Dacia Lodgy (2012-2022)

Dacia Lodgy 2012

Dacia Lodgy byl kompaktní velkoprostorový automobil až pro sedm osob vyráběný rumunskou automobilkou mezi lety 2012 až 2022. Tehdy se stal novinkou v nabídce značky, v rámci její expanze. Šlo v té době o čtvrtou modelovou řadu, po Loganu, Sanderu a Dusteru. Základ sdílel s tehdy rovněž uvedeným užitkovým vozem Dacia Dokker, dostupným rovněž v osobní variantě. Dlouhodobě Lodgy platilo za nejdostupnější MPV na českém trhu. Na trzích mimo Evropu se vůz prodával pod označením Renault Lodgy. V roce 2022 byl nepřímo nahrazen crossoverem Jogger.

Nejprve jako závoďák

Lodgy debutoval na ženevském autosalonu na jaře 2012. Už na podzim předchozího roku však jeho tvary naznačil závodní speciál Lodgy Glace pro šampionát jízdy na ledu Andros Trophy.

Automobil vsadil na nový designérský styl, na který postupně navázaly další modely značky. Cílem bylo nabídnout kompaktní MPV za cenu malého, tedy poskytnout maximální vnitřní prostor za co nejnižší cenu, čemuž odpovídá také účelné obestavění vnitřního prostoru. Poznávacím znamením proti osobní verzi Dokkeru jsou zadní boční dveře, ty u Lodgy nejsou posuvné, ale konvenčně otevírané.

Účelný byl také interiér, který vsadil na jednoduché tvary a přehledné rozmístění ovládacích prvků. Použité materiály byly použity z vozů vyšších segmentů. Novinkou byla třeba možnost multimediálního systému (včetně navigace) se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou. Kabina pak poskytla prostor až pro sedm míst, v tradičním rozmístění dvou míst vpředu, tří uprostřed a dvou v třetí řadě. Plusem měl být i dostatek odkládacích prostorů, celkem jich je až 12, s objemem 20,5 až 30 litrů v závislosti na verzi.

Základem se stala platforma M0 sdílená právě s Dokkerem. U Lodgy se zapracovalo na komfortu, hlučnost byla snižována pomocí rozsáhlejšího odhlučnění motoru (využito bylo o 30 % více těsnících materiálů) nebo dalších technických řešení, jako je třeba umístění vložek, pěnové hmoty a těsnění.

Dostupné MPV se na českém trhu začalo prodávat se dvěma motory, atmosférický zážehový čtyřválec 1.6 (60,5 kW) doplnil vznětový motor 1.5 dCi ve dvou výkonových variantách, s 66 kW a 79 kW. V létě 2012 nabídku obohatil i nový přeplňovaný motor 1.2 TCe (85 kW), který debutoval v tehdejších Renaultech Mégane a Scénic.

Postupné inovace

V průběhu let byla Dacia Lodgy samozřejmě postupně inovována. V roce 2014 dorazila oplastovaná verze Lodgy Stepway, upravená po vzoru již nabízeného Sandera Stepway, s lépe chráněnou karoserií. Ve stejném roce došlo také k nabídnutí základní šestnáctistovky ve verzi na LPG, s 59 kW.

K větším motorovým změnám pak došlo v roce 2015. To debutoval nový atmosférický čtyřválec 1.6 SCe (75 kW), rovněž nabídnutý i na LPG, nebo turbodiesel 1.5 dCi (80 kW). Ten v roce 2018 nahradila inovovaná varianta 1.5 Blue dCi (85 kW).

V roce 2019 se pak Lodgy podobně jako Duster dočkal nového čtyřválce 1.3 TCe (75 kW), vyvinutého v rámci spolupráce mezi Renaultem a Mercedesem, jako náhrady za dosavadní 1.2 TCe.

Dacia Lodgy se pro evropské trhy vyráběla v závodě v marockém Tangieru, po boku technicky spřízněného Dokkeru, který byl kvůli produkci těchto modelů rozšířen. Bratr se znaky Renaultu však vznikal v indickém Chennai.

Dacia Lodgy: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4498 x 1751 x 1679 2810 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 207 litrů (sedmimístná konfigurace), 827 litrů (pětimístná konfigurace)
  • Výroba: 2012-2022 (Tangier, Maroko)

Ohodnoťte Dacii Lodgy i vy, v komentářích pod článkem:

One thought on “Dacia Lodgy (2012-2022)

  1. Dacia Lodgy dlouhodobě patří za nejlevnější MPV na trhu, které navíc zvládne poskytnout prostor až pro sedm cestujících, a tak není divu, že je rovněž vyhledávanou ojetinou. Nicméně těžce dostupnou, díky velkému zájmu, což ovlivnilo i cenu, která si kvůli tomu drží hodnotu. Předem je ale potřeba zmínit, že je Lodgy opravdu vůz především pro nenáročné motoristy, hledající dostupné rodinné auto. Vnitřek je totiž zkrátka lacině působící, dokazující nízkou cenu, a příliš neoslní ani vnější design To ale cílové klientele vadit nebude, i díky dostupnému servisu. V tomto případě je navíc výhodou sdílení vybraných komponent s dalšími Daciemi své doby (Sandero II, Logan II), s nimiž vůz sdílí platformu M0 vyhrazenou vozům Dacia. Předností je navíc slušná spolehlivost. To platí hlavně pro původní 1.6 8V MPI (to má ale průměrnou dynamiku), ale také pro turbodiesel 1.5 dCi, který za ta léta prošel dlouhým vývojem, a tak u Lodgy platí už za spolehlivou volbu. Naopak u novějšího čtyřválce 1.6 SCe původem od Nissanu hrozí vysoká spotřeba oleje, nedá se doporučit ani dlouhodobě problémové 1.2 TCe hrozící brzkým opotřebením kvůli ředění oleje benzinem, u vozů jezdících často krátké trasy. Modernější 1.3 TCe je pak v nabídce stále relativně krátce, reagoval však na potíže 1.2 TCe, a tak by měl být spolehlivějším řešením.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *