Značka Mini pod křídly BMW už zažila světlé i horší okamžiky. Nástup první novodobé generace se stal obrovským obchodním úspěchem, a tak se nabídka vozů značky v průběhu let postupně rozšiřovala, třeba také o třídveřové SUV Paceman nebo Coupé a Roadster. Jenže to se následně ukázalo, že ne všechny novinky byly šťastně zvolené, a tak se nabídka „optimalizovala“ a zase zpět zužovala. Vždy ale součástí nabídky byl dnes už tradiční třídveřový hatchback, jednoduše nazvaný Mini. Nyní už se rýsuje jeho nová generace. Hovořilo se, že dorazí už letos, nakonec však přijde až v roce 2024. Přesto už byl jeho vzhled odhalen. Nově vůz ponese jméno Mini Cooper.
Jednodušší design, ale ne nudný
Automobilka už dříve zveřejnila první oficiální snímky maskovaného prototypu, které potvrdily dřívější zprávy o zjednodušení tvarů a návratu ke kořenům. Design Mini opět projde evolucí, tentokrát v rámci snahy o zjednodušení designu. Hlavním motivem se stávají výrazné kulaté světlomety vpředu. Záď pak využívá zcela nové řešení, s vcelku tenkými, vertikálně orientovanými koncovými světly. Délka zůstává na hodnotě zhruba 3,8 metru, novinka má však být širší a využít delší rozvor.
Výraznou proměnou má projít také interiér. Špionážní snímky opět potvrdily dřívější zprávy o minimalistickém stylu. Kabina bude tudíž jednoduše řešena, avšak s luxusnějšími materiály než dosud. Středový panel si pak uchová již tradiční motiv velkého kruhu, v němž bude integrována dotyková obrazovka multimediálního systému. Chybět nebude ani head-up displej pro zobrazení základních informací, který by dokonce mohl zcela převzít funkci klasického přístrojového štítu.
Spalovací motory i elektro
Co se týče pohonných jednotek, i nové Mini pro rok 2024 si nadále má uchovat v nabídce spalovací motory. Ty mají využít osmistupňový automat a podle všeho se zcela zbaví manuální převodovky. Důležitou součástí palety bude ale čistě elektrická verze. Ta dokonce má na trh dorazit jako první, v květnu 2024, verze se spalovacími motory mají následovat v červnu 2024. Později dorazí i ostrá verze JCW.
Elektrická varianta bude důležitá nejen kvůli snížení flotilových emisí, ale také obchodně. Už za předloňský rok bylo z celosvětového hlediska každé zhruba desáté prodané Mini plug-in hybrid nebo elektromobil. Očekává se každopádně využití baterií s kapacitou 40 kWh a 54 kWh. Základem se stane nová platforma Spotlight vyvinutá ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall.
Je to navíc součástí strategie Mini, které počítá s tím, že do roku 2027 budou polovinu jejích prodejů tvořit elektrovozy. Po roce 2030 pak chce postupně omezit nabídku na elektřinou poháněné automobily, jak to jednotlivé trhy umožní.
Třídveřový hatchback a co dál?
Nové Mini pro rok 2024 bude součástí nastupující čtvrté novodobé generace vozů této značky. Jako první se představí třídveřový hatchback, vedle něhož je potvrzen také příchod odvozeného kabrioletu. Oba se budou vyrábět v domovské továrně Mini v britském Oxfordu, které se stane opravdovým centrem výroby značky. V rámci reorganizace výroby už Mini nebude vyrábět v Nizozemí, u firmy VDL Nedcar.
Nástupce se pak jistě dočká také SUV Countryman, které se nově bude vyrábět v Lipsku, v továrně mateřského BMW. SUV Countryman vyroste, aby se mu více dařilo na zámořských trzích. Budoucnost kombi Clubman bude však ve znamení crossoveru Aceman, který dnešní model nahradí. Pořád se mluví také o minivozu menším než třídveřový hatchback, který by se však mohl prodávat jen v Číně. Čilé spekulace se pak v posledních měsících vedly také o MPV vycházející z konceptu Urbanaut.