Novinky

Nové Lamborghini Revuelto odhaleno! LB744 má 1000 koní

Lamborghini oficiálně představuje novou generaci své vlajkové lodi. Nástupce Aventadoru se podle očekávání jmenuje Lamborghini Revuelto a jde o superauto s plug-in hybridním pohonem. Co o sobě nová vlajková loď Lamborghini s interní označením LB744 prozradila?

O přípravách nové vlajkové lodi jsme věděli už několik měsíců před jejím oficiálním odhalením. Model Aventador mezitím debutoval ve finální edici, což definitivně potvrdilo přípravy jeho nástupce. Očekávala se sice premiéra už loni, nakonec však vůz nazvaný Revuelto představil v roce 2023, v jubilejním 60. roce od založení automobilky ze Sant‘ Agaty. I přesto si Lamborghini jako již tradičně pečlivě udržovalo svá tajemství, podobně jako jiní výrobci superaut. Dlouho jsme tak o novince moc nevěděli. Až krátce před premiérou se to začalo měnit, kdy začaly na povrch vyplouvat některé informace. Ke kompletním odhalení nakonec došlo na konci března 2023.

Design: Co navrhnul Mitja Borkert?

Design novinky Lamborghini byl dlouho velkou neznámou. Prototypy Lamborghini LB744 sice byly před premiérou častokrát zachyceny, ukrývaly se však pod tlustou vrstvou kamufláže, a tak šlo jen těžko odhadovat přesné tvary. Výrazný difusor, tenká koncová světla nebo vysoko umístěné koncovky výfuku však byly na prototypech nepřehlédnutelné. Ostatně potvrdily je i uniklé patentové snímky, které navzdory nízkému rozlišení dopředu naznačily, jak auto bude vypadat.

Sama automobilka hovoří o novém stylistickém jazyku, který je nicméně inspirovaný minulými dvanáctiválcovými modely ze Sant‘ Agaty, jako je Countach, Diablo nebo Murciélago. Důležitým motivem je pak tvar písmene ypsilon.

Interiér pak využívá nejnovějších prvků, 12,3″ digitální přístrojový štít doplněný o 8,4″ obrazovku multimediálního systému na středovém panelu a 9,1″ displej před spolujezdcem. Infotainment umožňuje „swipování“ funkcí na jiné listy jako u chytrých telefonů. Volant je pak inspirovaný světem motorsportu, konkrétně využil zkušeností z návrhu okruhového speciálu Essenza SCV12. Lamborghini pak zdůrazňuje i větší vnitřní prostor díky nové konstrukci.

Nepochybujeme pak o tom, že vedle kupé později dorazí i roadster. Návrh měl na starosti Mita Borkert se svým týmem, který jako šéfdesignér Lamborghini působí od roku 2016.

Více však už díky oficiálním informacím víme o interiéru. Centrálním prvkem bude digitální přístrojový štít, který umožní různé režimy zobrazení, dle aktuálního jízdního módu voleného pomocí otočných ovladačů na volantu. Celkem bude k dispozici hned 13 dynamických nastavení. Chování hybridního ústrojí bude možné upravit v režimech Recharge, Hybrid a Performance, celkové chování pak ovlivní módy Città (City), Strada, Sport a Corsa.

Pohon: Bude to V12

Vidlicové dvanáctiválce nemají v době stále přísnějších emisích na růžích ustláno, vedení Lamborghini ale v minulých měsících několikrát zdůraznilo, že i nástupce Aventadoru bude mít v útrobách atmosférický V12, a to přestože se spekulovalo o možnosti přezbrojení na vidlicový osmiválec. Šéf automobilky Stephan Winkelmann dokonce už dříve prozradil, že půjde o zcela novou generaci dvanáctiválce. A to se nyní potvrzuje. Nástupce Aventadoru je plug-in hybrid, dle automobilky tzv. High Performance Electrified Vehicle, vysokovýkonné hybridní vozidlo.

Automobil se nadále spoléhá na atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, s interním označením L545. Ten byl však otočen o 180°, má vyšší kompresní poměr 12,6:1 a je o 17 kg lehčí než ten v Aventadoru, váží jen 218 kg. Navíc ho doplňují hned tři elektromotory, jeden (startér-generátor) u převodovky, dva u přední nápravy, pro zajištění pohonu všech kol.

Základem je zcela nová architektura. Převodovka je umístěna za spalovacím motorem, v dosavadním tunelu převodovky jsou totiž umístěny lithium-iontové baterie s kapacitou 3,8 kWh. Dobít se zvládnou za pouhou půl hodinu. Mimochodem převodovka je také zcela nová, osmistupňová dvouspojková z vlastního vývoje. Do budoucna ji přitom použijí i další vozy ze Sant‘ Agaty.

Dohromady nástupce Aventadoru poskytuje výkon 1.015 koní (756 kW), jen samotný spalovací motor má 825 koní v 9250 otáčkách a 725 Nm v 6750 otáčkách. Maximální výkon přitom je dostupný jen v jízdním režimu Performance. V módech Strada a Sport je různě omezen, režim Città pak znamená čistě elektrický pohon, výsledkem čehož je výkon jen 132 kW.

Lamborghini Revuelto: Technická data

Pohon6.5 V12 + 3x elektro
Maximální výkon (kW)757
Převodovka8DS
Maximální rychlost (km/h)přes 350
Zrychlení z 0-100 km/h (s)2,5
Délka x šířka x výška x rozvor (mm)4947 x 2033 x 1160 x 2779 mm

Technika: Nový základ

Základem je zcela nová konstrukce. Inspirovala se světem letectví, přičemž automobilka jí říká monofuselage. Její součástí je monokok tvořený výhradně karbonovými vlákny, kterou doplňuje přední struktura z kovaných kompozitů, materiálu patentovaného Lamborghini. LB744 je prvním superautem s takovým řešením – Aventador měl tuto část hliníkovou.

Nová konstrukce byla vymyšlena hlavně s ohledem na snížení hmotnosti a zvýšení tuhosti. Konkrétně je konstrukce asi o 10 % lehčí než šasi Aventadoru. Torzní tuhost vzrostla dokonce o čtvrtinu, na hodnotu 40,000 Nm/°.

Samozřejmostí je i nejmodernější technika. Hybridní pohon umožňuje elektrické vektorování točivého momentu, systém Lamborghini Dinamica Veicolo 2.0 pomáhá stabilitě ve vysokých rychlostech i agilitě v nízkých, přičemž konvenční brzdy (v podobě karbon-keramických disků) využívá opravdu jen v případě potřeby – jinak se spoléhá na rekuperaci brzdné energie. Jízdním schopnostem pomůže také aktivní aerodynamika. Pneumatiky tentokrát dodal Bridgestone, konkrétně jde o model Potenza Sport, zatímco v minulosti Lamborghini dlouhodobě spolupracovalo s Pirelli.

Jméno: Opravdu Revuelto

U Lamborghini se už tradičně napjatě očekávalo i jméno novinky. Výrobce ze Sant‘ Agaty má tradici v označování svých aut podle slavných býků z býčích zápasů, nástupce Aventadoru je ale výjimka, podobně jako třeba slavný Countach nebo Sesto Elemento. Označení Lamborghini Revuelto, které si automobilka nechala v létě 2022 zaregistrovat, je totiž španělský výraz znamenající např. neukázněný.

Díky předchozí registraci označení se o jméně Revuelto spekulovalo už předem. Nabízela se ale také jména Tamburo či Encaste, která má výrobce též registrovaná.

David Bureš

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *