela čistokrevné MPV, Lodgy. To už na trhu dnes není, Lodgy tak už pořídíte jen jako ojetinu. Od roku 2021 je tu však Dacia Jogger, inspirovaná světem crossoverů. Poskytuje prostor až pro sedm cestujících, a to za nejnižší možnou cenu. V duchu dobu je tu navíc i alternativní pohon, v podobě verze na LPG. Do budoucna však dorazí i Jogger Hybrid.
Co se týče Dacie Lodgy, zaujme hlavně nenáročné motoristy. Kabina je lacinější, motory nijak silné. Plusem je však dostupný i servis.
Rodinné MPV: Zkuste vozy VW nebo Ford
MPV jsou ze své podstaty rodinná auta, přesto je nutné zdůraznit, že pro rodiny s dětmi se hodí spíše větší modely. Většinu z nich však už dnes pořídíte jen jako ojetiny, protože automobilky jejich výrobu postupně ukončily, nepřímo je nahradila různá MPV nebo osobní dodávky.
Populární volbou býval třeba Citroën C4 Picasso (později nazvaný SpaceTourer). Zvlášť v prodloužené variantě Grand zaujal prostornou kabinou. Plusem byl i komfortní jízdní projev, stejně jako netradiční design. Po letech je ale vhodné pečlivě vybírat – vůz může mít potíže s elektronikou, nemusí správně fungovat obrazovka infotainmentu. Z motorů je pak nejlepší volbou turbodiesel 2.0 HDi s automatem.
Množství MPV v minulosti nabízely také Volkswagen a Ford. První z nich ještě pořád nabízí Touran, který se i po letech projevuje jako praktický rodinný přepravník. Má praktickou kabinu a hezky jezdí, podvozek je však v českém prostředí spíše tužší a je poměrně slyšet.
To větší rodiny by měli hledat spíše velké MPV. Ford takové nabízel v podobě Galaxy. To umělo zaujmout nejen sportovním stylem, ale také optimálně naladěným podvozkem a samozřejmě prostornou a variabilní kabinou. Navíc v pozdějších letech Galaxy nabídlo také hybridní ústrojí, které umí být úsporné. Pravdou ale je, že Galaxy nikdy nebylo zrovna levné.
Luxusní MPV: Novinka Lexusu
Zatímco mezi mainstreamovými značkami jsou MPV na ústupu, nabídka luxusních MPV se v posledních letech naopak spíše rozšiřuje. V kompaktní kategorii jsou tu přímí konkurenti německých značek, BMW řady 2 Active Tourer a Mercedes-Benz třídy B. Oba vedle prostorné kabiny poskytují hlavně vysokou úroveň luxusu a bohatou výbavu. K dispozici jsou také jako plug-in hybridy.
Loňskou novinkou je pak Lexus LM, nejnovější generace tohoto luxusního MPV japonské značky totiž zamířila i na evropské trhy. Auto s délkou 5.130 mm nabízí sedmimístnou nebo superluxusní čtyřmístnou variantou. Pod kapotou má evropská verze výhradně full-hybrid o výkonu 180 kW.