KatalogC4Citroën

Citroën C4 Picasso (2013-2022)

Citroën C4 Picasso je kompaktní velkoprostorové vozidlo, které bylo představeno v roce 2013. Tehdy debutovalo právě pod označením C4 Picasso, v roce 2018 však došlo k přejmenování na C4 SpaceTourer, v rámci změny strategie označení velkoprostorových modelů značky. Ty nově měly nést právě přídomek SpaceTourer. K ukončení výroby dojde na začátku července 2022.

V roce 2013 automobil přicházel na trh jako druhá generace MPV pojmenovaného Citroën C4 Picasso. Automobil výrazně změnil svoji tvář, vsadil na extravagantní příď s rozdělenými světlomety. Jejich horní část přitom opticky propojovala chromovaná linka, prostupující přes šíři přídě, včetně loga výrobce. Z předchůdce však byly převzaty tenké, rozdělené A-sloupky karoserie. Přestože design šokoval, tak velkým překvapením nebyl, na jaře 2013 ho na tehdejším ženevském autosalonu naznačil koncept Technospace.

Krátce po „krátké“ verzi C4 Picasso debutovalo i prodloužené Grand C4 Picasso, dostupné se třemi řadami sedadel. To se odlišilo primárně boky, ozdobenými střešními oblouky spojujícími boční sloupky. Jiný však byl také přední nárazník nebo záď, u Grand C4 Picasso zdobená koncovými světly extravagantně tvořícími písmeno C. Délka Grand C4 Picasso přitom zůstala zhruba shodná jako u předchůdce, rozvor se však mezigeneračně natáhl o 110 mm. To krátké provedení se oproti předchozí generaci lehce zkrátilo.

Výrazná dieta

Zajímavostí byl pak interiér, který využil koncepci s dvěma obrazovkami na palubní desce. Menší 7″ ovládá klimatizaci a další funkce auta, větší 12″ zobrazuje důležité informace pro řízení. Citroën navíc sliboval velkorysý vnitřní prostor a vzdušnost, zdůrazněnou i bohatým prosklením. Nechyběla ani bohatá výbava, jako masážní funkce pro přední sedadla, adaptivní tempomat, aktivní parkovací asistent nebo displeje pro cestující vzadu zabudované v hlavových opěrkách předních sedadel.

Základem vozu se stala tehdy nově uvedená platforma EMP2. Ta umožnila výrazné mezigenerační snížení hmotnosti, u C4 Picasso až o 140 kg v závislosti na verzi. Šetřilo se třeba díky lehkým materiálům, kapota je hliníková, víko zavazadelníku zase kompozitové.

Nabídka motorů byla v době premiéry bohatá. Z benzinových agregátů tu byly čtyřválce 1.6 VTi (88 kW) a 1.6 THP (115 kW). Turbodiesely zahrnovaly 1.6 e-HDI (85 kW), úspornou verzi 1.6 e-HDi (68 kW) i nově nabídnutý 2.0 BlueHDi se 110 kW, využívající modul SCR (selektivní katalytická redukce) pro snížení oxidů dusíku.

V průběhu let se ale nabídka proměňovala. Už v roce 2014 1.6 THP posílilo na 121 kW, zatímco 1.6 VTi nahradil tříválec 1.2 PureTech s 96 kW, nabízený od roku 2015. Základní vznětové 1.6 e-HDi pak posílilo na 73 kW, zatímco silnější provedení nahradilo 1.6 BlueHDi s 88 kW.

Facelift z roku 2016

Pro rok 2016 se oba modely dočkaly modernizace. Avantgardní příď zůstala, došlo však k decentním retuším, upraven byl jak nárazník, tak světlomety, opticky spojené dvěma chromovanými pásy se zakomponovaným logem značky. Koncové svítilny dostaly novou trojrozměrnou grafiku. Rozšířila se i možnost individualizace vzhledu, třeba o kontrastní střechu.

Uvnitř se zase objevila nová generace multimediálního systému se 7″ displejem na středovém panelu. Doplnila jej i inovovaná obrazovka navigace na vrchu středového panelu. Citroën navíc zapracoval na bezpečnosti. Standardem se stalo hlídání bdělosti řidiče. Za příplatek tu byly systémy jako sledování povolené rychlosti, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, automatické brzdění nebo aktivní hlídání vozidel v mrtvém úhlu. Nově bylo k dispozici též bezdotykové otevírání víka zavazadelníku.

Nabídku motorů zase doplnil benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) v kombinaci s šestistupňovým automatem. Pro menší Grand C4 Picasso tu byla i základní verze tříválce 1.2 PureTech s 81 kW.

Z C4 Picasso se stává C4 SpaceTourer

V roce 2018 se dvojice MPV přejmenovala na Citroën C4 SpaceTourer, respektive Citroën Grand C4 SpaceTourer. Zákulisní informace přitom hovořily o tom, že automobilka v rámci snižování nákladů už nechtěla platit za používání jména slavného malíře. O možných změnách v označení svých modelů vedení značky mluvilo už v roce 2015, kdy si nechalo dokonce zadat interní průzkum co případně změnit.

V souvislosti s touto změnou však došlo i k některým inovacím. Ty se týkaly hlavně motorové palety, reagující na nejnovější emisní normy, inovované agregáty tak byly přizpůsobeny pravidlům Euro 6.2. Konkrétně tu byl nově 2.0 BlueHDi posílený na 120 kW, který navíc příplatkový šestistupňový automat vyměnil za vyspělejší osmistupňový. Místo naftové šestnáctistovky zaujal 1.5 BlueHDi (96 kW). Benzinové agregáty pak zastoupil výhradně tříválec 1.2 PureTech (96 kW), nově též dostupný s osmistupňovým automatem, místo šestistupňového. Skončil tak čtyřválec 1.6 THP (121 kW).

Evropská klientela nicméně ztrácí o MPV zájem, což se projevilo i na nabídce Citroënu. V létě 2020 tak byla v reakci na klesající odbyt ukončena výroba „krátké“ verze C4 SpaceTourer. Během roku 2022 skončí i produkce většího Grand C4 SpaceTourer. Přímá náhrada údajně nevznikne, potenciální zájemci mají raději usednout do osobních dodávek (Berlingo nebo SpaceTourer), případně do SUV (C5 Aircross). Produkce auta činí přes 350.000 kusů.

Citroën C4 Picasso/SpaceTourer: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4438 x 1826 x 1610 x 2785 mm (C4 SpaceTourer), 4597 x 1826 x 1634 x 2840 mm (Grand C4 SpaceTourer)
  • Objem zavazadlového prostoru: 537 litrů (C4 SpaceTourer), 725 litrů (Grand C4 SpaceTourer)
  • Výroba: 2013-2022 (Vigo, Španělsko)

Ohodnoťte Citroën (Grand) C4 Picasso/SpaceTourer i vy

Jeden myslel na “Citroën C4 Picasso (2013-2022)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *