Nové BMW X1 (U11) je tu. Doplňuje ho i elektrické iX1

BMW loni zahájilo mezigenerační proměnu nabídky svých kompaktních modelů, když představilo druhou generaci 2 Active Tourer. Nové kompaktní MPV přitom naznačuje, co čekat od jeho dalších sourozenců. Jedním z nich je i nové BMW X1 (s interním označením U11), které se v červnu 2022 představuje světu. Rovnou debutuje i jako odvozený model BMW iX1, který se stane nejdostupnějším elektromobilem značky po ukončení stávající i3.

Představená X1 je v pořadí již třetí generace tohoto kompaktního SUV. Poprvé se takto pojmenovaný model v nabídce BMW objevil v roce 2009, tehdy však šlo ještě o zadokolku (interně E84). Současná generace (interně F48) se prodává od roku 2015, proti předchůdci přitom změnila koncepci a vsadila na architekturu s pohonem předních kol, sdílenou právě s první generací 2 Active Tourer. Takové řešení zůstalo zachováno, třetí generace X1 je opět předokolkou, s inovovanou architekturou z druhé generace 2 Active Tourer (U06).

To se podepsalo hlavně na kabině, která po vzoru 2 Active Tourer sazí na zcela novou koncepci. I v X1 třetí generace se tak objevuje nová generace infotainmentu iDrive, zde konkrétně s ovládáním přes bezrámečkovou prohnutou dotykovou obrazovku na vrchu středového panelu. Vzadu jsou pak plnohodnotná tři sedadla, posuvná v podélném směru až o 13 centimetrů.

Vnější vzhled pak navazuje na předchůdce, jde však o důkladnou evoluci. Grafika světlometů je nově řešená, výrazná je pak maska chladiče, tvořená spojenými ledvinkami. Pozorné oko si všimne i nových klik dveří, pro lepší aerodynamiku. Elektrické BMW iX1 pak exteriér ozvláštňuje o modré detaily, což jsou typické prvky pro zástupce „eko“ řady BMW i.

Mildhybridy, plug-in hybridy i elektro

BMW iX1 vznikl v rámci strategie BMW nabídnout co nejširší portfolio pohonů pro své modely. Díky nejmodernější technice a baterii s využitelnou kapacitou 64,7 kWh má nabídnout dojezd 413 až 438 km podle metodiky WLTP. Představená varianta iX1 xDrive30 používá dva elektromotory o kombinovaném výkonu 230 kW, jeden u přední a druhý u zadní nápravy, pro pohon všech kol.

Nabídka motorů vychází z té pro nové 2 Active Tourer. To konkrétně znamená základní benzinový tříválec sDrive18i o objemu 1,5 litru se 100 kW a dvoulitrový mildhybridní čtyřválec xDrive23i se 160 kW, stejně jako novou generaci čtyřválcového dvoulitrového turbodieselu. sDrive18d má 110 kW a xDrive23d pak i díky pomoci elektromotoru svého mild-hybridního ústrojí 155 kW.

Třetí generace mnichovského kompaktního SUV rovnou láká také na dvojici plug-in hybridů, s tříválcem pod kapotou a elektromotorem u zadní nápravy. U xDrive30e činí kombinovaný výkon 240 kW, díky spalovacímu motoru o výkonu 110 kW a elektromotoru o výkonu až 130 kW. V případě xDrive25e je to 180 kW, díky spalovacímu motoru o výkonu až 100 kW a elektromotoru s 80 kW.

Rýsuje se i ostrá verze s logem M, zachyceny totiž byly prototypy se čtyřmi koncovkami výfuku na zádi. Spíše než o „pravověrné eMko“ X1 M však půjde o ne tak ostrý model ve stylu X2 M35i. Očekávejme tak v jeho útrobách pořádně silný benzinový čtyřválec.

BMW X1 třetí generace (interně U11) se podle zákulisních zpráv začne vyrábět v červenci. Výrobu pro Evropu opět zajistí německý závod automobilky v Regensburgu. Bok po boku se tam budou vyrábět vozy se spalovacím i elektrickým motorem.

BMW X1 (U11): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4500 x 1845 x 1642 x 2692 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 540 litrů
  • Výroba: 2022- (Regensburg, Německo)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *