Tatra Phoenix je dnes pilířem nabídky kopřivnického výrobce nákladních vozidel. Po 13 letech na trhu je však čas na změnu, a tak se představuje nová, druhá generace Tatry Phoenix, která se světu odhalila 5. června. Co novinka nabízí?
Premiéra se odehrála přímo v Kopřivnici, za účasti hejtmana Moravskoslezského kraje Josefa Bělici nebo starosty města Kopřivnice Adama Hanuse, přičemž ji bylo možné sledovat online, na následujícím videu:
Fyzicky se nové vozy se veřejnosti poprvé představí na Kopřivnických dnech techniky 8. a 9. června.
„Novou Tatru Phoenix jsme postavili tak, aby dostála pověsti spojené se značkou Tatra a naplňovala motto Tatra vás dostane dál. Tak jako její předchůdci bude svým uživatelům spolehlivě sloužit mnoho let, vždy přepraví náklady nebo vybavení tam, kam má, a to za jakýchkoliv podmínek. Bude to dělat ekonomicky efektivně a zároveň bezpečně, přičemž nabídne vysokou míru komfortu i ergonomie ovládání a bude mít k dispozici rovněž moderní systém servisní podpory a zázemí naší společnosti,“ shrnuje charakter novinky Lukáš Andrýsek, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.
Vývoj nejnovější generace Tatry Phoenix probíhal od roku 2022. Automobilka slibuje, že v sobě slučuje um a vynalézavost tatrováckých konstruktérů, osvědčený podvozek tatrovácké koncepce a komponenty od tradičních světových partnerů. Tím je například DAF, který dodal kabinu, nebo ZF, spolu s Allison, což jsou dodavatelé převodovek. Díky tomu Phoenix zůstane pilířem nabídky Tatry pro civilní sektor.
Co se týče techniky, tak nová generace modelové řady nákladních vozů Tatra Phoenix pro rok 2024 si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami. Základní nabízené konfigurace podvozků jsou 4×4, 6×6, 8×8 a 8×6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí budou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
Motory budou úspornější a výkonnější. Konkrétně jde o inovované jednotky Paccar řady MX-11 a MX-13, které budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 a 330 kW, respektive 315, 355 nebo 390 kW. Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu do provozu podle potřeb uživatelů. Naopak manuální převodovka už pro Phoenix dostupná nebude.
Poznávacím znakem pak bude nová kabina. Ta byla vyvinuta s ohledem na bezpečnost posádky, odolnost a pohodlí. Nechybí tak nejmodernější prvky, jako LED světla, automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce. Na přání bude pak dodávaný kamerový systém místo klasických zrcátek.
Kabina navíc poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva. K dispozici budou různé deriváty pro různá použití.