Lamborghini Huracán je tu s námi již od konce roku 2013, a tak nastal letos čas představit jeho nástupce. Nové baby lambo se nyní představuje, v rámci automobilového týdne v americkém Monterey. Novinka se jmenuje Lamborghini Temerario a prezentuje se jako benchmark supersportů, auto vlastní kategorie „fuoriclasse“. Co o sobě nástupce Lamborghini Huracán, s interním označením 634, představil?
Místo V10 osmiválec
Už dopředu automobilka potvrdila zásadní změnu pohonného ústrojí. Zatímco Huracán se spoléhal na atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru sdílený s Audi R8 druhé generace, nástupce používá hybridní ústrojí. Od roku 2023 totiž Lamborghini začalo kvůli emisním normám postupně elektrifikovat svoji modelovou nabídku, nejprve se hybridem stal nástupce Aventadoru, Revuelto, poté se stalo plug-in hybridem SUV Urus a nyní elektrifikaci nabídky završuje právě Temerario.
Už dlouho dopředu se mluvilo o nahrazení dnešního atmosférického desetiválce dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem. To ostatně připustilo i vedení automobilky, pro něž nebyl desetiválec do budoucna tak klíčový jako zachování dvanáctiválce pro vlajkovou loď.
Příchod V8 automobilka následně potvrdila ještě před premiérou auta. Nově vyvinutý motor z vlastního vývoje je čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly, který bude možné vytáčet až do 10.000 otáček! To jsou hodnoty spíše závodních aut než těch silničních. Ostatně jiné sériové auto tolik točit neumí. Jednotka je dle očekávaní zkombinována se třemi elektromotory, jeden je integrován do osmistupňové dvouspojkové převodovky, další dva jsou u přední nápravy, pro zajištění pohonu všech kol.
Výsledkem je úctyhodný výkon 686 kW (920 koní), díky němuž nové baby lambo zrychlí z 0-100 km/h za 2,7 sekundy a jede více než 340 km/h. To jsou hodnoty ne tak vzdálené od vlajkové lodi Revuelto, sama automobilka však zdůrazňuje, že osobnost obou aut je zcela odlišná. S Temerariem má být konkrétně mnohem větší zábava.
Takovou koncepci (dva elektromotory pro pohon přední nápravy) používá už nástupce Aventadoru. V něm navíc debutovala nová osmistupňová dvouspojková převodovka z vlastního vývoje, kterou následně použila i náhrada za Huracán.
Temerario přitom zvládá jízdu čistě na elektřinu, s výkonem až 140 kW, a to v rámci nabídky 13 jízdních módů. K dispozici je dokonce i režim Drift, který Lamborghini ještě nenabídlo.
Hliníková konstrukce
Hodně se spekulovalo také o technickém základu modelu s interním označením 634. Často se mluvilo o tom, že dnešní hliníkovou karoserii nahradí karbonový monokok, který by mohl být sdílen s větším modelem, nástupcem Aventadoru. To se však nakonec nestalo. Temerario tak sice využívá zcela novou konstrukci, ta je však kompletně hliníková,
A co design?
Co se týče designu, Lamborghini opět potvrdilo, že u svých modelů umí překvapit. Nástupce Huracánu v tomto směru není výjimkou. Mitja Borkert se svým týmem navrhl osobité auto, typické lambo, které je však zcela odlišné od předcházejícího Huracánu i větší Revuelta.
Důležité jsou motivy šestiúhelníků, ať už na předních denních nebo zadních světlech. Obdobný tvar využívá také koncovka výfuku, vysoko umístěná na zádi. Zajímavým prvkem jsou také odhalená zadní kola, opticky odlehčující zadní partie.
Uvnitř se má řidič cítit jako pilot, díky nízkému posazu a odlehčené palubní desce. Nový volant je inspirovaný závodními auty, zatímco před spolujezdcem je samostatná obrazovka. Tento 9,1″ doplňuje 8,4″ středovou obrazovku a 12,3″ přístrojový štít. Myslelo se přitom i na pohodlí, nechybí nové komfortní sedačky nastavitelné v 18 směrech, automobilka zdůrazňuje i větší prostornost.
Vedle výchozí verze pak Temerario nabídne i paket Alleggerita, snižující hmotnost auta až o 25 kg, díky prvkům z karbonu nebo polymerů vyztužených karbonovými vlákny.
Je to Temerario
Dlouhou dobu byl velkou neznámou název. Lamborghini má dlouholetou tradici používat pro své vozy jména slavných býků, která bývá málokdy porušena. Když si však automobilka nechala registrovat označení Temerario, s logem doplněným o stylizované býčí rohy, poprvé to naznačilo, jak se nástupce Huracánu bude jmenovat. To se následně potvrdilo.
Lamborghini Temerario: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4706 x 1996 x 1201 x 2658 mm
- Suchá hmotnost: 1690 kg
- Objem zavazadlového prostoru: 112 litrů
- Výroba: 2024- (Sant‘ Agata, Itálie)