Novinky

Nový Peugeot 3008 pro rok 2023 se odhaluje! Co prozrazuje?

Peugeot 3008 je dnes pro francouzskou automobilku klíčový model, nejen na českém trhu patří mezi nejžádanější modely značky. Aktuálně se představuje nová generace Peugeotu 3008, která na trh dorazí v průběhu roku 2023. Co už o této, pro značku klíčové novince, víme? Už docela hodně, přestože na potvrzení některých informací ještě čekáme.

„Je to pro zaměstnance závodu dobrá zpráva, že se příští 3008 bude vyrábět v Sochaux. Příchodem nové platformy je výroba zajištěna do roku 2030,“ informovaly už předloni odbory francouzského závodu Sochaux v oficiálním prohlášení, čímž potvrdily, že se nový Peugeot 3008 bude vyrábět právě v této továrně, a to od roku 2023. V Sochaux se přitom vyrábí už dnešní generace modelu 3008.

Sama automobilka již potvrdila, že nová 3008 dorazí také ve formě elektromobilu. Právě od roku 2023 má totiž každý Peugeot na trhu nabízet také čistě elektrický derivát. Od roku 2030 pak Peugeot plánuje v Evropě prodávat výhradně elektroauta.

Už bez dieselu a manuálu

S tím souvisí fakt, že nový Peugeot 3008 je postaven na nejnovější evoluci platformy EMP2 V4 (v rámci koncernu Stellantis nově pojmenovaná STLA Medium), která umožní právě zástavbu čistě elektrické verze. Její použití už automobilka oficiálně potvrdila s tím, že chystaný Peugeot e-3008 nabídne tři motorizace, včetně varianty s pohonem všech kol. Mluví se přitom o výkonu 125 kW a 180 kW, u verze s pohonem všech kol dokonce o 221 kW. Dojezd elektrické verze má pak činit až 700 km bez nutnosti nabití, podle metodiky WLTP. V této souvislosti se spekuluje o bateriích s kapacitou 60 až 86 kWh a dokonce až 98 kW podle varianty.

Francouzská značka sice v předchozích letech razila strategii bateriových elektroaut jen mezi malými vozy a plug-in in hybridů v kompaktní třídě, kvůli dojezdu, s postupným rozvojem elektroaut však tyto plány přehodnotila. Elektrovozy tak postupně nabídne právě i mezi kompaktními vozy, díky jejich delšímu dojezdu a rychlejšímu nabíjení. Ostatně je tu též elektrický Peugeot e-308. Nová generace těchto aut přitom použije baterie vyráběné přímo ve Francii, díky spolupráci s firmou SAFT. Výhodou STLA Medium má být i rychlejší montáž, která se má zkrátit z šesti na čtyři hodiny.

Nový Peugeot 3008 však bude nadále nabídnut i se spalovacími motory, byť už jen benzinovými. S turbodieselem 1.5 BlueHDi už nepočítejme, v rámci odklonu značky od vznětových agregátů. Prim má hrát nová generace tříválce 1.2 PureTech, která nově vsadí na mildhybridní řešení, když spalovací motor doplní 48V elektromotor o výkonu 21 kW pro snížení spotřeby i zvýšení elánu.

Automobilka v tomto případě počítá i s novou převodovkou, když stávající osmistupňový automat Aisin nahradí nová šestistupňová dvouspojková převodovka E-DCS6 od Punch Powertrain. Naopak s manuálem už se údajně vůbec nepočítá. Opět dorazí i plug-in hybridy, s novou benzinovou šestnáctistovkou pod kapotou a rovněž dvouspojkou Punch Powertrain, stejně jako zvětšeným akumulátorem na 21 kWh pro elektrický dojezd přes 50 km. Součástí systému má být i elektromotor o výkonu 90 kW.

Nový styl

Samotná koncepce automobilu vyvíjeného pod interním označením P64 se značně změnila. Už dopředu se mluvilo o dalším posunu směrem ke kategorii crossoverů nebo SUV-kupé, což naznačovalo odlišnou siluetu než dosud. To potvrdily i první snímky zachycených prototypů, naznačující klesající zadní okno právě ve stylu SUV-kupé, stejně jako oficiálně zveřejněné fotografie. Ty nejdřív ukázaly zamaskovaný prototyp a následně i kompletně odhalené auto. Na rodinnou klientelu se má totiž ještě více zaměřit Peugeot 5008, který i v nové generaci (interně P74) bude odvozen od 3008.

Design už každopádně byl dokončován pod vedením Matthiase Hossana, který se stal šéfdesignérem Peugeotu loni, poté, co značku opustil dlouholetý ředitel designu Gilles Vidal. Ten po deseti letech působení u Peugeotu přešel ke konkurenci, k Renaultu. Hossan doposud tvořil koncepty Peugeotu, a tak s budoucím vývojem designu značky měl též své zkušenosti. Světlomety jsou nízké, vysoko usazené, doplněné o „drápy“ denního svícení procházející do masky. Ta postupně přechází v nárazník, jako u stávající, nedávno modernizované 508.

Nový i-Cockpit

Interiér pak čeká důležitá změna. Nový Peugeot 3008 pro rok 2023 totiž využije novou generaci koncepce i-Cockpit. To nejprve naznačily špionážní fotky prototypů, aby to následně potvrdily oficiální fotky kabiny. Dominantou interiéru tudíž bude zahnutý 21″ displej kombinující digitální přístrojový štít a obrazovku multimediálního systému, které se jakoby vznášejí nad palubní deskou. Nový je také volant, byť nadále s malým průměrem věnce. Zajímavostí je přesunutí ovladače automatu ze středového tunelu k volantu.

Peugeot tomuto řešení říká „panoramatický i-Cockpit“ a potvrzuje, že jej použijí v budoucnu i další modely. Jedním z nich bude nová 5008.

Peugeot 3008 je pro svého výrobce klíčovým automobilem. Dnešní generace je nesmírně populární, po čtyřech letech produkce měla na svém kontě přes 800.000 vyrobených kusů, a tak bude pro výrobce zásadní, aby nástupce na její úspěchy navázal. Nový Peugeot 3008 se má podle posledních zpráv začít prodávat někdy na jaře 2024, zhruba v březnu. Konkrétně elektrický Peugeot e-3008 se kompletně představí v druhé polovině roku 2023, konkrétně 12. září.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *