Test: Mazda 3 2.0 e-Skyactiv-X Exclusive-Line (2024)

Mazda 3 2.0 e-Skayctiv-x 2024

Mazda si v posledních letech dělá věci po svém. Krásně je to vidět na modelu Mazda 3, který vystupuje z davu designem i technikou v útrobách. Zda současná generace zaujme i po několika letech na trhu, jsme zjišťoval během týdenního testu. Mazdu 3 jsem na jaře 2024 vyzkoušel s unikátním motorem 2.0 e-Skyactiv-X.

Současná generace trojky sice byla představena již v roce 2019, i po pěti letech na trhu však působí moderně. Sportovně přitom vypadá také ve spíše elegantním béžovém laku Platinum Quartz testovaného kousku. Příď je dynamicky tvarovaná, jak jsme u Mazdy zvyklí, stejně jako záď s výraznými koncovkami výfuku i sportovně střiženými koncovými světly. Profil hatchbacku pak zaujme masivními C-sloupky, které za mě však jsou jedinou pihou na kráse – z některých úhlů toto řešení působí těžkopádně, ve srovnání s dlouhou kapotou jak z nějakého sporťáku.

Prémiový interiér s omezeným prostorem

Interiér pak dokazuje, že se Mazda dnes staví do role vrcholu mainstreamové kategorie. Použité materiály působí prémiově, pochvalu zaslouží také zpracování. Hodně se mně líbí digitální přístrojový štít evokující klasické analogové budíky, což i díky rámečkům zdůrazňuje prémiový feeling. Pravdou ale je, že některým klientům může chybět širší nabídka grafických zobrazení.

Příkladný je pak posaz za volantem, který neváhám připodobnit ke sporťákům. Sedí se nízko, všechny ovladače jsou příjemně po ruce a volant se příjemně drží. I po letech chválím infotainment, s otočným ovladačem a analogovými ovladači na středovém tunelu se intuitivně ovládá také během jízdy. Nechybí přímý vstup k mapě i rádiu, stejně jako samostatný panel ovládání klimatizace. Snad jen zadávání cílové destinace skrze otočný ovladač je poněkud zdlouhavé. Širokoúhlý displej multimediálního systému pak možná není nějak zázračně velký, v praxi ale plně postačuje.

To prostor na zadních sedadlech je stísněný, i kvůli masivním C-sloupkům. Ostatně ani místa tady není tolik, dospělý už to moc prostoru před koleny, ani nad hlavou nemá. Celkově řečeno je tak Mazda 3 spíše auto pro dva, už mladé rodiny si všimnou jistých praktických omezení. Nízká stavba ztěžuje manipulaci s autosedačkou, čemuž nepomáhají ani zadní dveře, které se neotevírají tak široce. A nijak velký není ani zavazadelník, s udávaným objemem jen 330 litrů. Pokud tak potřebujete převést kočárek i s korbou, do kufru se už moc dalšího nevejde.

Jaký je motor 2.0 e-Skyactiv-X?

Mazda 3 dnes už nabízí výhradně motory spalující benzin. Vedle základního mild-hybridního čtyřválce 2.0 e-Skyactiv-G dostupného ve verzích s 90 a 110 kW je tu ještě unikátní 2.0 e-Skyactiv-X se 137 kW, přezdívaný vznětový agregát na benzin.  Jde o mild-hybridní jednotku kombinující princip zážehového i vznětového motoru.

Agregát je to velice příjemný, kultivovaný a se slušným elánem. Pravdou ale je, že těch 137 kW byste mu nehádali, přestože dynamika je obstojná, očekával bych ještě větší nadšení, vzhledem k papírovému výkonu. Dnes už svébytný je také charakter podobný atmosférickým agregátům, i kvůli použití malého kompresoru výkon roste lineárně s otáčkami, a tak je nutné se pro dosažení nejvyšší síly dostat do vyššího spektra otáček. Do nějakých 2000 otáček je čtyřválec mdlý, pak už zátah plynule roste. Výhodou je pak tichý a citlivě pracující start-stop systém.

Plusem je také slušná spotřeba paliva. Takřka za všech podmínek se mi dařilo jezdilo kolem šesti, sedmi litrů, ať už po městě nebo na dálnici.

Obří pochvalu pak zaslouží řazení. Šestistupňový manuál s krátkou řadicí pákou je naprosto famózní, s příjemně tuhým chodem, tužší spojkou a krátkými i přesnými drahami. Jestli si v nějakém moderním autě budete užívat změnu převodu, je to právě v Mazdě 3.

Radost z řízení

Jízdní vlastnosti přesně odpovídají charakteru Mazdy. Podvozek tak poskytuje vysokou jistotu při průjezdu obloukem, aniž by se karoserie nějak nakláněla. Pravdou ale je, že naladění je na českých silnicích spíše tužšího ražení, 18″ kola jsou na nerovnostech občas slyšet. To je ostatně dáno tím, že Mazda 3 vzadu používá „jen“ torzní příčku. Jakmile se ale chcete rychleji svézt, naladění oceníte, stejně jako optimální pozici za volantem, komunikativní řízení nebo příjemně tuhé řazení. Naopak bych ocenil rychlejší nástup brzd.

Na dálnici se však projeví spíše průměrné odhlučnění. Při 130 km/h uslyšíte jak šum okolního vzduchu, tak lehké vrnění spalovacího motoru. Mrzí mě pak nová homologace bezpečnostních asistentů, která znamená, že musíte po každém nastartování vypínat otravné upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. Naštěstí to lze stiskem jednoho tlačítka vlevo pod volantem. Adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v pruzích však funguje spolehlivě, zatímco hlídání mrtvého úhlu i hlídač nepozornosti řidiče jsou spíše opatrnější. Líbí se mě však jednoduché vizuální upozornění sledování mrtvého úhlu na head-up displeji.

Mazda 3: Základní technická data

Motor2.0 e-Skyactiv-X FWD
Výkon (kW)137
Točivý moment (Nm)240
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)216
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,2
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,3
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)120
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1411/518

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *