Mazda 6 GJ (2012-)

Mazda 6 (GJ) je třetí generace modelu střední třídy z dílny japonské automobilky, která se vyrábí od roku 2012. Tehdy nahradila druhou generaci vozu, s interním označením GH. Opět je nabízena ve formě sedanu i kombíku. Na vybraných trzích, včetně toho domácího, japonského, byla Mazda 6 dříve známá jako Atenza.

Design automobilu vychází z konceptu Takeri prezentovaného v roce 2011, jeho autorem je tým Akira Tamataniho. Sportovně tvarovaný vůz tedy využívá prvků designérského jazyka Kodo, čímž navazuje na dříve odhalené SUV CX-5 první generace, a to včetně interiéru. Mazda 6 byla druhým sériovým autem navrženým podle tohoto stylu. V průběhu let byly tvary přitom lehce modernizovány, a to v rámci faceliftů pro modelové roky 2015 a 2018, které ladily i techniku.

Zajímavostí jsou přitom odlišné rozměry jednotlivých karosářských variant. Rozvor sedanu činí 2.830 mm, což je o 80 mm více než v případě kombi. Důvodem je fakt, že zatímco sedan byl primárně laděn pro potřeby amerického trhu, kombík zase vznikal prvotně pro Evropany, kde jsou žádanější o něco menší auta.

Balíček Skyactiv

Z hlediska techniky Mazda 6 použila kompletní balíček řešení Skyactiv. Pod kapotou se objevily motory rodiny Skyactiv, a to jak ty zážehové, tak ty vznětové. V obou případech šlo o čtyřválce, ve standardu kombinované s pohonem předních kol. Alternativou je pohon obou náprav. Podvozek Skyactiv-Chassis tvoří vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Konstrukci Skyactiv-Body pak ve velké míře využilo vysokopevnostní ocel.

Specifikace pro Evropu se vyrábí v japonském závodě Hofu. Pro vybrané trhy ale vůz vzniká také v Číně nebo Rusku. Mazda 6 (GJ) se mimochodem stala českým Autem roku 2014.

Mazda 6: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4870 x 1840 x 1450 x 2830 mm, 4805 x 1840 x 1475 x 2750 mm (Mazda 6 Wagon)
  • Objem zavazadlového prostoru: 489 litrů (6 sedan), 522 litrů (6 Wagon)
  • Výroba: 2012- (Hofu, Japonsko)

Mazda 6

4.35

Design

4.6/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.1/5

Celkový dojem

4.4/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Mazda 6 GJ (2012-)

  • 15 ledna, 2021 (13:06)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Mazdu 6 generace GJ jsem měl možnost vyzkoušet už před lety, i po letech na trhu však auto umí oslovit originálním sportovním designem nebo hezky ztvárněným a slušně prostorným interiérem, navíc s přehledným ovládáním. Sportovně založené řidiče oslovi i nízký posaz s výhledem přes dlouhou kapotu. Některé chyby navíc značka během let opravovala, kompromisní head-up displej promítající data na sklíčko tak nahradilo plnohodnotné řešení s promítáním na čelní sklo. Někdejší zakomponovaný displej infotainmentu pak nahradila volně stojící obrazovka, opticky odlehčující kabinu. Pořád tu jsou ale poměrně krátké sedáky nebo příliš vzadu umístěná loketní opěrka řidiče, která kvůli tomu neposkytne moc opory. Mazdu 6 jsem tenkrát zkoušel s turbodieselem 2.2 Skyactiv-D, který časem z nabídky vypadl, kvůli nevalné pověsti způsobené nízkou spolehlivostí. Přitom sám o sobě to byl dobrý motor, s hezkým zátahem, kultivovaným chováním a slušnou spotřebou. Jen ten šestistupňový automat občas zazmatkoval a nepřeřadil zrovna hladce. Plusem jsou však zábavné jízdní vlastnosti s přesným řízením, v tomto směru Mazda opět potvrzuje sportovní charakter. Počítejte ale s průměrným odhlučněním, které se však v průběhu let lepšilo. Vadit to může na dlouhých trasách, stejně jako spíše průměrný zavazadelník nebo malá palivová nádrž.

    Reagovat
  • 22 ledna, 2021 (12:10)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Mazda 6 generace GJ se podobně jako ostatní modely značky své doby prezentuje osobitým charakterem, který osloví hlavně příznivce sportovního svezení. Za léta vývoje nicméně automobilka vůz postupně inovuje, a tak je v roce 2021 zajímavou volbou i pro ty, kteří by nad ní před lety ohrnuli nos. Byť aktuálně už bohužel nenabízí ani čtyřkolku, ani turbodiesel, který bohužel trápily technické problémy. I po letech je to ale skvěle vypadající auto, a tak jak zvenku, tak uvnitř. Interiér možná v roce 2021 nenadchne malou obrazovkou infotainmentu, jenže ve výsledku takové řešení vlastně stačí a navíc je plusem i přehledné ovládání otočným ovladačem na středovém tunelu. Plusem je i výtečné zpracování a poctivý výběr materiálů. Líbí se mně i nízký sportovní posaz, sedáky navíc nejsou tak krátké jako u jiných aut japonských značek. Pochvalu zaslouží i head-up displej aktuálně promítající informace přímo na čelní sklo, naopak parkovací kamera má mizerný obraz s nízkým rozlišením a přední loketní opěrka je příliš vzadu. Chybí mně i elektricky ovládané víko zavazadelníku. Z hlediska prostornosti je to pak v rámci kategorie spíše průměr. Předností jsou tu ale jízdní vlastnosti, skvěle kombinující jízdní komfort se stabilitou a schopnostmi. Mazda je hravá, líbí se mně i vrcholný čtyřválec 2.5 Skyactiv-G. Dynamicky kvůli atmosférickému plnění je to možná pořád spíše průměr, v tuzemských podmínkách ale stačí i na dálnici, navíc je příjemně odhlučněný a má příjemný kultivovaný zvuk. Skvělé je i spárován s automatem, byť pořád jen šestistupňovým. Řazení je ale příkladné, auto navíc rychle reaguje i na manuální pokyn. Vypínání válců se ale občas projevuje lehkým cuknutím. Na dálnici pak může vadit pořád spíše průměrné odhlučnění, v tomto ohledu je konkurence na tom lépe. Spotřeba se pak obvykle pohybuje kolem devíti litrů.

    Reagovat
  • 17 října, 2021 (20:48)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Wagon poháněný 2,2 litrovým turbodieselem s automatickou převodovkou a pohonem všech kol fungoval jako okamžitý zmizík. S obrovskou porcí točivého momentu z klidového stavu doslova vystřelil a následně upaloval jako o život, aniž by se zalekl blížících se zatáček. Důležité je pro mě ale jakési poselství, které v aktuální době vidím v benzínové Mazdě 6. Zážehová varianta oproti dieselu působí jako okénko do dob minulých, kdy byla podobná auta běžná. Dnes už je sedan s dvoulitrovou atmosférou, manuálem a výjimečným podvozkem na trhu vzácností. Výsledné rozhodnutí záleží na preferencích každého z nás. Přestože byl instantní výkon turbodieselu, který dokázal výrazně zkrátit rovinky, návykový, benzínová atmosféra se mi v současné době zdá milejší. Upřímně kašlu na skutečnost, že je značně pomalejší, ale z mého pohledu automobilového nadšence a fanouška atmosférických motorů je mi surový řev dvouvačkového atmosférického čtyřválce milý a neoposlouchatelný.

    Více na: https://templeofspeed.cz/mazda-6-2-0-sky-g-srdce-vyhrava/

    Reagovat
  • 17 ledna, 2022 (14:56)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Mazda6 Wagon Skyactiv-D184 2020
    Při koupi Mazdy 6 možná pro nejednoho kupujícího nastane dilema, zda sedan, či Wagon. A Mazda to vůbec neusnadňuje. Obě karosářské verze totiž stojí vždy stejně. Navíc je jen jedna možnost u kombi, a to ta s pohonem všech kol, ten totiž sedan mít nemůže.

    Takže jakou verzi vyberete? Já bych měl pořád jasno. Naftový motor umí pořádně zabrat, má super spotřebu a kombi praktické centimetry nad hlavou pro sedící vzadu. A i tak bych vzal sedan s benzínovým dvouapůllitrem a světlým interiérem. Proč? Protože to je něco, co vám už moc konkurence nenabídne. A to já mám rád.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-mazda6-skyactiv-d184-2020-video/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *