Čas rychle utíká, důkazem toho je i fakt, že Mazda 6 oslavila už 20 let od představení první generace, která na trh vstupovala jako náhrada za dřívější model 626. Na oslavu tohoto jubilea vznikla edice 20th Anniversary, která je zároveň pravděpodobně rozlučkou s touto řadou. Střední třída strádá, zákazníci raději přesedlají do různých SUV, a tak se tak nějak očekává, že šestku postupně nahradí model CX-60. Než se tak opravdu stane, je čas Mazdu 6 20th Anniversary otestovat. Jak nás po týdenním zkoušení oslovila ve verzi sedan?
I po letech jí to sluší
Co se týče designu, tak nás Mazda 6 oslovila náramně. I po letech vypadá vážně skvěle, kdo by řekl, že s několika inovacemi se generace GJ prodává už od roku 2012. V unikátním vínovém laku Artisan Red vyhrazeném edici 20th Anniversary působí šestka opravdu majestátně a reprezentativně. To ostatně zdůrazňuje dominantní chromovaná maska chladiče, opticky protažená pod hlavní světlomety.
To uvnitř už léta na trhu už v některých ohledech znát jsou. Na mysli mám hlavně multimediální systém, samotný 8″ displej není z největších, reakce nejsou z nejrychlejší a také samotná grafika působí zastarale. Ostatně i parkovací kameru mají dnes už lepší i mnohé levnější vozy, co se týče rozlišení.
Na druhou stranu, co do ovládání není šestce co vytknout. Infotainment se ovládá známou konzolou na středovém tunelu mezi předními sedadly, ve stylu toho nejlepšího od BMW. Nechybí ani konvenční ovladače od klimatizace. Ovládání je tak intuitivní a rychle se v něm zorientujete.
Stejně tak interiér Mazdy 6 i po letech působí prémiově. To u edice 20th Anniversary zdůrazňuje neobvyklé kožené čalounění Tan Nappa na palubní desce s hrubým vzorem. Líbí se mně také digitální přístrojový štít s „analogovou“ grafikou, který vypadá náramně, navíc ho může doplňovat head-up displej, už delší dobu konečně s promítáním na čelní sklo. Vytknout nemám co ani zpracování nebo použitým materiálům. Snad jen elektricky ovládaná sedadla bych si uměl představit níže, ukotvena jsou poměrně vysoko, což trochu kazí jinak sportovní posaz za volantem.
Příkladný je také vnitřní prostor. Také vzadu před koleny je dostatek prostoru, zadní lavice navíc hezky podpírá stehna. Snad jen nad hlavou je místo spíše průměrné, kvůli siluetě střechy, ani dospělý se tu však necítí stísněně. Bez výhrad je také pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor, je celkem dlouhý, poskytuje dostatečných 489 litrů. Logicky je ale u sedanu hůře přístupný, vlivem menšího víka. To navíc bohužel není elektricky ovládané, což bych dnes ve střední třídě už považoval za standard.
Jaký je čtyřválec 2.5 Skyactiv-G?
Mazda 6 20th Anniversary je dostupná s jediným motorem. S ohledem na její ladění jakožto prémiovou edici není divu, že jde o to nejlepší z aktuální nabídky šestky, v podobě benzinového čtyřválce 2.5 Skyactiv-G194 s výkonem 143 kW, kombinovaného s šestistupňovým automatem.
Atmosférický motor při jízdě nezapře svůj charakter. Má příjemný zvuk i dostatečnou sílu, s lineárním tahem a okamžitými reakcemi. Nevyhnete se však vysokým otáčkám, abyste se toho elánu dočkali. A ani v takovém případě pružnost a dynamika zkrátka není taková jako u turbomotorů. Jednoduše řešeno, dovedl bych si představit silnější ústrojí pod kapotou, podvozek by to určitě zvládnul.
Zážehová dva pětka spolupracuje výhradně s šestistupňovou samočinnou převodovkou. Automat mění převod hladce a rychle, v některých situacích však prozradí, že by dnes běžnější osmikvalty zareagovaly jemněji. Třeba ruční řazení páčkou pod volantem jednoduše není tak hladké, odpovídá ale sportovnějšímu charakteru. Rozjezdy jsou však naprosto hladké, logika řazení příkladná, stejně tak start-stop systém funguje naprosto hladce.
Co se pak týče spotřeby, ve městě se v dlouhodobém hledisku vejdete do 9 l/100 km, dá se tu však jezdit i za 8 l/100 km. Na dálnici se pak apetit pohybuje v rámci povolených limitů okolo 7,5 l/100 km.
Mazda 6 pak podobně jako jiné modely této japonské značky nadchne jízdními schopnostmi. Podvozek funguje naprosto fantasticky, a to 20th Anniversary používá poměrně velká 19″ kola. Zároveň je však auto naprosto jisté a rádo zvládá i vyšší tempo.
Odhlučnění je pak obdobné jako u jiných modelů Mazda. Podvozek zkrátka třeba na dálnici trochu uslyšíte, zvlášť na hrubším povrchu. V tomto jiné vozy střední třídy jsou lepší. Stejně tak práce motoru občas uslyšíte, jak ho musíte vytočit do vyšších otáček. Jinak je ale příkladně tichý a kultivovaný.
Celkově vzato vás navíc šestka bude při jízdě bavit, a tak jí některé tyto chybky klidně odpustíte.
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G194: Základní technická data
Motor | 2.5 Skyactiv-G194 |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2488 |
Výkon (kW) | 143 |
Točivý moment (Nm) | 258 |
Převodovka | 6A |
Maximální rychlost (km/h) | 228 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 7,5 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 167 |
Objem palivové nádrže (l) | 62 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1462/633 |
Mazda 6: Další recenze a zkušenosti
Jekyll
Mazdu 6 generace GJ jsem měl možnost vyzkoušet už před lety, i po letech na trhu však auto umí oslovit originálním sportovním designem nebo hezky ztvárněným a slušně prostorným interiérem, navíc s přehledným ovládáním. Sportovně založené řidiče oslovi i nízký posaz s výhledem přes dlouhou kapotu. Některé chyby navíc značka během let opravovala, kompromisní head-up displej promítající data na sklíčko tak nahradilo plnohodnotné řešení s promítáním na čelní sklo. Někdejší zakomponovaný displej infotainmentu pak nahradila volně stojící obrazovka, opticky odlehčující kabinu. Pořád tu jsou ale poměrně krátké sedáky nebo příliš vzadu umístěná loketní opěrka řidiče, která kvůli tomu neposkytne moc opory.
Mazdu 6 jsem tenkrát zkoušel s turbodieselem 2.2 Skyactiv-D, který časem z nabídky vypadl, kvůli nevalné pověsti způsobené nízkou spolehlivostí. Přitom sám o sobě to byl dobrý motor, s hezkým zátahem, kultivovaným chováním a slušnou spotřebou. Jen ten šestistupňový automat občas zazmatkoval a nepřeřadil zrovna hladce. Plusem jsou však zábavné jízdní vlastnosti s přesným řízením, v tomto směru Mazda opět potvrzuje sportovní charakter. Počítejte ale s průměrným odhlučněním, které se však v průběhu let lepšilo. Vadit to může na dlouhých trasách, stejně jako spíše průměrný zavazadelník nebo malá palivová nádrž.
David
Mazda 6 generace GJ se podobně jako ostatní modely značky své doby prezentuje osobitým charakterem, který osloví hlavně příznivce sportovního svezení. Za léta vývoje nicméně automobilka vůz postupně inovuje, a tak je v roce 2021 zajímavou volbou i pro ty, kteří by nad ní před lety ohrnuli nos. Byť aktuálně už bohužel nenabízí ani čtyřkolku, ani turbodiesel, který bohužel trápily technické problémy. I po letech je to ale skvěle vypadající auto, a tak jak zvenku, tak uvnitř. Interiér možná v roce 2021 nenadchne malou obrazovkou infotainmentu, jenže ve výsledku takové řešení vlastně stačí a navíc je plusem i přehledné ovládání otočným ovladačem na středovém tunelu. Plusem je i výtečné zpracování a poctivý výběr materiálů. Líbí se mně i nízký sportovní posaz, sedáky navíc nejsou tak krátké jako u jiných aut japonských značek. Pochvalu zaslouží i head-up displej aktuálně promítající informace přímo na čelní sklo, naopak parkovací kamera má mizerný obraz s nízkým rozlišením a přední loketní opěrka je příliš vzadu. Chybí mně i elektricky ovládané víko zavazadelníku. Z hlediska prostornosti je to pak v rámci kategorie spíše průměr. Předností jsou tu ale jízdní vlastnosti, skvěle kombinující jízdní komfort se stabilitou a schopnostmi.
Mazda je hravá, líbí se mně i vrcholný čtyřválec 2.5 Skyactiv-G. Dynamicky kvůli atmosférickému plnění je to možná pořád spíše průměr, v tuzemských podmínkách ale stačí i na dálnici, navíc je příjemně odhlučněný a má příjemný kultivovaný zvuk. Skvělé je i spárován s automatem, byť pořád jen šestistupňovým. Řazení je ale příkladné, auto navíc rychle reaguje i na manuální pokyn. Vypínání válců se ale občas projevuje lehkým cuknutím. Na dálnici pak může vadit pořád spíše průměrné odhlučnění, v tomto ohledu je konkurence na tom lépe. Spotřeba se pak obvykle pohybuje kolem devíti litrů.
Lukáš Volšický, Temple of Speed
Wagon poháněný 2,2 litrovým turbodieselem s automatickou převodovkou a pohonem všech kol fungoval jako okamžitý zmizík. S obrovskou porcí točivého momentu z klidového stavu doslova vystřelil a následně upaloval jako o život, aniž by se zalekl blížících se zatáček. Důležité je pro mě ale jakési poselství, které v aktuální době vidím v benzínové Mazdě 6. Zážehová varianta oproti dieselu působí jako okénko do dob minulých, kdy byla podobná auta běžná. Dnes už je sedan s dvoulitrovou atmosférou, manuálem a výjimečným podvozkem na trhu vzácností. Výsledné rozhodnutí záleží na preferencích každého z nás. Přestože byl instantní výkon turbodieselu, který dokázal výrazně zkrátit rovinky, návykový, benzínová atmosféra se mi v současné době zdá milejší. Upřímně kašlu na skutečnost, že je značně pomalejší, ale z mého pohledu automobilového nadšence a fanouška atmosférických motorů je mi surový řev dvouvačkového atmosférického čtyřválce milý a neoposlouchatelný.
Tomáš Devera, Roadblog.cz
Při koupi Mazdy 6 možná pro nejednoho kupujícího nastane dilema, zda sedan, či Wagon. A Mazda to vůbec neusnadňuje. Obě karosářské verze totiž stojí vždy stejně. Navíc je jen jedna možnost u kombi, a to ta s pohonem všech kol, ten totiž sedan mít nemůže.
Takže jakou verzi vyberete? Já bych měl pořád jasno. Naftový motor umí pořádně zabrat, má super spotřebu a kombi praktické centimetry nad hlavou pro sedící vzadu. A i tak bych vzal sedan s benzínovým dvouapůllitrem a světlým interiérem. Proč? Protože to je něco, co vám už moc konkurence nenabídne. A to já mám rád.
Menežeris, DriveZone
Mně osobně Mazda 6 příliš nenadchla. Mazda 6 je dobré auto o tom není pochyb, ale není to pro každého. Osobně bych Mazdu 6 doporučil těm lidem, kteří hledají větší sedan se sportovních duchem. Já osobně preferuji pohodlné limuzíny, které vás svým způsobem hýčkají… To, že mě Mazda 6 příliš nenadchla neznamená, že zrovna u vás to bude stejné. Šestka nabízí skvělý atmosférický motor v kombinaci s klasickým a řekneme i poctivým automatem. K tomu přihazuje atraktivní design a relativně zajímavou cenu. Ten kdo hledá sportovněji střižený sedan vyšší střední třídy si přijde na své.
Adam Václavek, Wikicars.cz
Mazda 6 je dotažená skoro k dokonalosti, vypadá úchvatně, uvnitř se mi sedí parádně, je v ní dost místa a pokud jezdíte převážně sami, za mě je to v kategorii jasná volba. Motor sice nemá tolik výkonu jako konkurenční přeplňované motory, ale má kouzelný projev, podvozek je mistrovské dílo a já musím dát 9 bodů. Mít lepší informační systém a více místa vzadu nad hlavou, dávám jich 10.
Filip Suchomel, Autodays.cz
Mazda 6 sedan 20th Anniversary (2023) je jednoduše auto, které nestárne a zároveň je z něj cítit kvalita. Kombinace skořicové kůže v interiéru a vínového lakování působí až luxusně, to se Mazdě povedlo. Motoricky a jízdně si šestka vede taktéž skvěle. Naladění nového posilovače řízení je sportovnější a v kombinaci s 2.5l mě až překvapovalo, jak dokáže být zábavná.
Infotainmentem dostal bezdrátový CarPlay ale na konektivními služby se vůbec nesáhlo. Největší nedostatek přetrvává a tím je absence eSIM pro online služby (aplikace, online traffic, Google vyhledávání,…).
Přes jisté vrásky má Mazda 6 charisma, sex appeal a šmrnc. Japoncům se podařil až husarský kousek. Nicméně, tato generace je skutečně poslední….kupujte, než nebude!
Dominik Parajka
Plusy: napriek veku stále atraktívny dizajn, skvelé predné LED svetlomety, úchvatný interiér (farba, kvalita materiálov, vôňa), intuitívne rozmiestnenie ovládačov v interiéri, príjemný head-up displej, praktické riešenia v batožinovom priestore, skvele vyvážený podvozok, vynikajúce jazdné vlastnosti, nádherný prejav motora 2,5 Skyactiv G194, veľmi dobré naladenie 6-stupňovej automatickej prevodovky
Mínusy: zastaralejší infotainment po stránke grafiky, bezkľúčové odomykanie len z predných dverí, zastaralejšie riešenie čiernym tlačidlom, slabé rozlíšenie parkovacej kamery