Dacia Dokker je kompaktní lehký užitkový automobil rumunské automobilky, který se vyráběl mezi lety 2012 a 2021. Nabízen byl jak v užitkové verzi (Dokker Van), tak osobní variantě (Dokker). Na trh vstoupil jako novinka v nabídce značky, v roce 2021 byl ukončen bez přímé náhrada. V rámci aliance měl Dokker nahradit Renault Express. Na českém trhu byla tato osobní dodávka ve své době jedním z nejprodávanějších velkoprostorových automobilů. Technický základ vůz sdílí s dříve představeným MPV Dacia Lodgy. Stejně jako ostatní modely značky Dokker primárně sází na nízkou cenu.
S Lodgy vůz sdílí techniku, i větší část skeletu karoserie. Příbuzenský vztah je proto už patrný na samotném designu, přední partie jsou obdobně řešeny. V době premiéry se však vozy lišily odlišným nárazníkem. Dokker pak na rozdíl od Lodgy využil bočních posuvných dveří, pro praktičtější vstup k zadním sedadlům, respektive do nákladního prostoru. Oba modely sdílejí svůj rozvor 2.810 mm, Dokker je však zároveň kratší a vyšší.
Do prodeje vůz vstoupil se čtyřmi motory. Ty zážehové zastupoval atmosférický čtyřválec 1.6 8v (61 kW) a přeplňovaný motor 1.2 TCe (85 kW), z turbodieselů tu byly dvě výkonové verze 1.5 dCi (55 kW a 66 kW). Základem je platforma M0 známá též z dalších soudobých modelů značky. Podvozek tvoří vpředu vzpěry McPherson s trojúhelníkovým ramenem a vzadu zesílená náprava ve tvaru H s programově deformovatelným profilem.
V roce 2014 rozšířila nabídku po vzoru dalších modelů značky verze Stepway s oplastovanou karoserií. Časem byla k dispozici rovněž verze na LPG, na základech šestnáctistovky.
Postupné inovace
Rok 2016 byl pak ve znamení modernizace. Dacia Dokker se dočkala inovované přídě po vzoru tehdy modernizovaného Loganu a Sandera druhé generace. Uvnitř zase byla pozměněna palubní deska a aplikován nový čtyřramenný volant. Novinkou byla i možnost sklopných stolků pro zadní sedačky.
V průběhu let se navíc proměnila nabídka motorů. Šestnáctistovku nejprve nahradilo modernější 1.6 SCe (75 kW), které později spolu s dvanáctistovkou nahradila přeplňovaná třináctistovka. Motor 1.3 TCe od roku 2019 nabídl dvě výkonové verze se 75 kW a 96 kW. Turbodiesel pak postupně nahradil modernější motor 1.5 Blue dCi (55 kW a 70 kW)
Dacia Dokker se pro evropské trhy vyráběl v Maroku. Jinde ve světě se prodával se znaky Renaultu (v Jižní Americe jako Renault Nueva Kangoo). Jméno Dokker je vtipnou zkomoleninou slov dock worker (pracovník doků), což odkazuje na jeho užitné vlastnosti.
Dacia Dokker: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4363 x 1751 x 1814 (1852 se střešními ližinami) x 2810 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 800 litrů (Dokker), 3300 litrů (Dokker Van)
- Výroba: 2012-2021 (Tangier, Maroko)