KatalogBMWiX

BMW iX (2021-)

BMW iX je velké luxusní SUV s elektrickým pohonem, které mnichovská automobilka uvedla na trh v roce 2021. Novinka ekologické řady BMW i byla v době své premiéry prezentována jako nová technologická vlajková loď značky. Auto totiž použilo ty nejpokročilejší dostupné technologie, ať už z hlediska designu, automatizovaného řízení, konektivity, elektrifikace, služeb nebo udržitelnosti.

Příchod této technologické vlajkové lodi BMW poprvé avizoval již v roce 2018 koncept Vision iNext. Jméno se sice před zahájením sériové výroby pozměnilo, základ designu ale zůstal zachován. Přední maska tvořená pro BMW charakteristickými ledvinkami je tak obří a vertikálně orientovaná ve stylu druhé generace řady 4. Jelikož jako elektromobil iX nepotřebuje velké přívody vzduchu, slouží maska k jiným účelům. Do masky s průhledným krytem je totiž integrována kamerová technologie, radarové funkce a další senzory, stejně jako topná tělesa a čisticí systém senzorů. Standardem jsou full-LED světla, za příplatek však jsou k dispozici také laserové světlomety.

Délka odpovídá zhruba aktuálnímu modelu X5, výška zase X6, rozvor náprav má pak rovné tři metry.

Uvnitř zase zaujme šestiúhelníkový volant, zatímco displeje a ovládací prvky jsou zredukovány pouze na to nejdůležitější. Centrálním ovládacím prvkem je tak jednodílný prohnutý displej spojující 12,3″ přístrojový štít a 14,9″ kontrolní displej. Propojená sestava displejů natočených k řidiči optimalizuje zobrazování informací a ještě více zjednodušuje dotykové ovládání displeje. Pořád tu však nechybí ani dobře známý ovladač iDrive na středovém tunelu. BMW iX každopádně používá novou, již osmou generaci infotainmentu iDrive.

BMW iX je první model značky postavený na nové modulární platformě, na níž má spočívat budoucnost značky. Do budoucna ji tudíž použijí i další modely. Podvozek tvoří lichoběžníkové zavěšení vpředu a pětiprvková náprava vzadu. Za příplatek je dodáváno vzduchové odpružení.

Dva deriváty

O pohon se stará pátá generace elektrického systému BMW eDrive, kterou v tomto případě tvoří dva elektromotory. BMW iX debutovalo ve dvou variantách. iX xDrive40 využilo dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 240 kW, silnější iX xDrive50 poskytlo ze dvojice elektromotorů 370 kW.

Baterie poskytují hrubou kapacitu přes 70 kWh (u xDrive40), respektive 100 kWh (u xDrive50), což u výkonnější varianty stačí k dojezdu přes 600 kilometrů. Umístěny jsou pod podlahou auta, kde jsou integrální součástí karoserie. Nová technologie nabíjení pak umožňuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem až do výkonu 200 kW (u xDrive50). Tímto způsobem lze baterii nabít z 10 na 80 procent plné kapacity za méně než 40 minut.

Na začátku roku 2022 pak debutovala sportovně laděná verze iX M60 s výkonem 455 kW a točivým momentem, krátkodobě až 1.100 Nm. Součástí změny byla také aerodynamičtější karoserie nebo M specificky naladěné vzduchové odpružení na obou nápravách s automatickou regulací světlé výšky. Celková kapacita baterií činí 111,5 kWh (využitelná 105,2 kWh).

BMW iX se začalo v továrně v německém Dingolfingu vyrábět ve druhé polovině roku 2021.

BMW iX: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4953 x 1967 x 1695 x 3000 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 500 litrů
  • Výroba: 2021- (Dingolfing, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *