Katalog500Fiat

Fiat 500X 334 (2014-)

Fiat 500X je malé městské SUV z dílny italské automobilky, které je součástí retro řady 500. V době premiéry v roce 2014 byl čtvrtým členem této rodiny, po výchozím hatchbacku 500, od něj odvozeném otevřeném 500C a MPV 500L. V nabídce Fiatu nahradila 500X model Sedici.

Design pětidveřového automobilu s interním označením Typ 334 přímo navázal na výchozí pětistovku, jeho autorem byl tým vedený Robertem Giolitem, který už navrhoval moderní Fiat 500. Po vzoru pětistovky byla 500X také modernizována (v roce 2018), kdy se vedle nových motorů řady FireFly dočkala inovovaného vzhledu. K dispozici jsou rozličné varianty, lišící se svým vzhledem – 500X Cross je laděn více mimo silnice, zatímco Urban zdůrazňuje městské zaměření.

Základem SUV Fiat 500X Typ 334 je platforma Small Wide 4×4 odvozená od architektury GM Fiat Small, známé z MPV Fiat 500L. Právě na rozdíl od malého MPV se SUV 500X dočkalo možnosti pohonu všech kol, který v segmentu není zcela obvyklý. Podvozek vpředu tvoří velký pomocný rám, v němž jsou asymetricky uložena ramena modifikovaného McPhersonu, vzadu je vždy víceprvková náprava. Techniku vůz sdílí s Jeepem Renegade, který se vyrábí po jeho boku, v italském závodě Melfi.

Proměna motorové palety

Do prodeje vůz vstoupil s širokou nabídkou motorů. Ze zážehových tu byl 1.6 E-TorQ (81 kW) a 1.4 MultiAir ve dvou výkonových verzích, se 103 kW a 125 kW. Nabídka turbodieselů zahrnovala 1.3 MultiJet (70 kW), 1.6 MultiJet (88 kW) a 2.0 MultiJet (103 kW).

V roce 2018 se však v rámci tehdejší modernizace začala paleta postupně proměňovat. Nastoupily totiž nové přeplňované motory řady FireFly, tříválec 1.0 FireFly (88 kW) a čtyřválec 1.3 FireFly (110 kW), které nahradily dosavadní 1.4 MultiAir. V roce 2019 pak skončily i 1.6 E-TorQ a 2.0 MultiJet, zatímco 1.6 MultiJet tehdy posílil na 96 kW. Rok 2021 pak byl poslední i pro základní turbodiesel 1.3 MultiJet.

Pro rok 2022 se pak Fiat 500X dočkal lehkého faceliftu, kdy se na přídi objevila místo loga Fiatu číslovka 500 na zdůraznění do zařazení k této řadě, po vzoru elektrického modelu 500. Už o rok dříve 500X rozšířil nabídku o elektricky ovládanou plátěnou střechu, nazývanou Dolcevita.

Spolu s tím nabídku doplnil také full-hybrid. Provedení 500X Hybrid s kombinovaným výkonem 96 kW vsadilo na novou generaci benzinového čtyřválce 1.5 FireFly, kombinovaného s 48V elektromotorem o výkonu 15 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fiat 500X: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4273 x 1796 x 1608 x 2570 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
  • Výroba: 2014- (Melfi, Itálie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Fiat 500X 334 (2014-)

  • Fiat 500X i po letech na trhu v mnoha ohledech dokáže držet krok s konkurencí. Pořád se nám líbí jeho vzhled, který zatím nepotřeboval facelift. „Vojenská“ matná zelená možná nesedne všem, 500X v ní ale vypadá skvěle. Oceňujeme také jisté jízdní vlastnosti nebo dynamický motor.

    Chyby by se ale našly. Převodovka při rozjezdech přece jen poněkud cuká, na českých silnicích je ale zásadním problémem tvrdý podvozek, který je na rozbitých cestách dost nepohodlný. Stáří vozu naznačuje také navigace – nízké rozlišení, malá obrazovka a pomalé reakce dnes výrazně zklamou – 500X ale na tom zapracovalo. Od modelového roku 2018 dostal modernější systém s větší sedmipalcovou obrazovkou.

    To ale dokážete hodit za hlavu, stejně jako nepříjemně se držící volant nebo tlusté A sloupky. 500X totiž nelze upřít charakter. Tohle je zkrátka jedno z těch aut, do kterého se zamilujete na první pohled a některé jeho chyby mu mrknutím oka odpustíte. A to je v tak nabité kategorii, jakou jsou dnes malá SUV, nadmíru důležitá vlastnost.

    Více na: https://www.auto.cz/fiat-500x-1-6-multijet-ii-ddct-dzip-s-italskym-sarmem-120404

    Reagovat
  • Segment malých SUV je v dnešní době hodně nabitý, a tak jednotlivé modely musejí vytasit ty nejtěžší zbraně, aby zákazníky zaujaly. Fiat vsadil na originální vzhled oblíbené pětistovky, přičemž 500X dokazuje, že milé retro sluší i na karoserii SUV. Jasným plusem je i možnost pohonu všech kol, který je v kategorii malých SUV stále méně častým jevem. Většina zákazníků ho nepotřebuje, a tak se ho konkurenti zbavují. o to těžší to mají pak ti, co ho vyžadují… Horší už je to s vnitřním prostorem a zavazadelníkem, v tomto ohledu jsou na tom jiné vozy segmentu lépe. A co motory? Mně osobně by nevadil turbodiesel 1.6 MultiJet, který má sice za studena poněkud jadrnější zvuk, jinak mu ale není co vytknout, elán je slušný, stejně tak se v mezích drží spotřeba. Z benzinových bych pak sáhl po novém tříválci 1.0 FireFly, který je spárován s nečekaně dobrým šestistupňovým manuálem

    Reagovat
  • + Stylový vzhled, slušné jízdní vlastnosti, bytelný podvozek, v nabídce nechybí pohon všech kol, silný motor 1.3 FireFly
    – Nepříliš hladké sladění 1.3 FireFly s dvouspojkovou převodovkou, tvrdé opěrky hlavy, omezený prostor pro kolena vzadu, zastaralý infotainmentu, vyšší spotřeba 1.3 FireFly, tlusté A sloupky

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *