Subaru Levorg je kombi nižší střední třídy vyráběné v první generaci s interním označením VM od roku 2014. Automobil v hierarchii značky tehdy vyplnil mezeru mezi hatchbackem Impreza a modelem Legacy. Pro rok 2020 je chystaná druhá generace, u níž však zatím není jisté, že bude nabízen i na evropských trzích.
V Evropě se totiž původně Levorg ani neměl prodávat, díky ohlasu však na starý kontinent dorazil v roce 2015. Jméno je akronym pro LEgacy (dědictví či stejnojmenný model), reVOlution (revoluce) a touRinG (kombi či cestování). V době uvedení na trh Subaru Levorg prezentovalo jako kombík spojující sportovní jízdní vlastnosti s praktičností a pohodlím na dlouhých cestách.
Základy Subaru Levorg VM sdílí s tehdejším sedanem WRX STI vycházejícím ze čtvrté generace Imprezy (GJ), s nímž se shoduje též rozvor 2.650 mm. Na ostrý sedan ostatně odkazoval i design, zatímco velikostně vůz odpovídal Legacy čtvrté generace. Podvozek s nezávislým zavěšením využívá vzpěry MacPherson vpředu a dvojitá ramena vzadu. Samozřejmostí jsou motory s protiběžnými písty pod kapotou a pohon všech kol (tvořený mezinápravovou spojkou).
Na evropský trh vůz vstoupil výhradně s přeplňovanou jedna šestkou typu boxer, kombinovanou s převodovkou CVT Lineartronic a pohonem všech kol. Jinde ve světě byl ale Levorg dostupný třeba též s dvoulitrem.
Výměna motoru
V roce 2017 Subaru Levorg VM prošel decentním faceliftem, který lehce upravil vzhled a především vylepšil bezpečnostní sadu asistentů. O to větší modernizace nastala pro rok 2019. Tehdy se u evropské specifikace zcela proměnila nabídku motorů, když Levorg nově nabídl výhradně atmosférický dvoulitr FB20, známý z tehdejšího Foresteru čtvrté generace (SJ), přizpůsobený tehdejším novým emisním normám Euro 6d-TEMP.
Měnil se i charakter, když Subaru udělalo Levorg pohodlnější. Reagovalo tak na slabé prodeje na starém kontinentu a názor evropských zákazníků, že je toto kompaktní kombi až příliš sportovní. Spolu s tím Levorg přišel také o charakteristický otvor v kapotě.
Subaru Levorg: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4690 x 1780 x 1490 x 2650 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 522 litrů
- Výroba: 2014-2020 (Gunma, Japonsko)
Subaru Levorg je takový závan starých časů, když dává vzpomenout na to nejlepší, co kdy tato značka postavila. Lépe jezdící kompaktní kombík jinde prostě nenajdete, to, co umí jeho podvozek je zkrátka fantastické. Perfektně tlumí nerovnosti, je krásně poddajný a zároveň poskytuje vysokou jistotu za volantem, když chcete využívat veškerých jeho schopností. Škoda jen toho, že na evropských trzích nikdy nenabídnul manuální převodovku, k celkovému charakteru by sedla rozhodně lépe než CVT. Cena pak vždy byla spíše vyšší.
Subaru Levorg 1.6GT-S s paketem STI je opravdu povedené kombi, které je téměř bezchybné. Jeho největším problémem na evropském trhu je nemožnost konfigurace hnacího ústrojí, k čemuž se řadí hlavně absence manuální převodovky, jež by jej z jízdního hlediska posunula o pořádný krok dále. Když se však podívám na dostupné auto jako na celek, líbí se mi způsob, jakým funguje. Je bezproblémové při každodenním městském ježdění, pohodlné na dlouhých dálničních cestách a skvělé v okamžiku, kdy sjedete na zakroucené okresky, na nichž je Levorg snad úplně nejlepší.
Více na: https://templeofspeed.cz/subaru-levorg-1-6gt-rodinnym-kombikem-alpach/